Vägverkets kampanj för att minska klass 7-olyckorna

Silwer skrev:
Ni missuppfattar det är skenförsäkrande 57 åriga gubbar från Korpulombolo som ställer till det för oss.

Korpilompolo stavas det faktiskt...å ligger ca 5 mil söder om Pajala. :4skrika :fatta!

Jåke skrev:
En personlig fundering sedan är varför alla såna här trådar slutar med en försäkringsdiskussion...QUOTE]
Jag håller med, men vad finns det för andra jämförelsemått? Helt rätt blir det inte hur man än jämför.

Det intressanta är självklart inte försäkringskostanden för den enskilde individen, utan hur man får ner olycksfrekvensen, oavsett om det är "billiga" dödsfall eller dyra invalditeter.

Utan att veta bättre misstänker jag trots allt att tyskarna faktiskt har färre andel olyckor än svenskarna (lögn, förbannad lögn och statistik), rent subjektivt har de bättre vägar, kör mer finåka, bättre väder, mer vana medtrafikanter osv. Vissa saker kan vi säkert lära, exempelvis vägunderhåll, vissa saker blir svårare som vädret.

Skulle det vara så att svenskarna har lägre andel olyckor trots ett antal faktorer som kanske pekar mot det, så blir det tråkigare och svårare, strypningar, åldersgränser, visst antal aktiva Mc-år innan sporthoj osv, och det vore ju inte så kul... Nånstans finns det en acceptabel balans mellan frihet och olyckor, gäller att hitta en nivå som vi hojåkare enkelt kan nå till utan att friheten begränsas, och jag tror det bästa är om vi kan göra det innan myndigheterna kommer in och klantar till det med tråkigheter.

HansJ skrev:
Nånstans finns det en acceptabel balans mellan frihet och olyckor, gäller att hitta en nivå som vi hojåkare enkelt kan nå till utan att friheten begränsas, och jag tror det bästa är om vi kan göra det innan myndigheterna kommer in och klantar till det med tråkigheter.

Amen!

Sweedo skrev:
Synd bara att våra "kära" försäkringsbolag inte inser nyttan med att köra på bana. :huvet :mad: :(

De kanske är mer realister än många tror...
Bankörningar i allmänhet har förmodligen bara till väldigt liten del någon konkret positiv inverkan på olycksstatistiken.

Missförstå mig rätt nu. :tummenupp

Att som vanlig icke-licensierad gatåkare med gathoj köra över sina gränser på bana är av en hel massa anledningar bättre än att göra det i trafiken, det är det nog ingen tvekan om.
Men jag tror att det är bara en myt med få undantag att bankörning skapar säkrare motorcyklister. Poängen stupar på (minst) två välkända saker. Dels är det i stor utsträckning de redan frälsta som utnyttjar tillfällena till bankörning med gathojar, de som skulle vara i störst behov av ren körteknisk träning kör sällan på bana.
Dels är det med körträning som med skyddsutrustning - både för hojar och bilar - att ökade färdigheter och förbättrade förutsättningar oftast inte leder till större säkerhetsmarginaler utan till mindre. Man kör hårdare med (i bästa fall) bibehållna säkerhetsmarginaler istället för att köra likadant med större säkerhetsmarginaler, ett sedan länge känt fenomen.
Handen på hjärtat - hur många åker på vanliga banåkningar i syfte att långsiktigt fortbilda sig och öka sin trafiksäkerhet, och hur många gör det för att helt enkelt gasa och ha kul en stund?

Den stora nyttan med banåkningar handlar inte om att åstadkomma säkrare motorcyklister, den handlar om att ge tillfällen att "gasa av sig" under hyfsat säkra former med tanke på personskador. Min gissning är att försäkringsbolagen ser detta; skadetillfällena i trafik minskar inte utan till dem adderas helt enkelt skadetillfällena på bana...
Singelolyckor beror inte alltid på att föraren rent körtekniskt inte kunde hantera sin hoj tillräckligt bra, utan minst lika ofta på att han/hon *försatte sig själv i en situation* där körkunskapen eller fysikens lagar inte räckte till. Den biten påverkas inte av bankörning, utan handlar om andra saker som självbevarelsedrift, fantasi, självkännedom och omdöme.
Men jag skulle vilja se den utbildare - klubb eller företag - som skulle locka sporthojåkare till en utbildning i de ämnena... :D

Anyone against...?

<splitterskyddsväst på, duckar...>

Det hade varit avsevärt många fler dödsolyckor i vår "snorungeålder" om det hade varit billigare. Priset på premien avskräcker flertalet, fast lånt ifrån alla...

Teo skrev:
Precis de biter sig själva i svansen. Men om snittåldern fär alla dödsvurpor är 32 varför får vi "snorungar" betala högre försäkringar? är det av gammal vana eller förutfattade meningar? :brinnerup

Kampanjens mening är väl attityder..........

