Välja streetfighter till våren, lite tips och råd tack

14krpm

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Piteå
Hoj
2006, Yamaha R1 (såld) Honda Cr250R
Är sugen på en streetfighter men skulle vilja ha lite feedback.
Har kollat på Yamaha fz1n, verkar vara en fin hoj med temprament och bra motor från tidigare R1an.
Men hur är Kawas och hondans motsvarighet, kvalitets och körmässigt.
Söker hoj mellan årtal 2007 till 2010 typ
Myyyycket info nu tack :)
 
Tjena kompis!
Vilka bra frågor du ställer, tyvärr så är dom nästan helt omöjliga att svara på då dom flesta literfightrarna är likvärda i motor och kvalité. Alla säger ta den som du tycker är snyggast och den du sitter bäst på.
Jag säger ta den som du tycker är snyggast och sitter bäst på.
Lycka till!

Ps. FZ1-N har 150hk och CB1000 har 130 hk så det skiljer lite mellan dessa 2 i prestanda.
 
Har haft 3 FZ1-N (2006, 2008 och 2010). Har inte provkört Kawan men Honda CB1000R är ganska trött jämfört med Yaman. Det kan vara bra att känna till att insprutning har förbättrats på FZ1:an under åren. 2006 var ganska brutal vid av och påslag, 2008 något bättre och 2010 helt OK, i synnerhet om man monterade en O2 sensor eliminator vilket gjorde att man slapp det pumpande beteendet vid jämnt gaspådrag t.ex. vid landsvägskörning. Probike Sthlm Syd har min gamla FZ1-N till försäljning om du är intresserad (hör av dig via PM om du vill ha någon info - jag har inget med försäljningen att göra). Sedan så kanske jag inte skall avslöja att en Aprilia Tuono V4R aPRC ABS är en mycket roligare hoj än de du räknar upp!
 
Last edited:
Tycker du ska åka och prova lite twinar innan du bestämmer dig...typ KTM Superduke 990/1290...

Annars är Triumph Street triple en fin hoj... eller Aprilia Touno... sa jag att jag inte gillar rad4or föresten :hej
 
Tycker du ska åka och prova lite twinar innan du bestämmer dig...typ KTM Superduke 990/1290...

Annars är Triumph Street triple en fin hoj... eller Aprilia Touno... sa jag att jag inte gillar rad4or föresten :hej

Fast en Street triple platsar kanske inte riktigt i street fighter segmentet? Mer "vanlig" nakenhoj.
 
ducati streetfighter S!
 
Om du har haft en R1 så tycker jag du ska kolla lite på andra typer av hojar också (twinnar, triplar, en stånkor) blir inte så jättemycket skillnad annars. Då alla dessa har ned trimmade motorer från sina supersport motsvarigheter. Blir mest sittställning och botten vrid som skiljer sig.

Jag köpte en 690 Duke efter min CBR 954 helt annan hoj men jäkligt kul på sitt sätt.
 
Oh.. De finns så jevla mycket bra att välja på!

Top segment/Dyrare
Tuono (Gen 2011(?) ->)
S1000R
Ducati Streetfighter
Speed Triple R (Gen 2011 ->)

"Budget" alternativ
Tuono (Gen -> 2010)
Speed Triple (Gen -> 2010)
Superduke (Gen -> 2012)
Kawa Z1000
FZ1
CB1000R

Nya Superduke 1290 räknar jag bort eftersom försäkring är som för en ren sporthoj, allt för dyr...
 
Last edited:
Oh.. De finns så jevla mycket bra att välja på!

Top segment/Dyrare
Tuono (Gen 2011(?) ->)
S1000R
Ducati Streetfighter
Speed Triple R (Gen 2011 ->)

"Budget" alternativ
Tuono (Gen -> 2010)
Speed Triple (Gen -> 2010)
Superduke (Gen -> 2012)
Kawa Z1000
FZ1
CB1000R

Nya Superduke 1290 räknar jag bort eftersom försäkring är som för en ren sporthoj, allt för dyr...

Om du ska räkna bort den på grund av att den har en premie som en sporthoj, så får du nog ta bort 8 andra hojar för att de inte längre når upp till en vettig "streetfighter-nivå" längre. och sedan ta bort de andra två pga att de bara är nakna sporthojar. Och lägga dit 1290 igen. :rofl
 
Om du ska räkna bort den på grund av att den har en premie som en sporthoj, så får du nog ta bort 8 andra hojar för att de inte längre når upp till en vettig "streetfighter-nivå" längre. och sedan ta bort de andra två pga att de bara är nakna sporthojar. Och lägga dit 1290 igen. :rofl

............

Jag tror nog att de flesta hojarna (i alla fall i Top segmentet) ger skaplig "ståpäls" när man vrider rullen.
Dessutom tycker jag att det är ett pluss att de inte är hutlösa att försäkra.
Men visst - håller med att Hertigen är en riktig pjäs men för mig blir den ointressant pga försäkring och speciellt i relation till de få mil jag lyckas få till per säsong... :)
 
............

Jag tror nog att de flesta hojarna (i alla fall i Top segmentet) ger skaplig "ståpäls" när man vrider rullen.
Dessutom tycker jag att det är ett pluss att de inte är hutlösa att försäkra.
Men visst - håller med att Hertigen är en riktig pjäs men för mig blir den ointressant pga försäkring och speciellt i relation till de få mil jag lyckas få till per säsong... :)

Försök att få låna ett exemplar under en sommarhelg. Det kommer sluta med att du säljer både hus och hem för att kunna finansiera körningen :fakta It's worth it.
 
Fast en Street triple platsar kanske inte riktigt i street fighter segmentet? Mer "vanlig" nakenhoj.

Nåja vanlig nakenhoj med karaktär i så fall och mer pulver än de "vanlig" nakenhojarna. Men visst borde kanske skrivit Speed Triple även om jag tycker den känns lite klumpig :rolleyes: Prova nått utanför nedtrimmad rad4sporthoj bara det är det jag säger :)
 
och provkör för all del en Brutale 800 ...125hk och 185 fulltankade kilon :rolleyes:.... ingen literklubba men lill trean går som fan ... å tar du R modellen så lär det gå utavbarahelvete ....

lite som en Street triple fast mycket bättre på allt
 
vet inte hur det e för folket här, men jag får pröja ungefär lika mycket för en sportis som en streetfighter/nakenhoj i försäkringspremie... utan att ha gjort nått för att förtjäna det. Välj det du tycker e bäst enligt dig.. för mig e det typ kw på pappret som bestämmer premien har jag upptäckt... brytpunkten e ca 64/66 kw... under e det allt till 6tusen å över 64/66kw så blir priserna hysteriska dvs 17k kr å över.


men jag hade tagit en gammel monster s4r :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top