Välja quickshifter, vad är bäst till en CBR600RR -04?

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag har kört lite bana nu och gillar det. Börjar dock bli trött på fullgasväxlingar med koppling. Det känns som den slirar till varje gång vilket inte kan vara bra i längden. Tror då att det skulle vara bra med en QS. Jag ser inget behov av att köpa en box utan vill bara ha QS då det är en bit kvar innan hojens effekt begränsar mig.

När man kikar runt verkar Cordona vara OK. Stämmer det eller finns det bättre grejer? Notera att jag kör Honda så jag är inte van vid en massa strul och mekande. Det skall bara funka:)

Tacksam för tips och erfarenheter!
 
Ett billigare mellansteg kanske kan vara att sluta använda kopplingen när du växlar upp, och endast släppa gasen. Nästan lika snabbt som en quickshifter och inget kopplingsslir. Med lite övning på tajmingen så går växlarna i mjukt och fint.
 
Ett billigare mellansteg kanske kan vara att sluta använda kopplingen när du växlar upp, och endast släppa gasen. Nästan lika snabbt som en quickshifter och inget kopplingsslir. Med lite övning på tajmingen så går växlarna i mjukt och fint.

Har prövat men får flash backs från tiden med mina Husqvarna CR 250 och 390 jag tävlade i MX med för evigheter sedan. Det blev några rasade växellådor vilket var OK när man hade sponsring. Tror inte Honda skulle se mig så pass intressant nu...
 
cordona funkar jättebra på min R1a i alla fall den har qs brytare som går åt båda hållen så du behöver inte välja efter växellägen.... Tar några ggr innan man ställt in den rätt men sen äre bara att köra! Det enda negativa jag kan säga om cordona är att man inte kan ställa bryttiden på olika växlar "mig veterligen" utan alla växlar får samma bryttid men det har inte varit något stort problem för mig i alla fall.
 
Ett billigare mellansteg kanske kan vara att sluta använda kopplingen när du växlar upp, och endast släppa gasen. Nästan lika snabbt som en quickshifter och inget kopplingsslir. Med lite övning på tajmingen så går växlarna i mjukt och fint.
Det blir nog billigare i längden med en QS...det kan bli dyra lärpengar annars. Men visst för den som har rätta knycken så...
Fast de flesta av oss har nog lite för mycket av Farbror Melker i oss för att det alltid skall gå bra.
 
Jag installerade precis en Cordona på min CBR600, gick smidigt, behövde bara lossa lite på kylaren så kom jag åt alla kontakter, lite pilligt men inte så mycket mer meck. La styrboxen under sadeln, passade perfekt bredvid batteriet.

Hade Cordona på min förra hoj och körde ca 1700 mil över 4 år och det funkade fint. Kör 11 kg och 60 ms.
 
Har läst/hört att det skall slita mindre på dreven med QS. Någon skall ha kört 600 mil bana och dreven hade sett nya ut då motorn plockades isär. Kan det vara så bra? Undrar vilken QS vederbörande hade?
 
Det blev en Cordona. Hörde av Rickard på Grevens att den bryter alla fyra cylindrarna och ger sedan först två cylindrar tändning följt av de andra två. Detta för att få en mjukare växling och minska risken för släpp. Smart tycker jag! Har bara kunnat testa på väg än så länge men kan känna att växlarna går i lätt. Vände till raceväxlat också så nu försöker jag ta en liten runda då och då för att få in det i skallen. Det känns helt OK så det blir spännande när säsongspremiären går av stapeln på Mantorp!:banana
 
Jag kör hm superlite, dock på en zx6. Inga styrboxar o 1000 inställningar man måste göra - plug&play helt enkelt, funkar alldeles utmärkt.
 
Jag kör med cordona och tycker den funkar fint, växlar mjuk och exakt vad jag kan känna, är lite att ställa in men inget värre, gillar att brytarinställningen ligger på en egen kontroll så man kan ha den framdragen när man experimenterar med vilken vikt han ska bryta på och slipper skruva bort allt för att ändra.

HM ska dock vara bättre för lådan enligt en uppgift jag fått, kan dock varit jämfört med gamla cordonan innan den nya brytaren kom men det har jag ingen uppgift om, och är mycket lättare att ställa in så skulle jag handla idag så vore nog valet HM.
 
Själv har jag fått hem en riktigt fin qickshift från healtech,den verkar riktigt trevlig.
Man kan justera den via en app i mobilen.
Har ej monterat den ännu men jag ser verkligen fram emot att få monterat den.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top