Välte hojen, har dröjt med skadeanmälan = problem?

MC-grodan

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Honda VFR800 -00
Hej på er!

Jag är ny här på Sporthoj.com, har inte presenterat mig än, utan tänkte inleda med en försäkringsfråga. Jag kör en ganska ny Honda VFR800, som är helförsäkrad genom Ifs Hondaförsäkring. I somras körde jag och min flickvän genom Kroatien, Slovenien och italienska alperna (kan förresten VARMT rekommenderas!!!).

Allt gick bra, men tyvärr råkade vi ut för ett litet missöde. Under ett stopp satt min flickvän kvar på MC:n på sidostödet. På något sätt började MC:n rulla framåt medan hon satt på, varpå sidostödet fälldes in och hojen välte pladask ner i backen. No hard feelings för min del, det var en ren olyckshändelse. MC:n fick dock en rad "småskador":

  • Små repor på vänster sida (undre sidokåpan)
  • Liten spricka "bakom" vänster blinker (övre sidokåpan), som därför är lite lös
  • Övriga småskador: böjt kopplingshandtag, backspegeln repig på baksidan, repig styrknopp, osv
Nu undrar jag; vad kan jag vänta mig av försäkringsbolaget? :confused: :va Jag frågar er eftersom jag föreställer mig att jag har ett bättre förhandlingsläge om jag tar till mig av era erfarenheter. Vad jag undrar är alltså:

Brukar de går de med på att betala byte av båda de "stora" sidokåporna, trots att skadorna/reporna är relativt små? Jag vill ju inte att de ska föreslå nån slags "hobbylagning"...

Och: av olika skäl har jag inte tagit itu med att göra en skadeanmälan. Kommer jag att få problem i och med att jag inte anmält skadan "omedelbart" som det står i villkoren att jag ska göra? (Dvs, måste jag säga att den välte på macken igårkväll?)
 
Säg som det är,så hjälper dom dig säkert.

det moraliska vore självklart att berätta vad som verkligen hände, men jag tror inte att det gynnar dig bäst, även om man kanske inte ska rekommendera dig att ljuga och kanske i det stora öka premierna för fler av oss...
Men, jag har själv varit i liknande situationer och kolla först och främst upp vad det skulle kosta att köpa allt nytt eller begagnat på mc skrotar.
Sedan kollar du hur mycket över din självrisk detta ligger och gör en bedömning om hur nödvändigt det är att koppla in bolaget, du får trots allt betala mer per år efter detta pågrund av 0 skadefria år...
Tänk även på alternativet att lämna in tex kåpan på omlackering, kan ibland, dock inte ofta vara billigare än att köpa nytt..

hoppas man sagt något värt att minnas :)
Men jag önskar dig lycka till!
 
tjena! jag jobbar mycket med just mc-skador och har aldrig haft något problem med något försäkringsbolag som sätter sig på tvären, är hojjen helförsäkrad på rätt sätt så får du tillbaka hojjen lika fin som den var innan olyckan, är hojjen en äldre så blir de kanske svårt att motivera försäkringsbolaget att byta sving för smårepor. Förövrigt är de oftast verkstadspersonalen som besiktigar hojjen o bestämmer vad som ska lagas, han från försäkringsbolaget godkänner det bara!
 
skadeanmälan

Säg att skadan hände för någon dag sedan. Ingen som kan kolla om skadan skett igår eller för 2 månader sedan. Vet inte om försäkringsbolagen har regler för vad som sker utomlands, jag tycker inte att det är värt att chansa på att dom skall säga "sorry du behöver någon form av intyg för att köra utomlands om skadan inträffar". Angående kåporna som man självklart vill ha nya om man nu betalar premie varje år (förmodligen utan att ha använt den) + självrisk. så kan man ju alltid fixa lite lite lätt med kåpan så att den inte är värd att laga. Nu vet jag att många kommer att säga att premierna kommer att höjas för alla andra, men för de flesta så händer inget under många många år då man hela tiden betalar för eventuella skador. har själv varit ute för detta och väntade med skade anmälan och det var inga problem. har sedan dess (och tidigare) varit skadefri och försäkringsbolagen får år efter år in mina pengar för att kompensera andras skador så något skall man väl kunna få när väl skadan är framme.
 
Att ljuga är bara BS. Har jobbat på försäkringsbolag och har många vänner som är kvar. Var bara dig själv och säg att du funderat på om du ville utnyttja din försäkring eller ej.

1. Du har 2 år på dig att anmäla en skada från det att det skedde och varför man anmäler förr eller senare ska inte ifrågasättas även om man självklart vill att försäkringstagarna änmäler fortast möjligt och inte försvårar/förvärrar den skada som är skedd.

2. Antal skadefria år har endast med trafikförsäkringen att göra och inte med del eller helkaskot. Detta betyder att du måste vålla en trafikskada eller personkskada på en motpart alltså annat fordon, byggnad eller person (du och passageraren som personer dock ej fordonet) för att det talet ska nollställas och premien justeras uppåt. Detta förutsätter att ni blandar in försäkringen och inte löser det er emellan.


Fråga gärna om du vill veta mer men det var vad jag har att säg om det jag läst hittills.
 
Tack för era utförliga svar! Det verkar som att ni sammantaget är lika kluvna som jag är. Får se hur jag gör... gulp :-( :gnissla

Jag ska börja med att åka till "min" verkstad och kolla vad det kan kosta att fixa allt utan att blanda in försäkringsbolaget.

Återkommer med rapport!
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top