Välja ramlagerstorlek, Yamaha?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Håller på och renoverar en TRX motor. Har en manual, och har hittat märkning på vev och på stakarna, så långt är allt väl. Enl verkstadshandboken ska det finnas ett treställigt nr utanpå motorhuset (taskig teckning iofs), och jag tror mig hittat rätt ställe (bakkant på undre hushalvan). Problemet är att det inte bara är ett treställigt nr, utan det ser ut som på bilden nedan. Vad 17 blir mitt val av storlek utifrån det? Finns det någon vettig förklaring till varför det är fler än de i manualen beskrivna siffrorna?

IMAGE_090.jpg

Det där ser inte ut att vara siffror som är gjorda från fabriken? Finns det inga andra nummer? Typ instansade....

Hmm, Photobucket verkar ha problem, jag kan inte se bilden eller gå in på min sida, men det verkar ju ha funkat tidigare, bilden kanske kommer upp när de kommer igång igen.

Nej, inga andra siffror på blocket. Siffrorna sitter dessutom på den platsen som Yamaha verkstadshandboken visar, på den undre motorblockshalvan, under ett motorfäste som man bara kommer åt att ta bort om motorn tas bort.

ytterligare en skum sak, enl. verkstadshandboken ska man ta de siffrorna på bilden, minus siffrorna på vevstaken, och baserat på dete ska man välja färgkod/nummer på lager. Det enda ramlagret som hade någon färg kvar var rött (eller möjligtvis mörkt rosa). Det motsvarar nummer 7 enl. boken. Om jag däremot drar bort siffran 1 som finns på veven, så får jag ju siffran 6, dvs en storlek "fel" jmf m. nuvarande lager? Om jag nu gör om markeringen för nästa ägare, och skriver in en 6, så kommer ju han att välja ett nr mindre också, nästa gång? Dessutom så har jag siffran 2 på veven för ett lager, då minskar ju storleken med 2 steg istället... Jag tänker förmodligen fel någonstans, eller så har Yamaha inte tänkt tillräckligt.

Någon som vet skillnaden i storlek på ramlagren? Har inte sett några uppgifter öht. Tänkte beställa de ramlager jag tror det ska vara, och sen mäta med Plastigage, men hur 17 ska man veta vilka lager som man ska beställa även om man vet det faktiska spelet

Nu kanske jag missuppfattar det hela, men sitter det inte samma sorts lager i alla trx? Räcker det inte att kolla vad det är för beteckning på de gamla lagrena och sedan köpa samma storlek??

Eller är det toleranserna i varje enskilt vevparti som avgör vilka ramlager man ska ha? Isf är det vanligt förekommande?

Last edited:
Nu kanske jag missuppfattar det hela, men sitter det inte samma sorts lager i alla trx? Räcker det inte att kolla vad det är för beteckning på de gamla lagrena och sedan köpa samma storlek??

Eller är det toleranserna i varje enskilt vevparti som avgör vilka ramlager man ska ha? Isf är det vanligt förekommande?

Uppenbarligen slipas vevar med lite olika tolerans, och de sätter in lagerhalvor med lite olika tolerans från fabrik. Hur mycket det diffar vet jag inte. Möjligt att tillverkningsprocesserna var sämre på den tiden, det är ju en 10 år gammal hoj...

Det är lika på nyare cyklar, "borren/slipen" som andvänds när motorn görs på fabrik slits så det blir olika mått på olika färdiga motorhalvor och därför finns det olika lager. P

Det är lika på nyare cyklar, "borren/slipen" som andvänds när motorn görs på fabrik slits så det blir olika mått på olika färdiga motorhalvor och därför finns det olika lager. P

Det var som attan. Har aldrig varit med om det på crosshojar men det kanske bara gäller för större hojar..

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025