Välja Supermotard!

drawen

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Arbrå
Hoj
KTM
Klarade uppkörningen idag så nu blir det kolla efter hoj på allvar...

Skall helt klart köpa en begangnad och läst lite och tycker KTM 690 verkar vara nått för mig. Vill kunna ta någon längre resa, samt pendla till jobbet (3.5 mil enkel) samtidigt som det inte är fel att ta den till en bana? Går man ner till en mindre modell är väl inte längre streckor inte att rekomendera?

Även läst att det är längre mellan service på 690 än 660? Skilljer ju inte allt för mycket i pris mellan dessa. Kör även motocross så räcker bra att tok serva en maskin.

Sen vad är skillnaden på de olika betäckningarna Duke, Prestige, SMC finns det fler?

Andra tips på hojar?

Samt vad bör man satsa på för ställ? Läst att vissa kör med lösa skydd under skinnställ. Har ju rätt bra grejor från cross åkningen. Skydsväst och allt annat.

Mvh: Oskar
 

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Bromma
Hoj
CB1000ra
Då du har en del skydd från crossåkandet skulle jag satsa på ett allväders ställ, kör med rygg, axel å knäskydd under. Funkar bra att köra med cross stövlarna till att börja med, även hjälmen men skulle rekommendera integral hjälm och mjukare stövlar. 690 funkar bra att pendla på. Försök hitta en senare modell bara då dem hade en del barnsjukdomar och även fick längre serviceintervaller.

Lycka till å grattis till kortet! :fyllisar
/Peter
 

drawen

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Arbrå
Hoj
KTM
Jo har läst en del om dem...

Vad räknas till en nyare modell dessa kom -07?

Samt om någon kunnig kunde förklara lite skillnades mellan de olika 690 modellerna. Tycker det blir lite svårt att hitta eftersom många inlägg/recensioner man hittar ofta är gjorde får nått år sedan. Vill ju ha en sån rapp/rolig som möjligt utan att pruta för mycket på komforten. Sedan har ju såklart även priset sin del i valet.

Tror ändå jag vill ha ett skinnställ, men beror ju på hur bekvämt det blir med skydd under.
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
690 SM och SMR är mer gatmotarder varav SMR har bättre bromsar

690 DUKE är KTM´s första gatmotard

690 SMC är egentligen en enduro ombyggd till motard. (enkelt förklarat)

690 SMC-R är samma som SMC, men med ny motor och finare komponenter

gatmotard= bygger inte på en annan enduromodell
 

drawen

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Arbrå
Hoj
KTM
Då förstår jag att R:et är bra :)

Men för övrigt vilka modeller är bra för vad?
Får känslan av Duke är mer "vanlig" hoj och inget du tar till banan?
SMC som är en enduro gjort till motard den brutalsta (roligaste) hojen?
SM Nått mittemellan?

Svårt att få kläm på detta och har ju ingen erfarenhet av annat än cross cyklar. Lättare att välja här, Cross eller Enduro :) Kör en KTM 450 SX och där finns det kraft så det räcker och blir över helt orginal :)

Läst lite om vissa tycker man behöver dreva om och sätta på andra avgasrör, och då vore det ju ett stort plus om detta redan var gjort. Måste en hoj mappas om efter detta? Ifall någon bara satt på nytt och det kanske inte ger någon effekt eller rent av skadar motorn?

En nybörjares tusen frågor jag vet....
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Då förstår jag att R:et är bra :)

Men för övrigt vilka modeller är bra för vad?
Får känslan av Duke är mer "vanlig" hoj och inget du tar till banan?
SMC som är en enduro gjort till motard den brutalsta (roligaste) hojen?
SM Nått mittemellan?

Svårt att få kläm på detta och har ju ingen erfarenhet av annat än cross cyklar. Lättare att välja här, Cross eller Enduro :) Kör en KTM 450 SX och där finns det kraft så det räcker och blir över helt orginal :)

Läst lite om vissa tycker man behöver dreva om och sätta på andra avgasrör, och då vore det ju ett stort plus om detta redan var gjort. Måste en hoj mappas om efter detta? Ifall någon bara satt på nytt och det kanske inte ger någon effekt eller rent av skadar motorn?

En nybörjares tusen frågor jag vet....
Ja den måste mappas efter system och luftfilter.
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
SMR och Duke är samma cykel men med olika lyktor fram och annat avgas.

