Vält hoj

darfkopter

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2014
Hoj
1990, Suzuki vx800
Tjena, håller precis på att ta körkort och har uppkörning nästa vecka. Men idag så ville min syster prova att åka några meter och så klart åkte hon i backen med huvudet först. Hon välte i cirkus 1km/h, så allt gick bra med henne men hjälmen fick sig en smäll. Avgasröret fick en buckla och sen såg jag att det läckt olja ur gafflarna. Är det bara att byta packningarna eller kan det vara så att de bara läckt lite för att hojen låg på sidan?

finns det något annat jag bör titta efter som är vanliga skador efter en olycka som denna? Hojen är en 25år gammal vx800 så repor och sånt är inte så noga. det är mest det mekaniska jag är rädd för att det har skadats.

tack på förhand!

Ta hojen, håll i frambromsen och tryck ner (så du komprimerar gaffeln). Är det olja på gafflarna efteråt så är det byta som gäller, är det rent och fint så är det inte det som är problemet

Rent mekaniskt så behöver du nog inte oroa dig för en vältning... Det skulle vara ifall typ styret blev snett? Annars så ska hojen klara det utan problem. Om packboxarna i framgaffeln läcker så beror det nog på att hojen är just 25år gammal, och inte på vurpan i sig. Men om ingenting blev snett eller dylikt så behöver du inte oroa dig angående något mekaniskt. Angående avgasröret så finns det mycket nyttigt på google för hur du drar ut bucklan, har för mig att man kan värma själva bucklan rätt rejält, och sen koppla på tryckluft eller något sånt i ena ändan och blockera den andra, så ska bucklan kunna poppa ut... Men det får någon annan bekräfta isånafall :va:D Men rent mekaniskt, nej, ska inte vara någon fara.

Jag fick byta min hjälm efter en liknande grej. Det stötdämpande materialet komprimeras och fungerar sämre vid nästa smäll. Jag tog allt på försäkring så det underlättade väl beslutet iofs. Det var kåpor, dämpare, spegel osv...

/Freddo

Som tidigare sagts, gaffeln läcker rätt säkert inte pga vurpan utan pga gamla packningar. Hjälmen behöver du byta.
Sedan är det nog inget som är problem med hojen. Saker som gått sönder för mig vid vältningar har varit fotpinnar och koppling/bromsgrepp och krökta styren. (och då har det gått markant mycket fortare än 1 km/h) Har du inget sånt borde allt mekaniskt ha klarat sig bra.
Det skulle väl vara om en motorkåpa spruckit, men det ser du ju på eventuella oljepölar och det är högst oväntat vid en så låg hastighet.

Hjälmen hade jag inte bytt

tänk om alla / jag skulle byta varje gång man råkade slå i garageporten med den, eller när den åkt av hojen ner i backen.

näfan, jag hade kört vidare

när det gäller hojen, så är det nog dags för ett byta av packboxar i vilket fall låter det som

Hjälmen hade jag inte bytt

Tveksamt råd att ge till en som håller på med körkort. (Om du frågar mig)
Många byter hjälm vid minsta tappning i marken, vilket också är den allmänna rekommendationen.
Sen är det ju upp till var och en att göra en bedömning.
Själv hade jag förmodligen inte heller bytt men jag hade inte heller rekommenderat en nybörjare att köra med en hjälm som gått i gatan.

Har ju diskuterats massvis med gånger detta med hjälm. Och enda konkreta jag sett hittills är hjälmtillverkaren som är hos Jay Leno (Shoei?) (Youtube klipp) och han säger att har du tappat en tom hjälm i marken, från sadeln t.ex. så är det ingen fara att använda den. Förutsatt det inte spruckit såklart men då ska man ha otur.
Har du dock kraschat i den så du komprimerat innanmätet så bör man kassera den.

Om din syster alltså skallade asfalten fritt fallande från sittandes på hojen så kan det vara värt att tänka på att byta ut den helt enkelt.

Samtidigt byter nog få crossåkare hjälmen varje gång man ätit jord. Men men. =)

Tack för hjälpen,

Ja hjälmen kommer bytas ändå, blev trots det korta fallet en ganska rejäl smäll mot asfalten (haft hjälmen i en vecka haha...) Torkade av oljan igår kväll från gafflarna, inget mer läckage idag när jag provade att komprimera gaffeln så förhoppningsvis håller de ett tag till. De ska nämligen ha varit ganska nya enligt förra ägaren. Annars har jag gått igenom den ganska grundligt och allt som verkar ha tagit stryk är som sagt avgasröret men den bucklan låter jag vara kvar. Jag ska inte köra upp med hojen pga att xj6an på körskolan är mer lättkörd, har abs samt att vi får leka lite på banan en timme innan uppkörning. Men ifall jag misslyckas så kommer jag köra upp med min hoj vid försök nummer två.

Igen, Tack för hjälpen alla. Dröjer nog ett tag innan jag låter någon nybörjare provåka igen:)

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...