Vända på Metzeler Racetec mönstrade

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Sitter här o funderar på om jag ska vända på ett bakdäck jag har. Ett Metzeler Racetec Mönstrat. Har gjort det tidigare och då börjat det flaga utmed det skurna i däcket. Men kommer inte ihåg om däcket blev så värst sämre. Kan någon här som vänt nyligen berätta om det är skillnad i greppet (sämre?).

Däcket skall endast gå 3 pass på Sviestad på Fredag.

Jag har vänt en hel del och det funkar bra. Verkar som om gummit släpper lättare runt mönstret när man vänt men greppet är bra!

Swedie skrev:
Sitter här o funderar på om jag ska vända på ett bakdäck jag har. Ett Metzeler Racetec Mönstrat. Har gjort det tidigare och då börjat det flaga utmed det skurna i däcket. Men kommer inte ihåg om däcket blev så värst sämre. Kan någon här som vänt nyligen berätta om det är skillnad i greppet (sämre?).

Däcket skall endast gå 3 pass på Sviestad på Fredag.
Vänder alltid på mina däck, greppet blir ju bättre till ena sidan och sämre på andra heltenkelt. Sen är ju däcket halare första passet när det slits mot motsatt håll än förr men det blir bättre efter att du slitit det en sutund. Mönsrer har ju ingen skillnad de finns ju bara för att de skall se ut som ett gatdäck. Detta är ialf med pirelli supercorsa och metzeler rensport.. Har int prövat racetec men det borde väl vara samma.

Steny skrev:
Köp NYA snåljåpar!!!!
Haha, har du fortfarande inte upptäckt att de är som nya när man vänder dem ut och in :banana

FinskaNinjan skrev:
Vänder alltid på mina däck, greppet blir ju bättre till ena sidan och sämre på andra heltenkelt. Sen är ju däcket halare första passet när det slits mot motsatt håll än förr men det blir bättre efter att du slitit det en sutund. Mönsrer har ju ingen skillnad de finns ju bara för att de skall se ut som ett gatdäck. Detta är ialf med pirelli supercorsa och metzeler rensport.. Har int prövat racetec men det borde väl vara samma.

Ecksakt. Det första passet efter vändning är "halt", och däcket ser ju inget vidare ut heller; precis som du säger Swedie, det flagar... Såååå, jag undrar om det är så vidare bra att vända, det känns som om de tre pass man kan få extra är ganska kassa pass ändå och så ser däcken för djävliga ut efteråt åxå = svårare att sälja.
Men kanske om man vänder tidigt..... innan det blivit för slitet...
:confused:

Strider skrev:
Aha, är därför som du har råd att åka till södra Sverige för lite racing utan att klaga? :)

Visst inga problem, tanka lite röd oskattad finsk diesel sedan åker vi.

Strider skrev:
Är inte du mattelärare? :va

Då borde du kunna ställa upp ekvationssystemet och få svaret på frågorna:

När skall man vända på däcket?

Om man skall vända på däcket?

När det är dags att sluta köra på däcket?

Allt för att få bästa ekonomi på däckskontot.

Sedan är det bra om du kan ge svaret beronde på om man kör 48:or, 49:or eller 54:or på Falken.

Ps. Steny kan ignorera detta inlägg.

54:or: Kör tills korden tittar fram på högersidan, vänd och kör tills korden tittar fram på nya högersidan

49:or: Vänd efter ett race och kör tre pass

48:or: Vänd inte.

magnus_moss skrev:
Ecksakt. Det första passet efter vändning är "halt", och däcket ser ju inget vidare ut heller; precis som du säger Swedie, det flagar... Såååå, jag undrar om det är så vidare bra att vända, det känns som om de tre pass man kan få extra är ganska kassa pass ändå och så ser däcken för djävliga ut efteråt åxå = svårare att sälja.
Men kanske om man vänder tidigt..... innan det blivit för slitet...
:confused:
Brukar vända fören det är helt slut på ena sidan, då håller den lite längre och har jämnare slitage.
Men att sälja däcken efter det lär vara omöjligt... :rolleyes:

Har provat att vända Racetec, det var som att åka på olja + att hojen blev helt ostabil. La mig i första böjen, upp igen och körde i 10min, fick upp värmen ordentligt men fortfarande inget fäste. Fy faan gör jag aldrig om.
:huvet

Seger skrev:
Har provat att vända Racetec, det var som att åka på olja + att hojen blev helt ostabil. La mig i första böjen, upp igen och körde i 10min, fick upp värmen ordentligt men fortfarande inget fäste. Fy faan gör jag aldrig om.
:huvet

Märkligt! Tycker det funkar lika bra oavsett vilket håll man sätter det...

Don Quixote skrev:
Märkligt! Tycker det funkar lika bra oavsett vilket håll man sätter det...

Jag håller med dig...har provat att vända Pirellis motsvarighet och det verkar funka hur bra som helst men det kanske bara var "bonntur" de ggr jag provat.
Har tänkt att köra kvalet på sviesta med vända däck :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman