välte med gsxr750..behöver hjälp.

dennis_w86

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
1987, Suzuki GSX750R
Tjabba alla!

ja e helt kaos när det gäller motorer och motorcyklar men nu måste jag ändra på det...välte nämligen för en månad sen.

Problemet: Jag välte och skrapade högra sidan, och vad ja kan se så har inte motorn fått något stryk, MEN oljelampan lyser trots att jag fyllt på och motorn har en bra oljenivå. det jag kanske ska tillägga är att det läckte ut några deciliter olja när cykeln låg ner efter fallet.

Skulle verkligen uppskatta om det finns någon kunnig som kan ge mig lite enkla tips som jag kan kolla själv....Uppskattar alla svar!!

Vart rann oljan ut ifrån när den låg ner?
Du kan ha skadat oljetrycksgivaren alternativt kabeln till den.

hoppas o tror inte att du skulle missat att du måste starta upp den oså för att den ska slockna :D

vet faktiskt inte men du får säkert ett bättre svar snart.
kan vara en grej som ligger o mäter nivån som hamnat konstigt... vore konstigt om nån pump har pajat om allt ser helt ut..
kontakt nånstans som lossnat?

jag vet faktiskt inte vart de rann ifrån...

måste jag tömma oljan för att kolla om mätaren fått sig en törn/är trasig i ingången till motorn??

jag kanske borde säga att jag har kört runt kvarteret med den för att försöka bygga upp oljetrycket...men utan framgång det med.

tja!
nä..det är ungefär så mycket jag kan om motorcyklar. har lixom startat upp demn och åkt ett varv runt kvarteret men får ändå (vad jag tror) inte upp något oljetryck då oljelampan toklyser hela jävla tiden.

men tack för att du tog dig tid ändå!

Last edited:
jag vet faktiskt inte vart de rann ifrån...

måste jag tömma oljan för att kolla om mätaren fått sig en törn/är trasig i ingången till motorn??

jag kanske borde säga att jag har kört runt kvarteret med den för att försöka bygga upp oljetrycket...men utan framgång det med.

tja!
nä..det är ungefär så mycket jag kan om motorcyklar. har lixom startat upp demn och åkt ett varv runt kvarteret men får ändå (vad jag tror) inte upp något oljetryck då oljelampan toklyser hela jävla tiden.

men tack för att du tog dig tid ändå!

Kör inte mer med motorn innen du letat rätt på och kollat givaren eller på annat sätt försäkrat dig att du har oljetryck.

Om du känner ngn mekkunning kan denne hitta givaren på utseendet. Annars så skaffar du mekhandboken vilken är bra att ha ändå. Där finns beskrivet hur du felsöker oljetrycksgivaren etc.

/J

Kör inte mer med motorn innen du letat rätt på och kollat givaren eller på annat sätt försäkrat dig att du har oljetryck.

Om du känner ngn mekkunning kan denne hitta givaren på utseendet. Annars så skaffar du mekhandboken vilken är bra att ha ändå. Där finns beskrivet hur du felsöker oljetrycksgivaren etc.

/J

jag har faktiskt en mekhandbok och har kollat i den ...men jag får kolla igen då. jag är nere vid hojen nu och försöker leta reda på givaren...föjljer sladdarna men det var svårare än jag trodde...

Om motorn inte tog stryk, vart läckte oljan ut då? Eller hur lång tid låg hojen ner? Ett par deciliter olja tar ju en stund att hälla ut...

Last edited:
Om motorn inte tog stryk, vart läckte oljan ut då? Eller hur lång tid låg hojen ner? Ett par deciliter olja tar ju en stund att hälla ut...

jag var nere och tittade och jag har för mig att det läckte ut högst upp må själva motorn, där det går ut en gummislang...förklaringen är inte den bästa då jag inte vet några namn men slangen leder till vad som ser ut som en stor plastburk precis under tanken.

det läckte nog inte ut mer än 2-3 deciliter tror. den låg inte mer än 3-4 minuter och det störande är att det inte finns några som helst synliga skador på motorn...det var bara kåprna som skrapades

Last edited:
Det är nog ur vevhusventilationen som det har runnit ut olja. Den stora plastburken som du pratar om är lutburken. Tycker du ska öppna den och kolla för det kan nog finnas mer olja där än vad som runnit ut på marken.

det sitter ingen oljetrycksgivare på suzuki utan en oljenivågivare. din hoj hade knackat ganska fint om det varit oljetrycket som spöka

Det är nog ur vevhusventilationen som det har runnit ut olja. Den stora plastburken som du pratar om är lutburken. Tycker du ska öppna den och kolla för det kan nog finnas mer olja där än vad som runnit ut på marken.

lutburken sa du....vad händer om det finns massa olja i den?

det sitter ingen oljetrycksgivare på suzuki utan en oljenivågivare. din hoj hade knackat ganska fint om det varit oljetrycket som spöka

tjabba bruno! du verkar kunna en del om min hoj..? det jag kom att tänka på: om jag bara har en oljenivågivare kanske du vet varför oljelampan lyser rött trots att jag har fyllt på med olja?

Last edited:

tjabba bruno! du verkar kunna en del om min hoj..? det jag kom att tänka på: om jag bara har en oljenivågivare kanske du vet varför oljelampan lyser rött trots att jag har fyllt på med olja?

när jag skrev mitt inlägg så såg jag inte att det var en så pass gammal hoj. de nyare har oljenivå givare. på din vet jag ej men gissar på att så är läget. jag gissar på att givaren är kass. det har faktiskt hänt mig på en av mina. billiga skitgivare så blir det så här. kan du på något vis se att det kommer upp olja till toppen så är det inga problem, koppla ut skiten eller skaffa en ny givare.

när jag skrev mitt inlägg så såg jag inte att det var en så pass gammal hoj. de nyare har oljenivå givare. på din vet jag ej men gissar på att så är läget. jag gissar på att givaren är kass. det har faktiskt hänt mig på en av mina. billiga skitgivare så blir det så här. kan du på något vis se att det kommer upp olja till toppen så är det inga problem, koppla ut skiten eller skaffa en ny givare.[/QUOTE

tänkte bara tacka alla för svaren. känns som att jag ska kolla oljegivaren så jag tror faktiskt att det kan bli en sista åktur i höst! tack än en gång!

Simma lungt!!

Om det finns en massa olja i luftburken kan det bli lite kladdigt och luftfiltret kan bli igensatt, kan även komma in i förgasarna. Tycker du ska kolla inuti burken och torka rent där.Tar inte så lång stund att göra.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti