Välja Vrt 1000 firestorm eller blackbird 1100???

Ballabaloo

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Rydebäck
Hoj
Honda VFR1000 firestorm
Jag står i valet och kvalet att välja mellan dessa 2 hojar. Vad har ni själva för erfarenhet och vad rekommenderar ni?
Kommer inte att vara någon buskörning utan kul körning med och utan passagerare. Inga längre turer planerade än.
Berätta era tankar????
Mvh Björn
 
Skall du svänga eller köra rakt fram?
Svaret på båda frågorna är väl ändå Blackbird...:va
Firestormen är ju inte direkt en kurvätare av rang liksom.


Skulle snarare formulera frågan som så att hur gillar du att sitta?
Lite mera upprätt = Firestorm
Lite mera framåtlutat, utan att vara en Ducatikörställning = Blackbird.
 
Tack!
Ja det är ju lite avgörande också och då lutar det isåfall mot firestorm känns det som.
 
Tack

Då skall du satsa på Firebirden!


Men, du har ju redan en rätt unik hoj i din


Funkar inte den?

Jag skrev den för att jag trodde att den skulle stå här dagen efter. Men så strulade det lite i butiken där den står. Så började jag fundera och kolla runt lite igen ????
 
Svaret på båda frågorna är väl ändå Blackbird...:va
Firestormen är ju inte direkt en kurvätare av rang liksom.


Skulle snarare formulera frågan som så att hur gillar du att sitta?
Lite mera upprätt = Firestorm
Lite mera framåtlutat, utan att vara en Ducatikörställning = Blackbird.

U think?
Jag har roligare längs kurviga vägar på en brandstorm än en svartfågel.

Ljudet, motorkaraktären, enklare att flytta sig i sadeln. Är Blackbirden snabbare?
Kanske, men jag känner mig snabbare på twinnen. Har roligare helt enkelt.
Plus att motorn talar till mig, berättar vad den håller på med och vad den vill att jag gör härnäst.

Blackbirden är mer utav en kylskåpstermostat.
Ställ in, glöm av.
Ändå skulle jag hellre ta Blackbirden på långkörning - kåpan, körställning, större tankvolym och inte fullt så skenande förbrukning i hastighet.

Så, svaret är så klart - en av varje!
Och en skogshoj dessutom!
 
Last edited:
U think?
Jag har roligare längs kurviga vägar på en brandstorm än en svartfågel.

Ljudet, motorkaraktären, enklare att flytta sig i sadeln. Är Blackbirden snabbare?
Kanske, men jag känner mig snabbare på twinnen. Har roligare helt enkelt.
Plus att motorn talar till mig, berättar vad den håller på med och vad den vill att jag gör härnäst.

Blackbirden är mer utav en kylskåpstermostat.
Ställ in, glöm av.
Ändå skulle jag hellre ta Blackbirden på långkörning - kåpan, körställning, större tankvolym och inte fullt så skenande förbrukning i hastighet.

Så, svaret är så klart - en av varje!
Och en skogshoj dessutom!

Haha! Tack ska du ha. Lika bra och öppna plånkan och slå till på bägge!!
Men hur pass mycket dricker en VTR jämfört med en blackbird?
 
Jag skrev den för att jag trodde att den skulle stå här dagen efter. Men så strulade det lite i butiken där den står. Så började jag fundera och kolla runt lite igen ????

Profilen säger VFR1000 och trådrubriken VRT.
Båda ovanliga modeller.

I valet mellan VTR och Blackbird säger jag att du måste provköra själv!

Dom är i stora stycken väsensskilda, och ger sin förare helt olika saker tillbaka.

Troligen är VTR nere på sin prisbotten nu, och Blackbirden snart där också. Jag skulle kunna äga båda två parallellt, och även om det vore 1100an som fick äta mest mil isf, så är jag säker på att det är stunderna på VTRen jag skulle minnas.
 
U think?
Jag har roligare längs kurviga vägar på en brandstorm än en svartfågel.

Ljudet, motorkaraktären, enklare att flytta sig i sadeln. Är Blackbirden snabbare?
Kanske, men jag känner mig snabbare på twinnen. Har roligare helt enkelt.
Plus att motorn talar till mig, berättar vad den håller på med och vad den vill att jag gör härnäst.

Blackbirden är mer utav en kylskåpstermostat.
Ställ in, glöm av.
Ändå skulle jag hellre ta Blackbirden på långkörning - kåpan, körställning, större tankvolym och inte fullt så skenande förbrukning i hastighet.

Så, svaret är så klart - en av varje!
Och en skogshoj dessutom!

Profilen säger VFR1000 och trådrubriken VRT.
Båda ovanliga modeller.

I valet mellan VTR och Blackbird säger jag att du måste provköra själv!

Dom är i stora stycken väsensskilda, och ger sin förare helt olika saker tillbaka.

Troligen är VTR nere på sin prisbotten nu, och Blackbirden snart där också. Jag skulle kunna äga båda två parallellt, och även om det vore 1100an som fick äta mest mil isf, så är jag säker på att det är stunderna på VTRen jag skulle minnas.

Du var väldigt uppmärksam! Det har jag själv missat...
Ja det lutar just nu lite mer åt VTR:n. Men jag ska förhoppningsvis provköra imorgon och då ser vi vart det blev för något
 
Köp den som DU tycker är snyggast och vill ha. Det resulterar oftast i att garaget snart blir belamrat med hojar man älskar.
 
U think?
Jag har roligare längs kurviga vägar på en brandstorm än en svartfågel.

Ljudet, motorkaraktären, enklare att flytta sig i sadeln. Är Blackbirden snabbare?
Kanske, men jag känner mig snabbare på twinnen. Har roligare helt enkelt.
Plus att motorn talar till mig, berättar vad den håller på med och vad den vill att jag gör härnäst.

Blackbirden är mer utav en kylskåpstermostat.
Ställ in, glöm av.
Ändå skulle jag hellre ta Blackbirden på långkörning - kåpan, körställning, större tankvolym och inte fullt så skenande förbrukning i hastighet.

Så, svaret är så klart - en av varje!
Och en skogshoj dessutom!

Profilen säger VFR1000 och trådrubriken VRT.
Båda ovanliga modeller.

I valet mellan VTR och Blackbird säger jag att du måste provköra själv!

Dom är i stora stycken väsensskilda, och ger sin förare helt olika saker tillbaka.

Troligen är VTR nere på sin prisbotten nu, och Blackbirden snart där också. Jag skulle kunna äga båda två parallellt, och även om det vore 1100an som fick äta mest mil isf, så är jag säker på att det är stunderna på VTRen jag skulle minnas.

Nu är det ju även en viss skillnad mellan SRAD-gixxer och Blackbird, men en gång i tiden jämförde jag min hoj med en VTR i den här tråden: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?164311-Jämförelse-mellan-Firestorm-och-Gixxer

Tack!! Det var en bra och rolig recension
 
U think?
Jag har roligare längs kurviga vägar på en brandstorm än en svartfågel.

Ljudet, motorkaraktären, enklare att flytta sig i sadeln. Är Blackbirden snabbare?
Kanske, men jag känner mig snabbare på twinnen. Har roligare helt enkelt.
Plus att motorn talar till mig, berättar vad den håller på med och vad den vill att jag gör härnäst.

Blackbirden är mer utav en kylskåpstermostat.
Ställ in, glöm av.
Ändå skulle jag hellre ta Blackbirden på långkörning - kåpan, körställning, större tankvolym och inte fullt så skenande förbrukning i hastighet.

Så, svaret är så klart - en av varje!
Och en skogshoj dessutom!
Du gillar att sitta mera upprätt än att sitta lätt framåtlutad hör jag :hihi
Blir ju lätt så med åldern :tungan
Börjar ju iofs känna samma sak själv.

BB:n har inte dålig fjädring eller är någon Goldwing direkt. Den har bättre fjädring och bromsar än Firestormen enligt mig.
Den går att pressa på rätt bra på kurvig väg också.
Men visst, den väger mera än Firestormen och körställningen är mera sportig.
Skulle jag köra inne i stan är Firestormen det självklara valet. På småvägen funkar båda. På öppna vägar BB:n alla dagar.

BB:n är en supersporttourer, medans Firestormen är en sportig halvnaken hoj (dock inte sporthoj).

Firestorm är kort i registret och drar SJUKA mängder soppa.
Kombinera detta med en 16-liters tank som de första årsmodellerna och du kommer till macken, med lite tur, beroende på hur långt norr ut man bor :crash
De senare årsmodellerna fick väl 19-liters tank har jag för mig.
 
Och det där förbannade förgasarhostandet som vtren dras med gör att man väljer bb alla dagar i veckan :)
 
Du gillar att sitta mera upprätt än att sitta lätt framåtlutad hör jag :hihi
Blir ju lätt så med åldern :tungan
Börjar ju iofs känna samma sak själv.

BB:n har inte dålig fjädring eller är någon Goldwing direkt. Den har bättre fjädring och bromsar än Firestormen enligt mig.
Den går att pressa på rätt bra på kurvig väg också.
Men visst, den väger mera än Firestormen och körställningen är mera sportig.
Skulle jag köra inne i stan är Firestormen det självklara valet. På småvägen funkar båda. På öppna vägar BB:n alla dagar.

BB:n är en supersporttourer, medans Firestormen är en sportig halvnaken hoj (dock inte sporthoj).


Kombinera detta med en 16-liters tank som de första årsmodellerna och du kommer till macken, med lite tur, beroende på hur långt norr ut man bor :crash
De senare årsmodellerna fick väl 19-liters tank har jag för mig.

Tack för svar, även om 38 inte är någon ålder ;)
Ja det var inte det lättaste att välja hoj genom att fråga. Båda verkar ju vara bra!
Ska provköra båda idag hoppas jag och får komma med en utvärdering sen :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top