Välja hoj till crosabanan OCH lands/grus-vägen. Hjälp mig.

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Välja hoj till crossbanan OCH lands/grus-vägen. Hjälp mig.

Tjena.
Har gått och blivit sugen på att sälja R1an o köpa en hoj jag kan använda både på väg och crossbanan. Men jag skulle behöva tips på vilka modeller och motorstorlekar som är vettiga att leta efter.
Prisklass, gärna under 40k.

I övrigt är jag väldigt färsk på crosskörning, och inte speciellt duktig på att meka. Gör det dock gärna. Men gärna långa serviceintervaller. ;)

Vad har ni för tips?

Last edited:
Du hittar ingen hoj som funkar på båda ställena. Du får välj ett alternativ eller köpa två cyklar. Tyvärr.

• Gilla
Reaktioner: Lx3
Tack för alla svar. Förstår att det inte blir 100% optimalt för både gata och grus med en och samma hoj. Men allt måste inte va perfekt. ;) Bara så bra som det kan bli.

Skiljer det avsevärt på service o kvalitet på de olika märkena?

Kan i ärlighetens namn tänka mig att fördelningen i åkning kommer bli:
50% gata
40% grus
10% enduro

Är allt under 450 piss att åka gata med?

Jag misstänker att kompromissen blir att man får en lite för klumpig hoj för skogen, alternativt en för klen hoj för gatan. Har jag rätt eller är nämnda alternativ ändå smidiga hojar?

Beroende på hur duktig du är i skog och på crossbanan så funkar det med en 450, men allt över det är totalt overkill (förmodligen är du snabbare på en 250...) - men på grusväg är det klent.

Så du kommer få kompromissa - skall det vara skoj på det ena, eller det andra...

En racehoj som en FE eller EXC är för övrigt inte överdrivet smart att lägga grustimmar på, det blir mer meka än åka det.

Är allt under 450 piss att åka gata med?

Jag misstänker att kompromissen blir att man får en lite för klumpig hoj för skogen, alternativt en för klen hoj för gatan. Har jag rätt eller är nämnda alternativ ändå smidiga hojar?

Jag har kört lite gata med min exc 450 med motardhjul.
Har inte upplevt att jag blir frånåkt av större hojar, typ 625,660 och 990. ( på "motardvägar")

Beroende på hur duktig du är i skog och på crossbanan så funkar det med en 450, men allt över det är totalt overkill (förmodligen är du snabbare på en 250...) - men på grusväg är det klent.

Så du kommer få kompromissa - skall det vara skoj på det ena, eller det andra...

En racehoj som en FE eller EXC är för övrigt inte överdrivet smart att lägga grustimmar på, det blir mer meka än åka det.

Varför skulle det bli mer meka än åka på en exc min exc åkte jag bra mycket mer än jag mekade med den sen när det är dax för servicen så tar det ca 30min så det är inget att klaga på.

Tack för alla svar. Förstår att det inte blir 100% optimalt för både gata och grus med en och samma hoj. Men allt måste inte va perfekt. ;) Bara så bra som det kan bli.

Skiljer det avsevärt på service o kvalitet på de olika märkena?

Kan i ärlighetens namn tänka mig att fördelningen i åkning kommer bli:
50% gata
40% grus
10% enduro

Ta och prov kör någon utav dom jag skrev tidigare och så köper du en med cross däck och motard fälgar så kommer du bli as nöjd. exc och wr bla är ju enduro hojar så dom funkar hur bra som helst på cross banan.

Varför skulle det bli mer meka än åka på en exc min exc åkte jag bra mycket mer än jag mekade med den sen när det är dax för servicen så tar det ca 30min så det är inget att klaga på.

Kolvbyte och (förmodligen mer, ramlager, stake och diverse lager i lådan) som är oundvikligt med tämligen få timmar är problemet med racehojarna.

Och så är det bara, oavsett om du körde din hoj på lånad tid och bara bytte olja. ;) Min gamla FE450 gick 80 timmar snäll körning under mitt ägande, och jag vet att nya ägaren byter lager i motorn just nu.

CRF450:n t.ex har ett lämpligt kolvintervall på ~60 timmar, en EXC (4-takt) skulle jag köra en 250 max 60 innan jag rev och kikade (flertalet polare som haft problem med kolvringar som varit helt slut här, och ett par åkte på kolvbyte med, det var utanför toleranserna).

De större EXC-modellerna kan man (nog...) ta ut över 150 timmar utan kolvbyte i alla fall, beroende på hur man kör hojen, är det full makaron på motard- eller crossbanan är det ju service därefter.

Men visst, man kan ju bara köra med tills det smäller. :crash

• Gilla
Reaktioner: Lx3
Kolvbyte och (förmodligen mer, ramlager, stake och diverse lager i lådan) som är oundvikligt med tämligen få timmar är problemet med racehojarna.

Och så är det bara, oavsett om du körde din hoj på lånad tid och bara bytte olja. ;) Min gamla FE450 gick 80 timmar snäll körning under mitt ägande, och jag vet att nya ägaren byter lager i motorn just nu.

CRF450:n t.ex har ett lämpligt kolvintervall på ~60 timmar, en EXC (4-takt) skulle jag köra en 250 max 60 innan jag rev och kikade (flertalet polare som haft problem med kolvringar som varit helt slut här, och ett par åkte på kolvbyte med, det var utanför toleranserna).

De större EXC-modellerna kan man (nog...) ta ut över 150 timmar utan kolvbyte i alla fall, beroende på hur man kör hojen, är det full makaron på motard- eller crossbanan är det ju service därefter.

Bytte du aldrig olja i Husan om den är färdig för total motorgenomång redan efter 80 timmars puttrande i skogen?

Kan vara så att dina polare inte kan köra? Exc har ca 60timmar kolv byte vid tävlings körning. Så man kan ju lägga på ganska många timmar där på.

Kan vara så att dina polare inte kan köra? Exc har ca 60timmar kolv byte vid tävlings körning. Så man kan ju lägga på ganska många timmar där på.
Tävlingskörning:confused:
Skulle cykeln slitas mer så fort man klistrar siffror på plåtarna?

Köp en ktm eller gas gas 300, lättare, billigare, mindre och billigare service och framförallt roligare än andra hojar som har nämnts i tråden. :tummenupp

Härligt med diskussion, fortsätt så. :)

Hur är kvalitén på gasgas? Antar att man får vad man betalar för? Dvs, lite sämre?

Den sist länkade hojen var ju sjukt jävla snygg. :p

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...