väja eller inte för småvilt

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
har tänkt på det förr och indag höll det på att hända. 280knyck bakom flygplatsen i örebro på en raka där,, då kommer kalle kanin upp ur energiskogen.. och han tar det smarta beslutet att vända/tveka mitt framför mig. jag valde att hålla stumt rakt fram, vad tror ni om min teori om att om man klipper haren rakt utan bromsning och väjning så går han bara av och jag fortsätter frammåt endast lite blodigare... och räddare. idag lyckades kalle komma undan. och jag kom undan med en läxa lärd.
 
tror det är smartast i ditt fall... (efter att ha bromsat)
för kör du rakt över så e risken att duy trillar mindre än om du svänger över honom..
 
I 280 har du nog passerat Kalle innan du hinner påbörja någon undanmanöver, men runt laglig hastighet är det nog bättre att dra rakt över. Kan inte vara värre än att pricka ett rejält tjälskott eller :va
 
Söndermosade kaniner och annat småskuttande blir ganska halt och kletigt, så om man inte hinner släppa bromsarna/räta upp innan man börjar småviltsjakten är nog sannolikheten stor att man bromsar omkull sig av bara farten.
Går det att missa, gör det, annars slappna av, blicken i fjärran och kör över...
 
Hoztic skrev:
Söndermosade kaniner och annat småskuttande blir ganska halt och kletigt, så om man inte hinner släppa bromsarna/räta upp innan man börjar småviltsjakten är nog sannolikheten stor att man bromsar omkull sig av bara farten.
Går det att missa, gör det, annars slappna av, blicken i fjärran och kör över...

jag bromsade när jag såg att han var på väg upp på vägen, men släpte bromsen när jag såg honom vända igen och igen. hade samma tanke som dig. otäkt. får nog köra lite saktare, fast å andra sidan så klotar man i 180 så är man nog stekt ändå..
 
crashtestdummy skrev:
jag bromsade när jag såg att han var på väg upp på vägen, men släpte bromsen när jag såg honom vända igen och igen. hade samma tanke som dig. otäkt. får nog köra lite saktare, fast å andra sidan så klotar man i 180 så är man nog stekt ändå..
du får helt enkelt hålla 80...
 
Jag tror kanske inte att man hinner välja när det väl gäller. Mitt tips är håll i dig och hoppas på det bästa. Rådjur gör att man välter och slår sig.
 
Härom natten fick jag krypköra runt en massa paddor som satt på vägen - hade inte hjärta att köra över dom.
 

Bifogat

  • ultrapadda.jpg
    ultrapadda.jpg
    80.6 KB · Visningar: 150
En polare var ute och körde med en annan polare en gång... (låter klishigt jag vet) :D

Iaf, mittiallt kom en hare uppspringade från diket rakt in i den främre killens hoj, varpå han klöv haren med foten/pegsen... halva haren flög vidare upp på polaren bakom rakt i famn och med lite slimsor å grejer landade på visiret... :hihi

Nu känner jag inte till hastigheten de hade, å tur va de att det gick bra, men lite kul story e de allt... :D
 
När vi var i Norge och körde på Hardangervidda var det fjällämmelår.... När det springer 500 lämmlar samtidigt över vägen är det bara att köra på tyvärr...
Blev lite guppigt och kletigt :3freak
 
UltraMarine skrev:
Härom natten fick jag krypköra runt en massa paddor som satt på vägen - hade inte hjärta att köra över dom.
Usch, minns förra sommaren när jag körde på svinningevägen norr om sthlm, så j'kla massa paddor/grodor. Va som att köra på kullersten ungefär...
 
crashtestdummy skrev:
har tänkt på det förr och indag höll det på att hända. 280knyck bakom flygplatsen i örebro på en raka där,, då kommer kalle kanin upp läxa lärd.

den rakan e bra jävla svårt å hålla igen på, men där är ofta små djur å skit,som harar m,m... dock trivs inte rådjur så bra i energi skogen, om jag inte har för mig fel. en hare på rak väg är bara att hålla i å hoppas, kommer den i en kurva är det bara å göra samma sak, fast hoppas för allt man har att man missar den.
 
bikerwoman skrev:
När vi var i Norge och körde på Hardangervidda var det fjällämmelår.... När det springer 500 lämmlar samtidigt över vägen är det bara att köra på tyvärr...
Blev lite guppigt och kletigt :3freak

Haha!! är dom inte rädda för hojar??
 
