Välja Vrt 1000 firestorm eller blackbird 1100???

Jag står i valet och kvalet att välja mellan dessa 2 hojar. Vad har ni själva för erfarenhet och vad rekommenderar ni?
Kommer inte att vara någon buskörning utan kul körning med och utan passagerare. Inga längre turer planerade än.
Berätta era tankar????
Mvh Björn
Vad blev det till slut?
Jag har en -97 Blackbird sen 3 år tillbaks och lånat en polares -97 VTR. Gjort ingående service på båda och BB känns som en helt skottsäker genomtänkt design med enorm kvalité, medans VTR är mer en banhoj i grund där allt skruvats fast där det fanns plats. BB är stabil som ett lok och verkar inte ha någon övre gräns i toppfart, medans VTR känns som en tickande bomb av en dödsfälla över 200.
2 helt olika hojar enligt mig för olika syften. Har en TL1000S som också känns som en dommedagsraket när man öppnar upp. Men vissa dagar vill man ju släppa ut håret och känna lite puls...
 
Vad blev det till slut?
Jag har en -97 Blackbird sen 3 år tillbaks och lånat en polares -97 VTR. Gjort ingående service på båda och BB känns som en helt skottsäker genomtänkt design med enorm kvalité, medans VTR är mer en banhoj i grund där allt skruvats fast där det fanns plats. BB är stabil som ett lok och verkar inte ha någon övre gräns i toppfart, medans VTR känns som en tickande bomb av en dödsfälla över 200.
2 helt olika hojar enligt mig för olika syften. Har en TL1000S som också känns som en dommedagsraket när man öppnar upp. Men vissa dagar vill man ju släppa ut håret och känna lite puls...
Är det verkligen en VTR Firestorm du pratar om nu, och inte SP1 eller 2?
 
Köp den som du känner dig "ett" med. Rent spontant skulle jag välja BlackBirden!!! Och det naturligtvis i svart färg!
 
Vad blev det till slut?
Jag har en -97 Blackbird sen 3 år tillbaks och lånat en polares -97 VTR. Gjort ingående service på båda och BB känns som en helt skottsäker genomtänkt design med enorm kvalité, medans VTR är mer en banhoj i grund där allt skruvats fast där det fanns plats. BB är stabil som ett lok och verkar inte ha någon övre gräns i toppfart, medans VTR känns som en tickande bomb av en dödsfälla över 200.
2 helt olika hojar enligt mig för olika syften. Har en TL1000S som också känns som en dommedagsraket när man öppnar upp. Men vissa dagar vill man ju släppa ut håret och känna lite puls...
Vad blev det till slut?
Jag har en -97 Blackbird sen 3 år tillbaks och lånat en polares -97 VTR. Gjort ingående service på båda och BB känns som en helt skottsäker genomtänkt design med enorm kvalité, medans VTR är mer en banhoj i grund där allt skruvats fast där det fanns plats. BB är stabil som ett lok och verkar inte ha någon övre gräns i toppfart, medans VTR känns som en tickande bomb av en dödsfälla över 200.
2 helt olika hojar enligt mig för olika syften. Har en TL1000S som också känns som en dommedagsraket när man öppnar upp. Men vissa dagar vill man ju släppa ut håret och känna lite puls...
Klart du ska välja en Vtr !
Köpte nyss en -03'a som knappt gått 3000 mil
Är supernöjd hitilt
Det brutala motorljudet får man på köpet ?
 

Bifogat

  • received_886493571984999.jpeg
    received_886493571984999.jpeg
    128.2 KB · Visningar: 16
Var medveten om att VTR:en drar rätt mycket soppa. På spritmonitor.de kan man se att folk snittar runt 0.7 liter milen viket är väldigt mycket för den relativt låga effekten. En hoj med den effekten ska inte dra mer än 0.6. Blackbirden är snålare trots en hel del mer effekt och jag antar att den är tyngre med.

Nu brukar soppaförbrukningen inte vara en dealbreaker men med tanke på dagens priser så är det värt att lyfta tycker jag!
 
Kör man tusen mil om året är en deciliters skillnad knappt tvåtusen kronor. Det måste det väl vara värt att ha en motor som inte låter illa?
Fast man får förstås planera alla resor efter bensinmackarna.
 
Brukar inte notera förbrukning men i somras körde jag inspirerat med SP1.an och då blev det 11.2L / 125km.
 
Kör man tusen mil om året är en deciliters skillnad knappt tvåtusen kronor. Det måste det väl vara värt att ha en motor som inte låter illa?
Fast man får förstås planera alla resor efter bensinmack
Ja jag håller med om att det inte är mycket extra pengar men samtidigt så ska TL/SV dra mindre och övriga twinnar (Aprilia mm) och de kostar lika mycket i inköp. Bara svårt att motivera förbrukningen tycker jag personligen (har själv haft en firestorm som jag sålt).
 
Fast man får förstås planera alla resor efter bensinmackarna.
Man lär väl upp ovanför Storuman för att ens behöva tänka på var närmaste mack är när reserven börjat lysa. 75 km är längsta avståndet mellan mackar jag kan komma på, mellan Alfta Rv50 till Enviken. Finns nog 5 liter klipparbensin från någon utmed vägen om det kniper.
 
Passar på att fråga om sittställningen mellan TLS o VTR (avser Firestormen). Har ägt en TLS men det är ju 20 år sedan.
Av bilder att döma så ser det ut som om sittställningen är betydligt ”sportigare” på TLS med skarpare benvinkel o mera häng på handleder.
Är det ngn som kört bägge cyklar mera nyligen o kan uttala sig...?
 
Är väl mer en fråga om räckvidd än förbrukning, eller? Där är väl de två objekten i varsin ände. Får själv tanka alldeles för ofta, vilket är störigt. På semester får man dessutom tanka än tidigare om man inte har koll på hur långt det är till nästa.
Kastar in X11 i leken, lite spänstigare än svartfågeln.
 
Drar inte hojen minst en liter milen undrar jag varför man kör sporthoj/sportig hoj ?

En äldre hoj får man väl dessutom förvänta sig drar mer även om effekten inte är 200hk.

Sen tycker jag du ska välja den hojen du gillar bäst, inte den som någon annan gillar bäst. Att be om förslag på hojar är väl en sak men nu står väl valet mellan 2-3 hojar, bara välja :)
 
Passar på att fråga om sittställningen mellan TLS o VTR (avser Firestormen). Har ägt en TLS men det är ju 20 år sedan.
Av bilder att döma så ser det ut som om sittställningen är betydligt ”sportigare” på TLS med skarpare benvinkel o mera häng på handleder.
Är det ngn som kört bägge cyklar mera nyligen o kan uttala sig...?
Jag är 198 cmöh och klarar att krypa ihop på min TLS ganska enkelt. Har dock inga våta drömmar om att åka längre än 20-25 mila turer på den. VTR känns något längre (hjulbas/ chassi) och man sitter en aning mer upprätt på Hondan. Har för mig att cliponstyret sitter ovan styrkorna på den, och på min TL sitter den under.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top