Vägvisare o tips... tack

AleX skrev:
Har en gång i tiden kör miniracing.. dvs radiostyrda saker...
Och där var det aldrig någon som inte ville hjälpa till.. alla hjälpte alla...
Och jag tror det e likadant i depån i "lite" större racing me..
Problemet som däremot inte någon i depån kan hjälpa till med e den ekonomiska biten.. :rolleyes:

Satt o fundera lite om transportmedel.. det blir smidigast om man har en skåp bil eller liknande...
Vad transporterar ni era racecyklar i ?

Jag körde de senaste två åren med bil och släpkärra. Funkade rätt bra och man kan ha bilen till annat, men nu har jag tröttnat på att använda skohorn för att få in allt jag vill ha med mig, så nu ska bilen säljas till förmån för att skåp.... Dessutom är jag så fast i träsket att jag inte vill ha pengar liggandes i en bil, när man kan lägga det på RR istället :3freak

//H
 
oscar skrev:
Förklara gärna den för mig, för det kan jag nog ha nytta av i sommar! :)

Precis som Gustav förklarar. En situation som kan vara risktfylld för en själv och andra, när man som långsam nybörjare samsas med snabba erfarna förare, är varvningar. Egentligen är det inget problem men risken är större att man som nervös nybörjare ställer till det just därför att man är nervös. När kommer varvningarna? Sitter man spänt och väntar för länge ödslar man inte bara energi på något onödigt, man tappar till slut koncentrationen och när varvningarna väl kommer blir man ändå tagen på sängkanten. Det bästa sättet att hantera varvningarna som nybörjare är att i förväg räkna ut när varvningarna kommer så att man kan köra i sitt eget tempo och fajtas med andra som kör i samma tempo som en själv i lugn och ro. Om man räknat ut att första varvningen bör komma på varv åtta är det bara att skotta på i sju varv genom att hålla koll på tavlan som visar antal återstående varv (den visas tydligt vid start-mål :7peta ). Sen är det läge att hålla ett extra öga på flaggposteringarna, då blir det ingen överaskning när man ser en blå flagga på varv åtta utan är mentalt förberedd på vad man ska göra och vad som kommer att hända och kan hålla huvudet kallt. Man håller sitt spår och "Svisch" så blev man passerad. Sen kommer varvningarna stup i kvarten under resten av racet och så länge man inte gör några spektakulära kursändringar under inbromsning à la Tamada kan man fortsätta köra i sitt egna tempo. Ett säkert sätt att sänka sina tider är att titta över axeln fem gånger varje varv och undra när nästa gubbe kommer.
 
Teddy skrev:
Ett säkert sätt att sänka sina tider är att titta över axeln fem gånger varje varv och undra när nästa gubbe kommer.

Menar du inte tvärtom!? :va

Tackar! Jag har lite samma problem som Chris med att hålla kolla på varven, och jag glömmer alltid bort att kolla tavlan, men däremot har jag bra koll på blåflagg!
 
Varvningar är ju inget problem om man bara har lite koll på blåflaggen och inte valsar runt. Håkan Olsson och co brukar hitta runt mig....
 
Har fullt upp med att köra, ser dock oftast flaggorna till skillnad ifrån vissa andra som jag inte tänker nämna här, blåflagg innebär att du ska va uppmärksam på att du snart blir omkörd, jag brukar ligga kvar i mitt spår och då hittar dom som vill & vågar runt mig utan problem.

Jag blev konfunderad sista träningen på knudan när blåflaggen dök upp och jag inte hade någon bakom mig, det visade sig att jag hade kört tillräckligt snabbt för att den framförvarande skulle bli blåflaggad, vilken underbar känsla, jag laddade fullt och tog mig förbi...

/B.Låflagg
 
GSXR1100R skrev:
Jag blev konfunderad sista träningen på knudan när blåflaggen dök upp och jag inte hade någon bakom mig, det visade sig att jag hade kört tillräckligt snabbt för att den framförvarande skulle bli blåflaggad, vilken underbar känsla, jag laddade fullt och tog mig förbi...

