Väldigt mycket vindbrus gt air

Maarcuus

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2008
Ort
henna å denna
Hoj
Honda cr 250
Jag har lite problem med vindbrus i min Shoei GT air. Det dånar väldigt mycket i hjälmen över 70km/h. Lite jobbigt att köra längre sträckor då jag blir cp i skallen av ljudet och knappt hör min intercom eller hoj, det är t.o.m tystare när jag fäller upp visiret. Samma problem innan montering av intercom. Fastän jag kör med proppar dånar det så förbannat, full volym på en bas ungefär.

Testade en likadan hjälm ikväll och den var som en dröm att köra i, tyst och kan höra min egen hoj och intercom. Båda hjälmarna är identiska annars.

Testat att justera visiret i 1000 olika lägen, tejpat runt visir och luftintag.
Tätat med en buff mellan hals och hjälm så det inte kommer in luft där. Håller jag upp vänster axel så blir det tystare men fortfarande inte lika tyst som den jag testade.

Tips?
 
Last edited:
Jag har en likadan och jag upplever att inredningen ganska snabbt ändrade form. Jag köpte en som var som den skulle vara (dvs lite för tight mot vad som är bekvämt) men nu har den ändrat form så den är snudd på onödigt bekväm.
Och med det kom också högre ljudvolym som ett brev på posten.
jag skulle nog behöva köpa nya kindkuddar för det är framförallt de som ändrat form.
 
Min har varit så sen jag köpte den. I rätt storlek också, lite tajt i början men nu har den gått ut sig. Men jag tycker inte att det har blivit värre med tiden. Den jag testade var dessutom lite för stor för mig och begagnad.
 
Jag har en sådan och det är nog den tystaste hjälmen jag har haft. Tystare än mina gamla Shoei och absolut tystare än min bullerhjälm Schubert C4. (Schubert påstås ju vara tysta, men inte min.). Men om jag "tätar till" runt halsen och hissar upp axlarna så blir Schubert märkbart tystare. Mycket av vindbruset kommer alltså från hjälmens nederkant. Men man kan ju inte köra med upphissade axlar hela dagarna. Så det är ju ingen hållbar lösning... :(

Jag tror annars att det har mycket med aerodynamiken att göra. Vinkeln mot vinden. Jag kan vicka huvudet upp några centimeter, och sedan ner igen. Helt olika bullernivåer.

Och förstås, turbulensen hos just din hoj. Alla är ju lite olika. Och din längd.

Så egentligen borde man få testa hjälmen på just sin egen hoj innan man köper. Jag hade hade aldrig köpt min Schubert om jag hade fått testa och uppleva hur bullrig den är.

Exempel: jag hade tidigare en Triumph Sprint. När jag satt ned - bullrigt!
När jag kröp ihop - tyst om hjälmen. När jag ställde mig upp på fotpinnarna - tyst och fint.
Turbulensen snurrade precis i höjd med mitt huvud. Irriterande! :(
 
Last edited:
Köp hjälm hos Polo Motorad i Tyskland.
I deras större butiker finns vindtunnel för hjälmprov.
 
Jag hade ovanligt mycket brus på min högra sida i min Shoei NXR och det visade sig att inredningen på höger sida knäppts loss inne i hjälmen. När jag tryckt den på plats blev det lika mycket eller litet oljud på båda sidor. Dock upplever jag störande turbulens pga att rutan levererar en vindström rakt på min hals vilket skapar ett väldans oljud när den träffar hjälmens underkant. Dock har jag bara problem vid viss vind. Håller jag t.ex. vänsterhanden på min hals (som ett struptag) så blir det knäpptyst. Så kan man ju tyvärr inte köra någon längre stund så frågan är om man kan tillverka någon mojäng som man hänger på sig som en halsduk och som bryter vindströmmen?
 
På min gt air låter det mycket mer när ventilen på toppen av hjälmen är öppen.
 
Spelar som ingen roll om jag sitter, ligger eller står upp, låter lika illa eller värre. Jag har kollat genom inredningen och ser inget större fel där.

Tycker det är så konstigt att det ska vara den skillnaden då jag testade en identisk hjälm på min egen hoj och samma kläder.
Hjälmar är ju inte billiga så det kändes inte kul att köpa en ny igen då jag knappt har använt den här.

Butiken där jag köpte den hade aldrig hört talas om problemet och visste inte hur skulle kunna hjälpa, de verkade inte serviceminded direkt
 
Det är många som klagar på vindbrus i hjälmen just nu. Din plats i kön är 127 :huvet

Allvarligt talat, använd proppar, alltid, även om du tycker att du har en hyfsat tyst hjälm.
Det betalar sig längre fram i livet när du inte har fått tinnitus (av den orsaken i alla fall) och man blir inte så trött i skallen på långfärd.
Alla hjälmar brusar, de som brusar minst är oftast de som sitter bra på huvudet.
Många köper för stor hjälm för att den som är rätt i storlek sitter för hårt i början så redan där ställer man till det för sig.
Välj sedan en hjälm avsedd för din huvudform.
Ska hjälmen ventilera väl så blir det lite mer brus.
En dyr hjälm är oftast mer aerodynamisk, det ger en tystare hjälm.

Så, nummer 126 !:D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top