Välkommen uppgradering från telia!

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Härligt att telia nu har speedat upp hastigen på adsl24 till 2.5mbit uppströms!!:banana

Var jag ensam om att inte veta om detta? Märkte det i helgen, trodde bara att det var nått tillfälligt med mitt adsl men gick in på deras sida och såg att dom ökat på speeden! :) Någon som fått info om detta i brevlådan?

nån som vet om bredbandsbolaget kommer göra det samma?

Har telia, hade ingen aning om att de höjt upphastigheten. Var ju en trevlig överraskning. :)

dom som har fått det gamla modemet av telia ska uppgradera det.>Den gamla är zyxelprestige 660h triple play som är svart till färgen ska uppgraderas,(den silvriga är redan uppgraderad) Bara att gå in på zyxels hemsida så står det vad man ska göra.... http://www.support.zyxel.se/

Last edited:
Dufva skrev:
2596320 Har telia, hade ingen aning om att de höjt upphastigheten. Var ju en trevlig överraskning. :)

Ja det vart som en tidig julklapp! :yoparty

Men lite konstigt att dom inte har skickat ut info om det...

Hmmm.... Jag har telia 24mbit, installerade det precis. Fick nytt modem för ett tag sedan, ett silverfärgat (p-660H) så jag behöver inte göra nånting då eller?

Måste pröva det hela med tp-test och se vad som händer. Återkommer inom kort med bild.

Edit igen/ Jag tankar ner i 2mbit, tidigare med mitt gamla 8mbit i max 1mbit men normalt runt 800kbit. Det borde ju gå i MINST 2,4mbit men det heter ju iofs "upp till 24mbit".... :mad:

Bild:

Bifogat

• cptest.JPG
    cptest.JPG
    45.9 KB · Visningar: 61
Last edited:
Dee_cati skrev:
2601581 Hmmm.... Jag har telia 24mbit, installerade det precis. Fick nytt modem för ett tag sedan, ett silverfärgat (p-660H) så jag behöver inte göra nånting då eller?

Måste pröva det hela med tp-test och se vad som händer. Återkommer inom kort med bild.

Edit igen/ Jag tankar ner i 2mbit, tidigare med mitt gamla 8mbit i max 1mbit men normalt runt 800kbit. Det borde ju gå i MINST 2,4mbit men det heter ju iofs "upp till 24mbit".... :mad:

Bild:

med ett 24 mbit så har du ungefär en teoretisk nerladdningshastighet på 2,5MB/s
men de e sällan de funkar så bra.. jag ligger å maxar på ca 1.8 - 2.0 MB /s

megabit å megabyte e inte samma sak, för att klargöra begreppen
det blir lite rörigt när du bara pratar om "mbit"
mbit (Mb)
mbyte (MB)

heimdal skrev:
2602222 med ett 24 mbit så har du ungefär en teoretisk nerladdningshastighet på 2,5MB/s
men de e sällan de funkar så bra.. jag ligger å maxar på ca 1.8 - 2.0 MB /s

megabit å megabyte e inte samma sak, för att klargöra begreppen
det blir lite rörigt när du bara pratar om "mbit"
mbit (Mb)
mbyte (MB)

Jag maxade nyss hem superman returns i 2.3mbit så jag får nog vara nöjd ändå.
Och jag har inte talat om mbyte nånstans tror jag, varför skulle jag göra det? För mig är det inte rörigt, jag förstår precis vad jag menar :D

Men fortfarande, ska jag bara ha en upload på ca 250kbit/s? Nåja, bättre än förut då det låg på max 90 iaf...

Dee_cati skrev:
2601581 Hmmm.... Jag har telia 24mbit, installerade det precis. Fick nytt modem för ett tag sedan, ett silverfärgat (p-660H) så jag behöver inte göra nånting då eller?

Är det silverfärgat behöver du inte göra någon uppgradering. Det är dom nya som vi skickar ut. Den svarta måste däremot uppgraderas.

läs min länk....... Och ni som har det svarta modemet uppgradera NU......I en amatörs värld så kan man räkna ut smidigt vilken nedladdninghets hastighet man ska ha då man laddar ner ...har du,tex 24mbit så har du en hastighet på 2,4mb ner..Man kan säga att har du tex 24 mbit så räkna att du har 10% av det så blir det 2,4 i nedladdning som bästa...Finns undantag...........

Last edited:
om du tanka hem superman i 2.3 mbit på din 24 mbit lina så använde du bara 10 % av din bandbredd.. det är det du skriver.. (å de tar lång tid å tanka i ca 250kb/s (kb=kiloBYTE!)
men om du skrev att du tankade hem superman i 2.3 MB (megaBYTE) /s så betyder det att du utnyttjar närapå 100%av din bandbredd

Det är inte lätt med bitar och bytar..

1byte är 8 bitar

10mbit är 1.25mbyte

24mbit är 3mbyte

2.5mbit är 0.3125mbyte

så om ni har telia24 och laddar hem max vad den orkar kommer ni upp i
3mbyte/sek
max vad ni kan ladda upp med 2.5mbit är 0.3125mbyte/sek.

glöm inte det är skillnad på kilobites och kilobytes med.

att tänka på så är detta max vd man kan få ur sladdarna TCP/ip protokollet är lite lurigt= MKT Bra så har du fler datorer på samma linan är det lättare att maxa den.

kan skriva i timmar om bitar och bytar :tummenupp

heimdal skrev:
2604534 om du tanka hem superman i 2.3 mbit på din 24 mbit lina så använde du bara 10 % av din bandbredd.. det är det du skriver.. (å de tar lång tid å tanka i ca 250kb/s (kb=kiloBYTE!)
men om du skrev att du tankade hem superman i 2.3 MB (megaBYTE) /s så betyder det att du utnyttjar närapå 100%av din bandbredd

Men du förstod vad jag menade? Det är bara fascistiska datanördar som inte skulle förstå mig :D
Jag är med, ni får ursäkta mitt dåliga minna då deet är snart 7 år sedan jag gick ut plugget tror jag. Eller 6 :va Jag var en jävel i allt sånt här då, kunde räkna både hex och binärt utan problem eller med hjälpmedel men vem fan vill kunna sånt egentligen!?

Kungen skrev:
2604699 kan skriva i timmar om bitar och bytar :tummenupp
Säkert men du borde läsa på lite om prefix. Gement m står alltid för milli, du menade nog M som i mega. 10 mbit är dessutom en mängd, inte en hastighet som 10 Mbps. :mattias

:D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...