Från hare och uppåt försöker jag väja, efter att härom veckan blivit varse hur stora skador en bordercollie kan göra på en Volvo 850 i motorvägsfart...
 
grävlingar

Min bror lyckades köra på en grävling med sin R1100 -91a det gick runt 150.Men det skaka bara till o man hoppade lite statigt o fint, så vände han sig om o kolla hur det gick med det han körde på (han visste inte att det var en grävling då) då körde han på nästa grävling. Det gick bra för bror, illa för en av grävlingarna o sådär med hojen underkåporna (3st) skrot =dyrt.
Så min slutsats blir håll rak kurs över. :tummenupp
 
Gix skrev:
Iaf, mittiallt kom en hare uppspringade från diket rakt in i den främre killens hoj, varpå han klöv haren med foten/pegsen...

Det gör ont kan jag säga! Det har hänt mig också i 150km/h. Det var bara en liten kanin, men den tog ett skutt från sidan precis när jag kom och träffade mig rakt från sidan. Jag fick den på vänster ben, som tur var så tog kolfiberskyddet på stöveln det mesta. Det blev en j*vla smäll och jag fick ett rejält blåmärke.

I och med att jag körde så fort som jag gjorde så slungades den sedan upp och krossade en del av min kåpa och knäckte sedan av blinkersen. Det satt kaninpäls både på stöveln och hojen sedan.............

Jävligt surt!!! :huvet Jag hade kört Mö- Haparanda ToR och det hade inte hänt något på hela resan innan. När detta hände så hade jag bara någon km kvar till hemmet. Hojen hade inte gått mer än 600 mil heller.

Men, men, jag var en stor idiot som körde så fort på det stället och jag får skylla mig själv och vara tacksam att jag kom så billigt undan.
 
tog en halvstor fågel med axeln förra sommaren i 130. efter det så bestämde jag mig för att det fick vara slut på fartåkande på stora rakor, inge mer 270 på e4 e18. alla kan åka fort på stora vägar, men faen det e roligare o svårare o mer prestige o kunna hålla 90-100 på lagomat kurviga o kuperade småvägar det e riktig hojjåkning vetja:) o då kan man hinna vejja för djur eller bromsa.
 
wader skrev:
tog en halvstor fågel med axeln förra sommaren i 130. efter det så bestämde jag mig för att det fick vara slut på fartåkande på stora rakor, inge mer 270 på e4 e18. alla kan åka fort på stora vägar, men faen det e roligare o svårare o mer prestige o kunna hålla 90-100 på lagomat kurviga o kuperade småvägar det e riktig hojjåkning vetja:) o då kan man hinna vejja för djur eller bromsa.

Testa väja i 70 i en kurvig skogsväg och i mörker...går fan inte. Harrar har en jävla fart. Bara köra på för händer det så händer det. Jag lär bara köra rakt fram och hoppas djuret hinner akta sig eller att jag kör över det och klarar mig.
 
wader skrev:
tog en halvstor fågel med axeln förra sommaren i 130. efter det så bestämde jag mig för att det fick vara slut på fartåkande på stora rakor, inge mer 270 på e4 e18. alla kan åka fort på stora vägar, men faen det e roligare o svårare o mer prestige o kunna hålla 90-100 på lagomat kurviga o kuperade småvägar det e riktig hojjåkning vetja:) o då kan man hinna vejja för djur eller bromsa.
nä det blir inget mer tokgasa iaf. :död
 
crashtestdummy skrev:
nä det blir inget mer tokgasa iaf. :död

Hej.. jag har en liten grej som kallas för viltvarnare. den monteras på hojen på 2 sec. drar ingen ström. men framför all så håller den borta ca 97% av de vilda djuren som kan tänkas hoppa upp. Dom sista 3 % tillhör en grupp kåta hanar, som låter det väsnas. Bara han får sig ett nyp... :lol
Denna produkt kommer ifrån usa. där är den testad och bevisad väldigt effektiv :tummenupp mvh mikael / em :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top