Väldigt mycket avgasrök vid kall motor

Xtrazi

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
2000, Honda CBR929RR
Hej,

Jag har haft det här uppe tidigare. Fast jag känner att det har blivit värre nu..
Varje gång jag startar så kommer det väldigt mycket rök tills motorn har blivit varm. Dessutom såg jag nu att även när motorn var varm och jag varvade upp motorn så spruta den ut lite svart rök.

Är det är tecken på något? (Det har inte alltid varit så här,förut kom det ingen rök alls när jag startade)

Har en CBR 929

Blev motorn rejält genomvarm sist du körde med den. Alltså mer än 2 mils körning. Annars är det troligtvis bara kondens som bildats i avgasröret och ljuddämparen som ångar bort när du startar.
Förbrukar den någon av motorcykelns vätskor? Olja eller kylvatten.
Mats

Det här händer varje gång motorn har blivit kall, t.ex varje morgon och t.ex idag efter att den stått still i 2 timmar efter 1-2 timmars körning. Jag har inte sett att den förbrukar mer av någon av vätskorna.

Färg på röken?

Om det är vit rök vi snackar om: Tänk på att det fortfarande är rätt kallt ute. Det brukar bidra till kraftigare rökutveckling vid kallstart.

Det är vit rök vid kallstart och idag såg jag svart rök när jag varvade upp motorn (när den var varm)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!