Välja hoj, velig som fan!

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Jag innehar nu min första hoj, Freewinden, men jag vill ha en ny mer effektstark hoj till våren. Kan någon hjälpa mig!? De intressanta hojar jag har hittat är:

* BMW R 1200 GS

* Kawasaki ZX-12R :yoparty

* Triumph Sprint ST

* Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Jag själv har aldrig kört sporthoj :rodnar (va f*an gör jag här?). Kanske Kawasakin är i värsta laget men man blir ju så j*vla sugen. Hojen vill jag ha som touring och adrenalinhöjare. Vilken ska jag välja? (sugen på Kawan men är osäker på hur den är att toura med). BMW:n är ju praktiskt men den är ju så bred med boxer-motorn och dessutom har ju man blivit lite sporthojs-galen nu när man får ännu mer ståfräs här på forumet. :3freak Triumphen är ju skitfin så den står väldigt högst på listan. Hondan är jag osäker på.

:va
 
Jag skulle valt Hondan. Nu har jag visserligen inte kört någon av dessa förutom Hondan så jag tänker gå på rena fördommar.

1: Blackbirden. Honda, skön att toura långt på men svänger även fint.
2: Zx12R. Ful, men brutal. Taskig kvalité då det trots allt är Kawasaki.
3: Triumph. Njea bara för att den är lite udda då...
4: BMW. Beror på. Har du fyllt 47, har stofilskägg, pipa och kör Citroën på fritiden så ja visst...
 
CJ900RR skrev:
Jag skulle valt Hondan. Nu har jag visserligen inte kört någon av dessa förutom Hondan så jag tänker gå på rena fördommar.

1: Blackbirden. Honda, skön att toura långt på men svänger även fint.
2: Zx12R. Ful, men brutal. Taskig kvalité då det trots allt är Kawasaki.
3: Triumph. Njea bara för att den är lite udda då...
4: BMW. Beror på. Har du fyllt 47, har stofilskägg, pipa och kör Citroën på fritiden så ja visst...
inte fan har det vart taskig kvalitet på nån av mina kawor
 
Provkör dom, testa därefter en modern 600 eller 1000 och börja med att utesluta hojar. Ingen här inne kan säga vilken hoj som passar dig.
 
CJ900RR skrev:
Jag skulle valt Hondan. Nu har jag visserligen inte kört någon av dessa förutom Hondan så jag tänker gå på rena fördommar.

1: Blackbirden. Honda, skön att toura långt på men svänger även fint.
2: Zx12R. Ful, men brutal. Taskig kvalité då det trots allt är Kawasaki.
3: Triumph. Njea bara för att den är lite udda då...
4: BMW. Beror på. Har du fyllt 47, har stofilskägg, pipa och kör Citroën på fritiden så ja visst...

Du e ju fan pantad...

Kawa är inte alls taskig kvalitet.
 
Köp blackbirden, du kommer inte ångra dej. Den har kvalitet o prestanda, dessutom funkar den kanon som tourer *vet*.
 
Mavve skrev:
Du e ju fan pantad...

Kawa är inte alls taskig kvalitet.


Men han gick ju på fördomar ju.. såg du inte den landminan, dewd?

Jag hade gått på Hondan. Pålitlig o lagom på allt. Osso går det ju o svänga osso.
 
Ingen aning om vilken som passar dig bäst men jag hade tagit Kawan alla gånger.

Den är rå och jag får plats (längdmässigt) vilket jag inte får riktigt på Svarta Pippin...
 
Kawan...Hyndan...Kawan...Hondan...Kawan...Hondan...Kawan...Hondan...Kawan...Hondan...Kawan...Hondan...Kawan...Hondan...Kawan...Hondan...Kawan...Hondan
:crash :3freak :död

Edit: Tack för svaren :)
Edit2: Längdmässigt är jag 179 cm, men jag får väl åka in till närmaste återförsäljare och testa.
 
Skönt att se att nån är lika velig som jag när det gäller hoj.. Håller på o prova mig fram till vad jag vill ha känns det som... Synd man inte är miljonär..

Ivarjefall, detta är cyklar jag själv funderat på att ha.

Blackbirden o BMWn har jag kört. Blackbirden upplevde jag som stadig men ändå smidig, bra att skjutsa på o en härlig motor. Dock har motorn tråkig superlen karaktär, detta kanske dock är en bra egenskap egentligen.

