Välja bil - motorvägspendling

En Ford Focus 1.6 diesel 09 o framåt funkar kanoners.
under 1200 i skatt o drar 0.45-0.5 på motorvägen om man är lite snäll.

Vad innebär "lite snäll"? Ligga moderat på 110-120 eller att man ligger i 90?

Hur är den annars att köra motorväg med? Lite mindre bil och mindre motor - låter som den kan låta mycket?
 
Last edited:
Sååå väldigt billig service är det väl inte? Det är på samma nivå som vår Mercedes E200 -07 hos auktoriserad märkesverkstad. Det tillkommer dock c:a 3000 kr varje 6000 mil för oljebyte i automatlådan men det finns ju även manuella bilar.

Till TS:
Kanske en Mercedes C-klass 220 CDI kring 2005-2006? En trevlig kombi av mellanstorlek som rullar mycket komfortabelt och snålt på landsväg. 150 dieselhästar räcker långt i en bruksbil också.

Kör en C320 från 05 idag så kan hålla med om att det är fina bilar (snart till salu om någon är sugen; nyservad, nya däck, nybesiktad, nyskattad osv osv). Och 150 dieselhästar är mer än tillräckligt för mig. Finns så få C-klass diesel till salu bara (den sparade blocketsökningen har Skåne med angränsande län inställt, samt prisklass 40-80tkr, manuell och diesel).
 
Nu är ju förbrukning bara en del i beräkning.
Skatt, försäkring (BMW är dyr) och reparationskostnader är också viktigt att titta på.

Personligen gillar jag tyskt och japanskt när det gäller bruksbilar. Accord eller Civic diesel vore fint. Men 4x4 äger vintern.. kanske en crv diesel? Eller rav4? Hondas sedaner och kombis är dock undervärderade på beg marknaden.

Inte alls fel med fyrhjulsdrift, men inget krav. Vad ligger suvarna på i förbrukning, låter som de lätt skulle knata upp i förbrukning mot något som lätt går att hitta på en bensinare? Men håller med dig, kringkostnader är viktigt att tänka på. Eftersom det är äldre bilar jag kollar på blir det individuella skicket viktigt, men vill få tips om fallgropar på bilar som kostar multum att serva.
 
Om du vill ha en lite roligare bil än de föreslagna, föreslår jag en Z4 2.0. Veckopendlade under 5 år mellan 20 och 30 mil enkel resa, totalt 17500 mil. drog mellan 0.65 och 0.75 på motorväg. Undvik om möjligt xenonljus, dyrt när det krånglar.

Fördelar: Utmärkt vinterbil, fjädringens hårdhet håller dig vaken, tål en älg(praktiskt testat), stort bagageutrymme(större än i många småbilar och ska man frakta något långt, typ en säng, cabbar man ner)

Nackdelar: Drar till sig poliser av någon anledning:va
 
Vad innebär "lite snäll"? Ligga moderat på 110-120 eller att man ligger i 90?

Hur är den annars att köra motorväg med? Lite mindre bil och mindre motor - låter som den kan låta mycket?

Vanlig motorvägsfart bara o inte hålla på med massa omkörningsaccelerationer titt som tätt.
Min ligger på 0.68 nu med nästan bara korta turer till jobbet o affären.
Trodde den skulle va slö o högljud då jag bytte från en A4 till denna o va orolig som fan för det, men faktiskt går den grymt fint och är märkbart större än A4an.
Tror dock man måste ha en med minst Titanium-paket, jag har bara provsuttit bilar med standardpaket o direkt klivit ur.
Tror Titanuim har lite bättre ljudisolering o framförallt bättre stolar.
 
Om du vill ha en lite roligare bil än de föreslagna, föreslår jag en Z4 2.0. Veckopendlade under 5 år mellan 20 och 30 mil enkel resa, totalt 17500 mil. drog mellan 0.65 och 0.75 på motorväg. Undvik om möjligt xenonljus, dyrt när det krånglar.

Fördelar: Utmärkt vinterbil, fjädringens hårdhet håller dig vaken, tål en älg(praktiskt testat), stort bagageutrymme(större än i många småbilar och ska man frakta något långt, typ en säng, cabbar man ner)

Nackdelar: Drar till sig poliser av någon anledning:va

Klart intressant tanke! Men väntar tills vi behöver två bilar, då kommer detta vara en bra andra/pendlarbil. Då har nog även de nyare modellerna med plåtcab kommit ned i pris - kan nog göra bra för ljudnivån.
 
Vanlig motorvägsfart bara o inte hålla på med massa omkörningsaccelerationer titt som tätt.
Min ligger på 0.68 nu med nästan bara korta turer till jobbet o affären.
Trodde den skulle va slö o högljud då jag bytte från en A4 till denna o va orolig som fan för det, men faktiskt går den grymt fint och är märkbart större än A4an.
Tror dock man måste ha en med minst Titanium-paket, jag har bara provsuttit bilar med standardpaket o direkt klivit ur.
Tror Titanuim har lite bättre ljudisolering o framförallt bättre stolar.

Nu börjar Fikusen halka uppåt på listan över tänkbara bilar.
 
Kör en C320 från 05 idag så kan hålla med om att det är fina bilar (snart till salu om någon är sugen; nyservad, nya däck, nybesiktad, nyskattad osv osv). Och 150 dieselhästar är mer än tillräckligt för mig. Finns så få C-klass diesel till salu bara (den sparade blocketsökningen har Skåne med angränsande län inställt, samt prisklass 40-80tkr, manuell och diesel).

Bor man här nere är det en baggis att köpa bil söderifrån :tummenupp Lite billigare också, men framförallt blir utbudet sååå mycket större :)

Vet inte vad du har för kriterier i övrigt men här har du några exempel:
http://suchen.mobile.de/auto/merced...IESEL&transmissions=MANUAL_GEAR&ambitCountry=
 
Handla tyskt går bra, men kommer själv aldrig röra en VAG produkt. De har fullkomligt falerat i kvalitet och hållbarhet.
 
Inte alls fel med fyrhjulsdrift, men inget krav. Vad ligger suvarna på i förbrukning, låter som de lätt skulle knata upp i förbrukning mot något som lätt går att hitta på en bensinare? Men håller med dig, kringkostnader är viktigt att tänka på. Eftersom det är äldre bilar jag kollar på blir det individuella skicket viktigt, men vill få tips om fallgropar på bilar som kostar multum att serva.

Vet inte riktigt vad det kan hamna på, men jag hade en Tiguan Diesel med manuell låda t&r Stockholm Örebro och den hamnade på 7, 2l/100km med motorväg 125-130 på gps med farthållare. Helt okej för en suv tycker jag.

Crv och rav4 drar förmodligen samma.. kanske crv drar mindre eftersom den är framhjulsdriven till awd behövs. Prova!

Räcker fwd så skulle jag kolla på Honda Civic eller Accord. Både bensinarna och dieslarna är snåla. Farsan pendlar Gävle - Västerås med en -00 Civic e-vtec bensinare och ligger 5-5.5l/100km på 90-100 begränsad lanssväg. Dessutom är de snorbilliga i försäkring och sjukt driftsäkra. Han har haft bilen sedan ny och den har aldrig pajat för honom. en -00 och 28.000mil! Helt osannolikt. Ingen sportbil, men som arsele flyttare är den sjukt bra!
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top