Vända dygnet?

• Thread starter Thread starter VBK
  • Start date Start date

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jobbade mitt nattskift förra veckan sön-Sön 23:00-06:15 Började mitt kvällsskift i torsdags-Sön 14:00-23:15 skall på onsdag gå på 05:00-14:00 och känner att fan jag pallar inte att vända dygnet igen... Tips någon förutom varm mjölk och svalt i sovrummet. Har jobbat några år så här och det har alltid funkat man just nu känns det som melatoninet och motivationen tryter.

Edit fel hormon.

Last edited:
Det hela hänger på melatoninutsöndringen, ska du bli trött på kvällen/natten så måste du få dagsljus som absorberas via ögonvitorna ca 8-10 timmar innan sänggående. Med andra ord är det som bäst att vara ute kring lunch för att på så vis tillgodogöra sig detta.

Minst 15 minuter per dag behöver kroppen, men 30 minuter eller mer är att rekommendera för en regelbunden och god sömn.

Du kan även klä ett rum i vitt och köpa lampor med blått ljus och viss luminans som ger samma effekt som att vistas ute i dagsljus.

Jo det där kan jag. och det har funkat tidigare men just nu har jag hamnat helt utav helvete ur synk och behöver hitta tillbaka ganska snabbt, ljusterapi tar lååååång tid. Fixade det en gång innan med sömntabletter men det går helt bort.

Själv har jag samma problem, fast av lite annan karaktär - jobbar som programmerare mestadels hemifrån, och låter dygnet rotera helt fritt (sover när jag blir trött, för att klara av att vara produktiv och prestera det som måste göras). Dock måste jag då och då vara hos kunden vilket brukar ske tidigt på dagen flera dagar på raken vilket vanligen resulterar i en vecka utan sömn..

Många bra tips finns härhttp://www.skogsindustrierna.org/Li...ment.asp?archive=1&directory=378&document=680

Farsan jobbade väldigt oregelbundna tider samt pendlade långt när han jobbade (12-timmar natt fem dagar i stäck, förmiddag, eftermiddag u name it, tider som inte är tillåtna idag ....)för att inte bli störd av oss ungar så byggde han om garaget till sovrum och isolerade med Ecoprim (sponsrad av jobbet :rolleyes: )en liten drastisk åtgärd men "bilen har ju tak ändå så varför inte använda det till något vettigt" och rummet kunde användas till mycket annat.

Mörkläggningsgardiner är bra, tar även bort störande ljud.

Last edited:
Back