Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Hade varit skoj med ett dataunderlag. Jag vet inte svaret. Jag kan såklart dra en anekdot om min fd kollega som rasade fyra manuella lådor på sin Saab 9000 men tror inte det bidrar så mycket.
Brorsan envisades med att göra omkörningar utan att växla ner med sin 9000 2,3 turbo. När växellådan gick sönder ändrade han sig.

I Volvo gick M47-lådan sönder vid minsta försök att släppa upp kopplingen innan man var 100% säker på att växeln var i. M90 höll bättre.
 
Det lustiga är att PSA-s variant med enkelkoppling höll...
Nej.

Anekdotiskt, men det säljs jättemånga bilar med den lådan på en köp & säljgrupp jag är med i på fejjan.
Den gemensamma nämnaren för samtliga är att växellådan är trasig.
 
Vilka bilar med manuella lådor ska man passa sig för att köpa då?

Så fort det diskuteras vanliga fel på bilar så dyker det upp någon automat som är skit, jag kan inte minnas att jag någonsin har hört någon varna för någon manuell variant.

Av alla människor jag känner som har haft växellådsproblem så är det EN som har rivit en manuell låda (vid drifting) och resten är automater.
Wv T4... Och VR6.

Bmw e30/34 med lilla getrag lådan, om man plockar effekt. Stora getrag ok, ZF är seg fast syncringarna brukar bli lite trötta efter för många dåliga karateväxlingar. Cheva 5vxl anno 80/90-tal är smått patetisk....
 
Så slutsatsen blir: Köp inget annat än manuella lådor!
Egentligen så är en gammal th350 en rätt bra låda... Eller framförallt PG.

Egentligen så är aisin lådorna som sitter i många många bilar från '05 framåt närmare nutid riktigt bra i de större effektklassningarna. Det enda är att de borde vara gjort enklare (=billigare / gör själv) att byta olja och filter. Sedan så skulle de ha en 10000mil serviceintervall i schema på detta.
Lådan med frisk smörsk är riktigt smutt.
 
Dagens eller gårdagens oljetomater o dsg är bra

GuW har fel men det gällde förr ,1100 talet

Dagens lådor är bra
Det beror främst på att dessa hade 1,4-liters maskin med torrlamell och chaffisarna höll bilen med gasen i uppförslut istället för att trampa på bromsen.
Alla maskiner, alla varianter. Höll. Inte.

Men framförallt så blev det ju en långdragen historia där VAG hävdade att NU hade man löst problemet, men givetvis var så inte fallet. Och så utsläppsfusket på det, framvagnar, kolvringar, växellådor, servostyrningar, luftfjädringar, läckage av regnvatten, bakbromsar osv osv osv.

Man kan absolut ha tur, men varför man köper en lott i det lotteriet förstår jag inte.
Tja i Kina fick VW konsernen 2 val, 10 års obegränsad garanti på dsg lådorna inklusive dom redan sålda bilarna, eller så blev det saluförbud för VW konsernens samtliga produkter i Kina.

Så i Kina är det obegränsad 10års garanti på dsg.

Japp, dagens och gårdagens lådor är uppenbarligen bra!

Det är därför det är en hel sida med varningar för dom.
 
Last edited:
Brorsan envisades med att göra omkörningar utan att växla ner med sin 9000 2,3 turbo. När växellådan gick sönder ändrade han sig.

I Volvo gick M47-lådan sönder vid minsta försök att släppa upp kopplingen innan man var 100% säker på att växeln var i. M90 höll bättre.
M47 höll ett antal 1000 mil med 550 hp utan bekymmer.
 
Dagens eller gårdagens oljetomater o dsg är bra

GuW har fel men det gällde förr ,1100 talet

Dagens lådor är bra

Var la Saabs manuella lådor som byggdes om förr från 4 till 5 växlar(så dom fick plats i samma låda) genom att minska drevernas tjocklek som rasade

Var nått sånt
En firma i mellerud löste det bekymret och lade in ett stödlager på den genomgående axeln i vlådan för rallye folk, "" ETT"" Eriksson transmission teknikheter firman, säljer billiga släpkärror i dag också.
 
Det är ganska självklart att man måste lägga i växeln innan man släpper upp kopplingen.

Kan man inte köra manuellt växlad bil så kanske man ska ha ett handikapp körkort för enbart automat.
Nae

Dagens a-lådor är helt ok o köra race med också , även dsg är väl nästan värst då man kan sekvensiellt växla
 
Nae

Dagens a-lådor är helt ok o köra race med också , även dsg är väl nästan värst då man kan sekvensiellt växla
Bubba kör ju dsg med 4 hjulsdriften o 1300 hp i golfen utan bekymmer med dsg, n dock kör Bubba eftermarknad styrning av lådan då vw, s elektronik suger svullen purjo.

 
Privatbilar har inte det på aisinlådor trots att tillverkaren kräver det när lådan säljs till dom men då tar billtillverkaren över ansvaret men lådan krånglar sen när dennas garanti gått ut

Vw är iaf ärliga med dsg lådan o har 8000 mil eller vad de är och ingår i programmet att byta

Har ni volvos kan man ändå byta olja utan plugg(om den saknas).
Dom suger la ut oljan

Tipronicen skall ju också ha oljebyte vid 12k fast en del tillverkare säger lifetime

Så har ni såna lådor så byt olja
Merca W213 (E-klass från 2017), vad vet du om dom?
Bra, dåliga, byta olja ofta?
Äger en sådan…(fast min är 2019)
 
Vilka bilar med manuella lådor ska man passa sig för att köpa då?

Så fort det diskuteras vanliga fel på bilar så dyker det upp någon automat som är skit, jag kan inte minnas att jag någonsin har hört någon varna för någon manuell variant.

Av alla människor jag känner som har haft växellådsproblem så är det EN som har rivit en manuell låda (vid drifting) och resten är automater.
VAG! Inte lågan i sak, men koppling/svänghjul…
 
Det beror främst på att dessa hade 1,4-liters maskin med torrlamell och chaffisarna höll bilen med gasen i uppförslut istället för att trampa på bromsen.
Vilka ska man passa sig för?
Mödernet har haft 2 sportsvan.
Leasade en -16 med 12-decilitersmotorn och 7stegad dsg. Den lådan spökade ett par ggr men gick inte sönder. Inte harmonisk.
Hon köpte sen en -15 med 1.4 som gått 10 000 mil, likadan låda. Betydligt trevligare och den lådan har inte så mycket som hickat under de 3 år hon haft den.

Bonusfråga:
Vad har essen på VAG emot lyse? Har inte kört/åkt en enda med ens nöjaktigt sken om det inte monterats i efterhand
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top