/B.Låflagg

Var det blött i sängen när du vaknade sen? :arsele :tungan
 
GSXR1100R skrev:
Har fullt upp med att köra, ser dock oftast flaggorna till skillnad ifrån vissa andra som jag inte tänker nämna här, blåflagg innebär att du ska va uppmärksam på att du snart blir omkörd, jag brukar ligga kvar i mitt spår och då hittar dom som vill & vågar runt mig utan problem.

Jag blev konfunderad sista träningen på knudan när blåflaggen dök upp och jag inte hade någon bakom mig, det visade sig att jag hade kört tillräckligt snabbt för att den framförvarande skulle bli blåflaggad, vilken underbar känsla, jag laddade fullt och tog mig förbi...

/B.Låflagg

Det var när min hoj hade dött två kurvor efter att jag blåst om fettot. När jag rullade in mot depån körde han faktiskt om.....
 
Chris Ash skrev:
Det var när min hoj hade dött två kurvor efter att jag blåst om fettot. När jag rullade in mot depån körde han faktiskt om.....
Nej det va en Dansk på en blå hoj, du va inte ens där... som vanligt :kocko
 
Kör man på vanlig bensin eller e de racing dricka?

Någon som vet vad foam e gjort av?

jag har väl inte fått all fakta av er redan eller e de så enkelt?
 
AleX skrev:
Kör man på vanlig bensin eller e de racing dricka?

Någon som vet vad foam e gjort av?

jag har väl inte fått all fakta av er redan eller e de så enkelt?

Mycket av allt det här har täckts innan, finns här och på bikeproject.com samt roadracing.se
Bra om man förbereder sig så mycket man kan såklart, men sök lite här och på BP, rr.se så kommer du hitta många matnyttiga inlägg och texter. På licenskursen kommer man gå igenom mycket, sen när du väl börjar köra så lär du dig saker efterhand.

Edit: Det är så mycket, att folk omöjligt kan komma ihåg om all fakta redan kommit på bordet. Dessutom är ingen här full-lärd heller, utan det är konstant inlärningsprocess/utveckling.

Ja, vissa kör på racesoppa, andra kör på 98/95 från macken, det hänger lite ihop med vad du kör för något.
 
Last edited:
oFFkeFF skrev:
Mycket av allt det här har täckts innan, finns här och på bikeproject.com samt roadracing.se...QUOTE]

...
Jo det vet jag men alla vet något....
 
Susp vad är detta?

E där inte buller krav på tävlingar?

Jag kom även att tänka på att det rekomenderas att ha två fälg sett men det får vänta...

Och man "måste" ha en bransläckare har jag sett.. men räcker det med kolsyra på burk eller ska de va super duper 10liter skump fixa mojs ?

Sen kom jag precis o tänka på det viktigaste av allt..
PARAPLYFLICKA... :( men jag har ju ingen sån.. så det blir nog inget RR för mig :4skrika


:rolleyes:
 
Last edited:
Om du kör standard hoj räcker vanlig 95 soppa..
Några sover i tält, släp mm. på luftmadresser eller liggunderlag..

Jag och oscar har kört tältsängar iår (i shells hyrsläp)... funkat skitbra.
 
Fixx skrev:
Jag och oscar har kört tältsängar iår (i shells hyrsläp)... funkat skitbra.

Jag vet att du längtar efter detta Staffan, men i år har vi inte hunnit med det! :arsele

Susp!? Såg inte var du fick det ifrån, men om det är vad jag tror det är (suspensoar= skyddar din genetiska framtid), så är det inget du behöver!
 
Tror att det är 5kg som är minimum på brandsläckaren.

Är en ny EU-standardstorlek på brandsläckare och eftersom det kommer att säljas 5kg istället för 6kg i butikerna så har man ändrat i reglementet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top