Väldigt mystiska problem med husa 650 -04

nicke_kloos

Nicke_kloos
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
ktm 525 exc
jo så här ligger det till att min polare har haft väldigt stora problem med sin hoj, allt börja en halvtimme efter han köpt den! det började med att den börja vitröka så nå förjävligt, så de var höger ventilfjäder som paja! när vi hade fixat d så gick den hur bra som hälst sen efter ett tag så börja den vitröka som fan igen, då trodde vi att de va den andra ventilfjädern för att detta är ett väldigt vanligt fel på 04 även min ventilfjäder har pajjat på min husa de e kasst matrial i fjädrarna så dom jävlarna går av!!
A i alla fall så visade de sig att de inte va nån ventil utan vi fick klyva motorn för att se om de va kolven! d visade de sig att det var oljeringen som hade pajat, som tur va att ingenting hade ramlat ur spåren o repat cylindern.
vi fixa d bytte oljering och kolvring o pakningar o grejer! efter det så gick den återigen hur bra som hälst! '
Och nu slutligen när vi åkte till gottland så hade vi hojarna med oss på pickupen, då börja hans jävla hoj att vitröka d första som händer, fan man kan lacka för mindre!!!!
men vi öppna kåporna för att känna om de va nån ventilfläder som hade gått, de va det inte sen tog vi bort sadel o luftfilter. ramen var helt täckt med motorolja så det måste ju kommit ifrån vevhusventilationen. vi torkade ur oljan o starta den var halvbökig o få igång efter ett tag på tomgång o lite åkning fram o till baks så sluta den att ryka för att all olja var förbrännt! skitbra, da två va vi ute o mosa i visby stog o brände lte däck vid ett rödljus så börja den vitröka som fan igen!!! lilla trött man blir tog bort sadel o filter o återigen fanns de mycke olja där!!! samma visa igen och den blev bra!! det är som de blir nått övertryck i ventilerna eller nå vet inte o polarn börjar bli fett lack o funtar må att sälja skiten!!! är de nån som stött på detta broblem så vore d jäkligt snällt att skriva hur man skall lösa problemet!!!
 
nicke_kloos skrev:
2321433 har vi torkade ur oljan o starta den var halvbökig o få igång efter ett tag på tomgång o lite åkning fram o till baks så sluta den att ryka för att all olja var förbrännt! skitbra, da två va vi ute o mosa i visby stog o brände lte däck vid ett rödljus så börja den vitröka som fan igen!!! !!!
kör hojen som den ska köras. några lösningar på erat problem har jag dock inte.
 
nicke_kloos skrev:
2321433 är de nån som stött på detta broblem så vore d jäkligt snällt att skriva hur man skall lösa problemet!!!

Yo mannen.
Har du tittat så det inte sitter en snorkråka i ventilstyrningen :hihi



Ne allvar Detta ska lösas! Jag vet inte vad det kan vara men det finns ju en jävla massa kunskap här så upp till bevis nu sporthojmembers.
 
Last edited:
nicke_kloos skrev:
2321433 jo så här ligger det till att min polare har haft väldigt stora problem med sin hoj, allt börja en halvtimme efter han köpt den! det började med att den börja vitröka så nå förjävligt, så de var höger ventilfjäder som paja! när vi hade fixat d så gick den hur bra som hälst sen efter ett tag så börja den vitröka som fan igen, då trodde vi att de va den andra ventilfjädern för att detta är ett väldigt vanligt fel på 04 även min ventilfjäder har pajjat på min husa de e kasst matrial i fjädrarna så dom jävlarna går av!!
A i alla fall så visade de sig att de inte va nån ventil utan vi fick klyva motorn för att se om de va kolven! d visade de sig att det var oljeringen som hade pajat, som tur va att ingenting hade ramlat ur spåren o repat cylindern.
vi fixa d bytte oljering och kolvring o pakningar o grejer! efter det så gick den återigen hur bra som hälst! '
Och nu slutligen när vi åkte till gottland så hade vi hojarna med oss på pickupen, då börja hans jävla hoj att vitröka d första som händer, fan man kan lacka för mindre!!!!
men vi öppna kåporna för att känna om de va nån ventilfläder som hade gått, de va det inte sen tog vi bort sadel o luftfilter. ramen var helt täckt med motorolja så det måste ju kommit ifrån vevhusventilationen. vi torkade ur oljan o starta den var halvbökig o få igång efter ett tag på tomgång o lite åkning fram o till baks så sluta den att ryka för att all olja var förbrännt! skitbra, da två va vi ute o mosa i visby stog o brände lte däck vid ett rödljus så börja den vitröka som fan igen!!! lilla trött man blir tog bort sadel o filter o återigen fanns de mycke olja där!!! samma visa igen och den blev bra!! det är som de blir nått övertryck i ventilerna eller nå vet inte o polarn börjar bli fett lack o funtar må att sälja skiten!!! är de nån som stött på detta broblem så vore d jäkligt snällt att skriva hur man skall lösa problemet!!!

Uppstår också vid mycket slangande då övertrycket från ventilhuset vill ut och på husan går de ju via ramen och ner i luftburken, och sen in via förgasaren igen har hänt mig ett par gånger

du kan antingen dra om vevhusventilationen till en burk så den inte rinner in via förgasaren eller så häller du i 1dl mindre olja varje gång du byter olja så har du löst de problemet eller så får du inte gasa så mycket :D
 
Husaberg 650 skrev:
2321702 Uppstår också vid mycket slangande då övertrycket från ventilhuset vill ut och på husan går de ju via ramen och ner i luftburken, och sen in via förgasaren igen har hänt mig ett par gånger

du kan antingen dra om vevhusventilationen till en burk så den inte rinner in via förgasaren eller så häller du i 1dl mindre olja varje gång du byter olja så har du löst de problemet eller så får du inte gasa så mycket :D

Haha javisst häll i en dl mindre olja i kombination med slangning och kolven är potatismos efter 100 meter på bakan. Ne dra om vevhusventilationen med en slang ner till kedjan vettja! Har jag gjort och jag behöver aldrig smörja kedjan :D
 
nicke_kloos skrev:
2321433 jo så här ligger det till att min polare har haft väldigt stora problem med sin hoj, allt börja en halvtimme efter han köpt den! det började med att den börja vitröka så nå förjävligt, så de var höger ventilfjäder som paja....

Jag tycker det låter som ni grabbar ska ha varsin 660 ist! Som sagt, dom är inte gjorda för att slanga med kilometervis eller stå o "burna" vid rödljusen.

Men annars får ni dra om vevventen till en burk som sagt. Slå gärna i en eller två dl mer olja om ni ska slanga mkt med dom.

Det kan inte vara så att hans problem beror på att varken toppen eller kolven fått smörjning pga riklig slangning?

/Dave
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top