Vända på växlingen på R1-04?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Funderar på om det eventuellt går att vända på växlingen med hjälp av orginal växelpinne?
1:an upp och resten ner istället för 1:an ner och resten upp som orginal.
Tydligen gick det att göra på de äldre Rettorna men aldrig själv provat eller har kunskap i det här.

Någon här som kanske har erfarenhet av detta?

lossa länkaget där pinnen kommer ut från lådan och vrid 180 grader och montera dit igen och vips så ligger växlarna åt andra hållet, dvs. 1:an upp och resten ner

[PlastRaket] skrev:
lossa länkaget där pinnen kommer ut från lådan och vrid 180 grader och montera dit igen och vips så ligger växlarna åt andra hållet, dvs. 1:an upp och resten ner

Hmm, lite problems med det där eftersom växelstaget går igenom en kanal i ramen, det var likadant på 98-99 R1orna, de årsmodellerna imellan vet jag inget om.

Ozzian skrev:
Hmm, lite problems med det där eftersom växelstaget går igenom en kanal i ramen, det var likadant på 98-99 R1orna, de årsmodellerna imellan vet jag inget om.

Det gick alldeles utmärkt att göra på det viset på min -99 R1 i alla fall...
Bara att lägga växelstaget på utsidan av ramen, istället för att dra den igenom. När man vred på den lilla vinkeln som sitte på utgående axel 180 grader (för att vända växlingen), så passade man bara på att även vända den "bak-o-fram" så flyttades växelstaget ut ett par cm. och kunde gå på utsidan av ramen.... :tummenupp

Macke skrev:
Det gick alldeles utmärkt att göra på det viset på min -99 R1 i alla fall...
Bara att lägga växelstaget på utsidan av ramen, istället för att dra den igenom. När man vred på den lilla vinkeln som sitte på utgående axel 180 grader (för att vända växlingen), så passade man bara på att även vända den "bak-o-fram" så flyttades växelstaget ut ett par cm. och kunde gå på utsidan av ramen.... :tummenupp

Okej, det är ju en lösning, inte så snyggt men endå, hehe.
Det var inga problem med längden på originalstaget, du måste ju varit tvungen att skruva ut länkhuvudena endel för att få det att stämma?

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!