BMWn var helt suverän, jewwlar vilket chassi o vilka bromsar. Smidig och stark, dock ej så snabb. Dyr att köpa men billig försäkring. Även om den inte förtjänar det så är ju gubbstämpeln en plump i protokollet och man vill ju va
fräck ;)

Kawans verkstadskostnader är relativt höga enl mina (ganska grunda) efterforskningar.

Triumph är schyssta hojar har dock endast kört Tiger 955i. Go motor, stark!!

Provkör o lycka till!
 
Varför inte testa BMW R1100S eller kanske till och med den nya K1200:an när du ändå är igång? Du verkar sätta upp en stor offroadmaskin och tre sportigare. Hardly a fair fight. ;) Vad än folk, oftast utan att ens ha provsuttit en, säger om BMW så kan dom göra mycket bra hojar.

Bara att testa och ta den DU känner är bäst/trevligast/roligast. Skit i vad folk här tycker. :rolleyes:

Det går att köra snabbt med en hoj som har boxermotor också. Faktiskt.
 
Ja det är väl ingen tvekan om att de hojar du föreslagit är snabbare än freewinden...

Jag har åkt ducati i hundra år ungefär, fick prova en ZX12:a, ja jag vet inte vad jag skall skriva.

Det var som att möta jesus, armarna blev längre, det svartnade för ögonen, näsan slog i visiret, herregud!! vilket pulver!! Och vilket ljud! Den lät som en F1-bil när man nådde rödmarkeringen på den.

Problemet var bara att polarna skulle titta snett på mig om jag skulle byta till något sådant.

Men om jag vore någon annan i ett annat liv, på en annan plats....
 
Fist Woman skrev:
Ja det är väl ingen tvekan om att de hojar du föreslagit är snabbare än freewinden...

Jag har åkt ducati i hundra år ungefär, fick prova en ZX12:a, ja jag vet inte vad jag skall skriva.

Det var som att möta jesus, armarna blev längre, det svartnade för ögonen, näsan slog i visiret, herregud!! vilket pulver!! Och vilket ljud! Den lät som en F1-bil när man nådde rödmarkeringen på den.

Problemet var bara att polarna skulle titta snett på mig om jag skulle byta till något sådant.

Men om jag vore någon annan i ett annat liv, på en annan plats....

Äsch, det är bara att köpa Kawan som du så gärna vill ha. Och sen lämna in den hos en lackare som kan gör om den till rosa färg och en ponnysvans bak. ;)

:kulspruta :7peta
 
r1200gs är kanonskön, men effekt kan man aldrig få för mycket utav

Drar bra genom hela registret, grymma bromsar och chassi. Kanon att skjutsa på
 
För att göra det lite svårare för dig lägger jag dit Yamaha FJR 1300.eller varför inte en fazer 1000
 
Mavve skrev:
Du e ju fan pantad...

Kawa är inte alls taskig kvalitet.
och du kan fan inte läsa. läs om, läs rätt. eller ska jag lägga till några :tungan för att du ska förstå ironin?

Nu så Bergmark, seriöst då så håller jag faktiskt fast vid Hondan. Men det är väl dels för att jag är Honda-frälst, dels för att jag inte har kört någon annan av det modeller som du listade.

Så det enda rådet som jag kan ge dig är det samma som det flesta, åk å provkör :tummenupp
 
Bergmark skrev:
Jag innehar nu min första hoj, Freewinden, men jag vill ha en ny mer effektstark hoj till våren.
hade ja vatt du så hade jag köpt en tidig hayabusa (billigare försäkring) ös så de räcker en stund o så gör den inte bort sig när de svänger... lycka till o välkommen
 
Av de där skulle jag undvika Triumph och BMW. Sprint ST för att jag har kört runt rätt mycket med en sådan och BMW'n av mer ideologiska skäl :D

Seriöst nu, jag tycker att triumph rad treor har lite trist karaktär, med undantag från daytonan. Det känns som att varvtalsbegränsningen slår in precis när det börjar bli roligt. Lite bättre har det dock blivit med nya motorn som kom i år. Dessutom är sadlarna på dem helt hopplösa och ska man åka långt bör man byta till gelesadel.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top