Välja hoj till crosabanan OCH lands/grus-vägen. Hjälp mig.

drz 400 håller bra annars, lite klen och tung men 500 mils intervall
 
Annars har du ju wr450 100mil/10tim istället för 5tim som exc'n har. :tummenupp
 
Åker du mycket enduro å cross med din exc lär du inte behöva byta olja efter 5 tim. De flesta byter nog mellan 10-15 tim skulle jag tro.

Det är ju isåfall mer jobb med rengöring, byte av lager etc. Oljebyte
är ingenting i sammanhanget.

För cross och enduro är 570/530 inge kul. Om du inte har löjligt mycket hår på bröstet dvs:)
 
Åker du mycket enduro å cross med din exc lär du inte behöva byta olja efter 5 tim. De flesta byter nog mellan 10-15 tim skulle jag tro.

Det är ju isåfall mer jobb med rengöring, byte av lager etc. Oljebyte
är ingenting i sammanhanget.

För cross och enduro är 570/530 inge kul. Om du inte har löjligt mycket hår på bröstet dvs:)

Kan absolut inte utala mig i frågan men många säger att det krävs oerhört mkt hår för att köra cross /enduro med en 570 :) går den så in i helvete?

Jag har köpt en som står hemma i sverige dock inte fått testa köra den ennu! jag som var rädd för att den skulle vara slö!!
 
Japp. En 570 går så in i helvete. Ska du använda den som motard är det säkert bara kul, men i skogen eller på crossbanan är det ett monster.

Du kommer att märka att 70 km/h över stalp eller i djupa spår i skogen är en skrämmande upplevelse om man inte känner att man har full kontroll över hojen. Du kommer att få gashäng som missfärgar dina kallingar på notime!

Iofs kan du vara en av de galningar som kan hantera kraften. Prova!
 
Åker du mycket enduro å cross med din exc lär du inte behöva byta olja efter 5 tim. De flesta byter nog mellan 10-15 tim skulle jag tro.

Det är ju isåfall mer jobb med rengöring, byte av lager etc. Oljebyte
är ingenting i sammanhanget.

För cross och enduro är 570/530 inge kul. Om du inte har löjligt mycket hår på bröstet dvs:)

Nej alltså, jag HAR knappt hår på bröstet. Ett par ynka fjun bara. ;)

Och jag har inte åkt speciellt mycket cross heller, plus att jag börjar bli gammal (32) o rädd för att slå mig illa också... :) haha.

Fast å andra sidan. ALLT motordrivet, som går snabbt är så sjukt kul...

För enduro skulle nog egentligen en 250 passa mig galant, men på väg vill jag ha nåt som går att gasa med.

Ska till en firma imorrn o kika lite o kanske testa nåt, så får vi se. Är skadligt tacksam för alla tips o råd, men det är nog svårt att bestämma sig utan att ha några egna referenser.
 
Min första 'riktiga' grushoj är en Husa 450. Den är ett monster i endurospåret men aningen trött på grusvägar, jag brukar ha cruisingfart på runt 100...

Åker man mest grusvägar och gata ska man nog kolla på en Africa Twin eller liknanade 'stortwin'. Min gamla AT fick gå diverse skogsstigar, lite tung men det gick det oxo. Men crossbana är nog lite väl ;)
 
Alltså jag har också bara fjun på bröstet, iofs har jag "postprenumererat" på kallingar så jag akn byta rätt ofta, men riktigt så farligt är det inte. Visst med 570n får man hålla ordentligt i gashandtaget så man inte vrider för mycket, för det händer saker både i skogen och på crossbanan! Saken är ju den att ska man inte tävla och bli snabb (skulle tro att praktiskt taget alla är snabbare på en svagare 250 än på en 570) utan förutom skog och crossbana även tänker sig köra en hel del grus, stubb och is, då finns nog inget bättre val än en 570. Väger ett halvt kilo mer än dito 450 men det är mer än en halv hk som skiljer när det öppnar upp sig :-) Har man dessutom klöver i fickorna så man skaffar sig motardhjul är saken biff! 570 med motardsulor rullar på ordentligt!!!!
 
Ska man ha en och samma hoj till motard, grus och enduro är nog en 570 rena festen. En 250 blir nog en tveksam motard..

450 är ju rejsmodellen per se. Jag hade en till alldeles nyss, men den knäckte mig i skogen. Grym annars.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top