Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Ägde en Passat 2.0tdi 140hk -11 från Aug 2012 till Aug 2014, och jag har inget ont att säga om den, inget strul iaf, gott om utrymmen att stuva undan prylar, drog 0,52 blandad å låga 0,4 långkörning, skattefri.
Saknade 4hjulsdrift och lite mer krut i motorn så jag kikade på Passat 170hk 4x4 och Audi A6 3.0tdi men det slutade med en Bmw 535d xdrive. (Pga fruktansvärt dåligt bemötande av säljare på bilmetro)

Blev då lite mer än det dubbla i motoreffekt mot min passat, och ändå under 0,7 soppaförbrukning, helt okej.
Men inte lika lätt att gömma undan en ikeas barnmatstol, spännband, extra kläder, fälgkors och fiskespö + draglåda, och annat som kan vara bra att ha, som bara försvann under bagageutrymmet i passaten.
inte ens ett reservhjul va .. men betydligt roligare att köra
 
Ok, efter att ha avverkat 250mil i Civic tourer så blev jag nyfiken och gick in till handlaren. Efter att ha monterat nödvändiga detaljer såsom stolar med svankstöd, diesrlvärmare och drag så landa den in på det facila priset av 280k.
Blir en kikare på Mazda 6 och lite annat med.
 
kvaliten på inredningen i Honda är riktigt bra. i par med bmw tycker jag. Vet inte hur den nya Mazda är
 
Kört och åkt med en Honda Civic (årsmodell 2012), Jönköping till Val Thorens och tillbaka, totalt ca 320 mil.
Två pers, skidor, snowboards, packning och allt i bilen, gott om utrymme kvar, gott om komfort, 0,45 liter/milen inkl. autobahn och inte lagliga hastigheter om det varit inom Sveriges gränser.

Imponerad på samtliga fronter, Honda gör fasen riktigt bra skit :)


Min nästa bil kan helt klart tänkas bli en Honda! Även om man såklart drömmer om en Tesla Model S P85D :kär
 
Ok, efter att ha avverkat 250mil i Civic tourer så blev jag nyfiken och gick in till handlaren. Efter att ha monterat nödvändiga detaljer såsom stolar med svankstöd, diesrlvärmare och drag så landa den in på det facila priset av 280k.
Blir en kikare på Mazda 6 och lite annat med.

280K! Tänk om- tänk rätt ;)

http://www.blocket.se/hela_sverige?...cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=15&is=1&l=0&md=th&sp=1

http://www.blocket.se/hela_sverige?...cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=15&is=1&l=0&md=th&sp=1
 
http://www.blocket.se/gallivare/Opel_Insignia_OPC_2_8T_4x4_Kombi_53493003.htm?ca=15&w=3

Har du tur får du den för 200. Då har du över 80 till soppa, ny mjukvara och en Bamseklubbsresa. Skulle tro du får mer värdeminskning på en ny Honda också. Fantastiskt familjebil. Lite liten kanske men knappast mindre än en Civic ;)

Edit: Inga gamla trasiga mopeder i inbyte skriver han. Synd. Där rök det om du hade tänkt deala med sur-Aprilian :rofl
 
Last edited:
Fantastiskt familjebil.

Jahapp... Då får jag väl ta bort min Blocket-bevakning sedan ett par månader. Har snöat in på just Insignia men jag kan ju inte ha något du hade rekommenderat....

Har du någon egen erfarenhet av Insignina?
Själv har jag bara läst gott om den trots att den verkar leva upp till namnet som "Sveriges mest underskattade/förbisedda bil"..
 
Jahapp... Då får jag väl ta bort min Blocket-bevakning sedan ett par månader. Har snöat in på just Insignia men jag kan ju inte ha något du hade rekommenderat....

Har du någon egen erfarenhet av Insignina?
Själv har jag bara läst gott om den trots att den verkar leva upp till namnet som "Sveriges mest underskattade/förbisedda bil"..


Det är bara OPC som är intressant tycker jag. Där får man ju väldigt mycket för pengarna. Har kört både OPC och 2.0 diesel. Lite trång invändigt och fula reglage. Annars helt ok. Två rätt olika bilar.

Insignian får ju bra betyg av både ägare och besiktning.
 
Det är bara OPC som är intressant tycker jag..

Självklart, du har ju ett varumärke att boosta.. ;)

För egen del är jag rädd för snabba bilar och skulle ju inte vilja sticka ut bland radhusen så jag är iofs mer intresserad av 160hk-dieseln som är jäkligt snål och ändå kan dra en hel del..
Vem vet, den dagen jag börjar köra bil på daglig basis kanske det blir intressant med något roligt att köra och inte bara transportera sig i..

Oavsett så verkar det vara jäkligt felfria och kvalitativa bilar.
 
Jahapp... Då får jag väl ta bort min Blocket-bevakning sedan ett par månader. Har snöat in på just Insignia men jag kan ju inte ha något du hade rekommenderat....

