Välja likriktare?

Axelh

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Täby
Hoj
Kawasaki Z400 -82
Tjenare!
Jag höll på att meka med min "nya" GT125 häromdagen. På något vänster så lyckades jag koppla in batteriet polvänt! Resultatet var rök och dålig lukt.

Lampor och grejer fungerar som de ska, jag får gnista och kan starta hojen. Men mäter jag över batteriet med motorn igång så hoppar spänningen runt allt mellan 0V-13V helt utan rim och reson.
Kan tänka mig att jag friterat likriktaren (det var där i krokarna det kom rök). Tänkte då köpa en ny. Men jag kan inte hitta en original. Men jag borde ju kunna använda vilken likriktare som helst bara den har rätt värden.

Här är då frågan:
Hur väljer jag en likriktare? Det är tre kablar in i riktaren och den är jordad mot ramen. Två av tåtarna går till generatorn och en till batteriet.
Alltså ska den ha fyra trådar. Men vad ska den ha för värden? det finns ingen elstart och batteriet är på 12V 4Ah
Söker jag på "rectifier" rakt av så kommer det upp sånt här:
http://www.ebay.com/itm/KBPC5010-10...025?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item4ad8f3b489

1000V?! Det är ju hur mycket som helst! Jag vill ju ha ut typ 14V och det är det jag antar kommer ur generatorn. Funkar denna då, men den lika gärna kunde hantera 986V mer än så? :P

Tack på förhand
 
ett litet tips kan ju vara att titta på grejor som är relaterade till mc- och kanske mer specifikt din mc, och se vad som dyker upp.
regulator/ likriktare (regulator/rectifier)- finns det många av på nätet som är avsedda för mc's.
nu är ju din gt125 tämligen ålderstigen- men delar ska gå att skramla fram, kolla med de som säljer suzuki i sverige till att börja med.

//jj
 
Det skall sannolikt vara en kombinerad likriktare och regulator i ditt fall. Annars kommer batteriet att förstöras samt annan eltutrustning på MC av överspänning.

Eftersom generatorn enbart har två anslutningar, då är det sannolikt en enfas växelströmsgenerator. Större hojar har ofta den effektivare trefasgeneratorn d.v.s tre trådar ut från generatorn.
 
Om jag bara söker så hittar jag inget. De enda jag hittar som står att de ska vara till GT125 ser ut som den asfaltsvarvarn visar. Men de har ju bara två trådar och en jord.
Den jag har kan jag inte ens hitta bild på om jag bildgooglar!

Jag tänkte att jag kan köpa typ en sån Boris JR länkade men hur tusan vet jag om den är rätt? Vad är det för värden i en likriktare?
Köper jag ett batteri ska den ha en viss spänning, kapacitet och urladdningskapacitet, men vad tittar man på på en likriktare/regulator? Rätt antal pinnar och... ?
 
...Köper jag ett batteri ska den ha en viss spänning, kapacitet och urladdningskapacitet, men vad tittar man på på en likriktare/regulator? Rätt antal pinnar och... ?
Klicka på Datablad i Elfa-länken, så kan du lära dig en del.
 
Om jag bara söker så hittar jag inget. De enda jag hittar som står att de ska vara till GT125 ser ut som den asfaltsvarvarn visar. Men de har ju bara två trådar och en jord.
Den jag har kan jag inte ens hitta bild på om jag bildgooglar!

Jag tänkte att jag kan köpa typ en sån Boris JR länkade men hur tusan vet jag om den är rätt? Vad är det för värden i en likriktare?
Köper jag ett batteri ska den ha en viss spänning, kapacitet och urladdningskapacitet, men vad tittar man på på en likriktare/regulator? Rätt antal pinnar och... ?
Jag skulle pröva med en trefaslikriktare med regulator från godtycklig MC av 80- 90 tals modell. Den har tre trådar in och två ut.

Då ansluter man två av ingångarna till generatorn och den röda till + och den svarta? till - på batteriet. Det förutsätter att det är 12 v elsystem. Rent principiellt har en trefaslikriktare med sex dioder inga problem att likrikta tvåfas. Då utnyttjas bara fyra dioder.

Jag försökt att hitta ett elschema på nätet över hojen men inte funnit något.


Man bör även mäta resistansen mellan chassie och generator kablarna innan montage regulatorn. Den skall vara mycket hög. Är den låg då är antingen generatorn felaktig eller så finns det någon mer anslutning någonstans.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top