Vända framhjul på R6 99-01?

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Jättegammal R6
Jag ska vända däcken på mitt sommar-hjulpar. Banåkning sliter ju ned högersidan alldeles för snabbt medan vänstersidan i stort är oförbrukad.

Framhjulet är som jag kan se det helt symmetriskt, ingen mätardrivning e dyl och de tre ekrarna är helt raka och radiella. Ingen skillnad i geometrin om man vänder hjulet.
Men, hjulet är ändå försett med en pil för rotationsriktning.

Är det något jag förbisett?

Det vore skönt att bara behöva lägga om och vända på bakdäcket.
 
Jag har haft polare med R6 -99 som vände på hela hjulet och dom lever än. Dock osäker på om det var någon skillnad på distanser eller annat.
Det kan slita lite mer bromsbelägg eftersom beläggen måste köras in mot en ny skiva vid varje vändning och jag antar att risken finns att man glasa beläggen om man pangar för hårt från start.
 
På R1(samma fälg) Så är gaffeln olika nere vid axel för man inte ska kunna vända fälgen fel.Inte säker på R6 så kolla när du har tid nu.Kolla om bromsskivorna kommer "rätt".
Tror inte det går...
 
Precis som Larson skriver , hjulet är lite förskutet i sidled , du får dit hjulet men inte bromsoken
//Håkan
 
Tack för svar!
Jag har i och för sig sommarhjulen avmonterade nu, men har monterat kall/regnhjulen så det är inte läge att provmontera för att kolla skivan.

Ingen stor sak att kränga av och vända däcket egentligen, men det tar en stund med balansering också.

Fast, det skadar nog inte att balansera om, speciellt när det gäller framhjulet. Säkerligen har det uppstått lite obalans allt eftersom däcket slitits under den säsong det rullat.
 
Sådär, nu är däcken skiftade! Återstår bara balansering.

Vid noggrannare granskning av framhjulet, med axeldistanserna demonterade, syns faktiskt tydligt att det är offset och att hjulet är aningen förskjutet. Därmed är det alltså ingen god idé att vända hjulet.
Precis som ett par av er påpekat, tack för det!
 
Ett litet tips om du bara ska vända däcket är att göra en liten markering på däcket vid t.ex ventilen, så behöver man inte balansera om hela skiten igen. Sparar viktig tid i depån!
 
Tack Draco, mycket bra tips vilket jag f ö praktiserar.

Fast, liiite obalans är det allt på framhjulet när jag kollar, därför gör jag ändå en ombalansering. Nu, när jag ändå har gott om tid. Och framhjulet är ju så viktigt för körkänslan.

Ett annat mycket bra knep vid omläggning är att se till att däcket är ordentligt varmt och därmed mjukt. Underlättar MYCKET!
Antingen tar man det direkt efter ett körpass eller så använder man däcksvärmarna.
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top