Har du någon egen erfarenhet av Insignina?
Själv har jag bara läst gott om den trots att den verkar leva upp till namnet som "Sveriges mest underskattade/förbisedda bil"..

Som sagt:
Nåja, morsan tjackade en flång ny mitt i raden Opel Insignia för inte länge sedan, verkar vara rysligt mycket bil framförallt om man faktorerar in priset, en helt annan bil än gamla vectra. Riktigt bra komfort, mer gadgets än mitt lilla huve orkar med, och stor i baksätet. Dock löjligt liten öppning till skuffen, så några tvillingvagnar tror jag inte på.

Men, man är ju lite orolig över hur kvalitén visar sig, är lite för ny att uttala sig om det än.

Däremot är 1.6 (180hk) turbon för liten med slirautomatlådan i mitt tycke, det är en bil man åker, inte kör. Opc lär fixa det, men till och med lillturbon dricker rätt mycket, även när morsan kör...
Päronen är svinnöjda med sin än så länge iaf.
 
J
Det är bara OPC som är intressant tycker jag. Där får man ju väldigt mycket för pengarna. Har kört både OPC och 2.0 diesel. Lite trång invändigt och fula reglage. Annars helt ok. Två rätt olika bilar.

Insignian får ju bra betyg av både ägare och besiktning.

En Insigna diesel och helst 4-krafs hade varit en lämplig ersättare till min Vectra OPC-line disel. Passar en sur gubbjävel som mig. Hade jag haft råd hade det ändå varit Bumse 5-serie kombi diesel xDrive (525-535) men det är fan vad dom är dyra.

Även Subaru Outback diesel tittar jag på menä ven dom är orealistiskt dyra begagnade om man jämför med nypris.
 
Nämenvaf. Om jag ändå ska tjacka ååpel kan jag istället ta en sista suckens 9-5. Där för jag isåfall massa lull till än mindre pengar.
Kombi är överskattat.

Ja, länge varit inne på stor sedan, endera bmw 7 serie eller audi a8, Lexus GS, Mercedes CLS eller S-klass.
Enbart för komforten.

Fördel Subaru. Köp en ett år gammal och sälj den efter två
Garanti hela vägen och minst värdeminskning av alla märken
 
Nämenvaf. Om jag ändå ska tjacka ååpel kan jag istället ta en sista suckens 9-5. Där för jag isåfall massa lull till än mindre pengar.
Kombi är överskattat.

Verkligen inte. http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_5_2_0_Turbo4_BioPower_Pilotpaket_55501511.htm?ca=15&w=3

Om man jämför dessa:

Haldex 4wd vs 2wd
325hk/435nm vs 220hk/?nm
6cyl vs 4cyl
Rätt snygg vs Rätt ful
Recaro vs Saabs(?)
Ställbart chassi vs ?
5500mil vs 7500mil
Brembobromsar vs Saabingenjörernas dito
20"(helt ok) vs 18"(fula)
Lastkapacitet vs Noll Lastkapacitet
Utrustning ungefär samma där jag tror att Opels fungerar bättre.
Ett märke som finns vs Ett märke som gått i konkurs

Finns verkligen ingenting som talar för Saaben. Hade gett max hälften för den.
 
S-Klass får du jävligt mycket för pengarna. Dock vill man ju ha den faceliftade med AMG-paket och helst Lang.

Här varsågod. Köp!
http://suchen.mobile.de/auto-insera...ativeFeatures=EXPORT&maxMileage=100000&noec=1

Och om du har gått och blivit miljöpartist på sistone kan du somna med gott samvete med en sån här i garaget: http://suchen.mobile.de/auto-insera...ativeFeatures=EXPORT&maxMileage=100000&noec=1

http://teknikensvarld.se/mercedes-s-400-hybrid-direktrapport-fran-provkorningen-128111/
 
Last edited:
Det är bara OPC som är intressant tycker jag. Där får man ju väldigt mycket för pengarna. Har kört både OPC och 2.0 diesel. Lite trång invändigt och fula reglage. Annars helt ok. Två rätt olika bilar.

Insignian får ju bra betyg av både ägare och besiktning.

Passa er för OPC'n. Kan bli jävligt dyrt ägande.
Problem med kamkedjan som sträcker sig och bakdiffen som havererar. Båda kostar över 40k styck att laga. Så över 80k om man drabbas av båda. Vilket minst en person på opel sport clubs forum har råkat ut för och då lät det tydligen på försäkringsbolaget som att dom tänkte skrota bilen.
Finns en del att läsa på Opel sport club och ännu mer att läsa på vxr-forumet i england.
Finns en anledning att Insignia OPC och Vectra OPC inte står så högt i värde och att dom är svårsålda.

Jag har haft en Vectra OPC (samma motor som i Insignian). Mina kamkedjor sträckte ut sig, skulle kostat runt 50k att byta men efter mycket bråk och tjaffs kostade det mig "bara" 15k och Opel tog resten på goodwill.
Då hade min motorgaranti passerat med nån vecka och 900mil om jag minns rätt. Motorgarantin sträckte sig till 10 000 mil.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top