Det var så på min 09a i vart fall?
 

drawen

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Arbrå
Hoj
KTM
Ok! Hur gillade du den? Provat smc med?
Räcker draget till? Funkar att åka på bakhjulet och så? Skulle vara kul att testa bana med någon gång :)
Som jag förståt det hela är smc lite mer race maskin? Och bör ju då innebära lite sämre komfort?
Finns även färre smc till salu och är i regel dyrare.
Hur ny maskin bör man ha? Någr speciella årsmodeller man bör akta sig för? Vanliga fel?
 

drawen

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Arbrå
Hoj
KTM
Någon som vet av någon forumtråd där de gemför de olika 690 modellerna?
Finns ju hur mycket som helst att läsa om resp modell men vilka som är bra/roliga för vad är svårare....

Samt om det någonstans redan finns att läsa om eventuella svagheter på olika modeller man skall kolla efter när man skall till och köpa...
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Någon som vet av någon forumtråd där de gemför de olika 690 modellerna?
Finns ju hur mycket som helst att läsa om resp modell men vilka som är bra/roliga för vad är svårare....

Samt om det någonstans redan finns att läsa om eventuella svagheter på olika modeller man skall kolla efter när man skall till och köpa...
Har du bestämt dig till 100% att köpa en 690 motard?
Annars har jag en 690 Enduro, som man lätt kan skaffa motardhjul till, som jag ska sälja ;)

Är servicen skött på hojen så är det väl relativt skottsäkra maskiner. Motorrad gjorde väl något 5000mila test på en 690 SM och bortsett från elfel så var det inga problem alls med den.
Det sitter samma motor i alla 690-modeller 2008-2011, 2012 fick den några kubik extra.
690 Duke/SM(R) har tanken där tanken sitter på en normal hoj. 690 Enduro/SMC(R) sitter tanken i bakramen.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Istället för att starta YTTERLIGARE en köprådstråd så kapar jag den här! :)

Jag är ute efter en motard, den ska enbart busas med och kanske köras på någon gocart bana eller liknande. Så ändamålet är att köra bakhjul osv, men jag vet inte vilken modell jag ska ha?

Jag har varit väldigt inne på KTM 625 då den är billig och att det pratas ganska varmt om den. Men jag tvekar lite där då den inte har elsatart och det kan väl bli ganska jobbigt?

Budgeten är ca 20.000:-

Så vad säger de kunniga motardgrabbarna?
 

drawen

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Arbrå
Hoj
KTM
Ja är helt inne på motard sen är det möjligt att en 690 enduro skulle funka med motardhjul, men känns ju som att det måste vara snäppet bättre att köpa en "färdig" motard.
Kör redan cross så behöver inget mer att åka offroad med :)

Enligt vad jag hört skall SMC vara roligast, sen om det är bara pga av fjädringen och placering på tank? Om det är samma motor? Men lite annat utväxling då?

Ser man efter priset är ju dessa dyrast med...
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Du lär nog inte få en 625 för 20000kr,får nog lägga på 10-15000kr


Istället för att starta YTTERLIGARE en köprådstråd så kapar jag den här! :)

Jag är ute efter en motard, den ska enbart busas med och kanske köras på någon gocart bana eller liknande. Så ändamålet är att köra bakhjul osv, men jag vet inte vilken modell jag ska ha?

Jag har varit väldigt inne på KTM 625 då den är billig och att det pratas ganska varmt om den. Men jag tvekar lite där då den inte har elsatart och det kan väl bli ganska jobbigt?

Budgeten är ca 20.000:-

Så vad säger de kunniga motardgrabbarna?
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Du lär nog inte få en 625 för 20000kr,får nog lägga på 10-15000kr

Nja inte riktigt så mycket va? Finns 2 st på blocket nu omkring 20 000:-

Förra helgen köpte vi en för 17 000:- men det var inte till mig iof. Så det ska nog gå att hitta en för de pengarna.
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
625????????????? har aldrig sett en sån billig.dom e ju dyrast av dom 3 modellerna. Då e ju fan 640 dyrare och när hände d??


Nja inte riktigt så mycket va? Finns 2 st på blocket nu omkring 20 000:-

Förra helgen köpte vi en för 17 000:- men det var inte till mig iof. Så det ska nog gå att hitta en för de pengarna.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top