Många gnäller om dåliga vägar även jag, men måste erkänna att håller jag lagstadgad hastighet så är det inga problem att hålla sig på hjulen.
Om man vill "gasa" så finns det banor som man slipper alla dåliga underlag.
Man är väl inte bättre förare om man "vågar" tokgasa på allmänväg och riskera sitt och andras liv.........snarare sämre.
Ska man utnyttja "hela" sporthojen så är väl bana att rekomendera där man kan lära sig och hantera den utan större risker.
Många gånger är det inte åldern på personen som styr attityden utan erfarenheten av hoj-åkning.
Jag tycker det är bra att VV kör en sån här kampanj och tycker ni nått är fel så kontakta vederbörande eller åk till SMC kansli på onsdag och säg din åsikt.

/N

törs man dessutom gissa att de som kommer åka på sånna här möten och tillställningar säkert redan tillhör de som har "rätt" attityd så att säga, de som de vill komma åt kommer ändå bara strunta i sånt där.

Silwer skrev:
törs man dessutom gissa att de som kommer åka på sånna här möten och tillställningar säkert redan tillhör de som har "rätt" attityd så att säga, de som de vill komma åt kommer ändå bara strunta i sånt där.

Du har du tyvärr nog mycket rätt i!
/N

69:an skrev:
Dels är det med körträning som med skyddsutrustning - både för hojar och bilar - att ökade färdigheter och förbättrade förutsättningar oftast inte leder till större säkerhetsmarginaler utan till mindre. Man kör hårdare med (i bästa fall) bibehållna säkerhetsmarginaler istället för att köra likadant med större säkerhetsmarginaler, ett sedan länge känt fenomen.
Handen på hjärtat - hur många åker på vanliga banåkningar i syfte att långsiktigt fortbilda sig och öka sin trafiksäkerhet, och hur många gör det för att helt enkelt gasa och ha kul en stund?
Erfarenhetsmässigt (men motvilligt) kan jag bara hålla med på den punkten.

Att som vanlig icke-licensierad gatåkare med gathoj köra över sina gränser på bana är av en hel massa anledningar bättre än att göra det i trafiken, det är det nog ingen tvekan om.

Men.....är det inte bättre att alla gasglada icke-licensierad gatåkare kommer i kontakt med duktiga och erfarna instruktörer som kan ändra på attityden och få dom att förstå att det är mycket "kaxigare" att köra bana än att försöka göra nått topprekord på en lokal slinga?

Du många poänger i dina påståënde.

/N

Amen!
Handen på hjärtat - hur många åker på vanliga banåkningar i syfte att långsiktigt fortbilda sig och öka sin trafiksäkerhet, och hur många gör det för att helt enkelt gasa och ha kul en stund?..........

Handen på hjärtat så är det faktiskt så det ligger till. Vad säger att de två inte går att förena? Syftar då på långsiktigt öka sin körskicklighet och med det sina handlingsmöjligheter samtidigt som man kan ha lite roligt roligt under säkrare förhållanden än motsvarande övningar på gata. Bara för att man uppnått vissa färdigheter betyder det inte att man måste omsätta det i trafik. Det har nog med personlig mognad och insikt att göra än något annat. Men till viss del kan du nog ha rätt. De som dras till bankörningarna är kanske inte de som främst behöver det. Hur man ska fler av dessa att ta tillfälle i akt vet jag inte.

//Harm

Kunde inte låta bli, denna kändes helt klockren... :Bugar :) :Bugar

Bifogat

• Sture-sporthoj.jpg
    Sture-sporthoj.jpg
    136.5 KB · Visningar: 126
Nysse skrev:
Kampanjens mening är väl attityder..........

Många gnäller om dåliga vägar även jag, men måste erkänna att håller jag lagstadgad hastighet så är det inga problem att hålla sig på hjulen.
Om man vill...
/N
Inte helt sant.
Senast i söndags gick en här på forumet omkull i lagstadgad hastighet pga ett rejält tjälskott, med ett lårbensbrott till följd. Inga varningsskyltar eller liknande.
Liknande olyckor tex till följd av "snabelbilen" skulle lätt undvikas med bättre skyltning av vv.
Men du kan gärna få komma och demonstrera hur man parerar en flygtur efter att ha kört över ett decimeterhögt tjälskott, i en kurva, i lagstadgade 70km/h... :tungan

Bilprovningen kommer oxå!!!

benkar skrev:
Fika/prata med Trafikpolisen och Vägverket hos SMC-Stockholm onsdag 5 maj från kl 18.00

Lite mer i anknytning till tråden....

Onsdag 5 maj från klockan 18 är Trafikpolisen och Vägverket på plats hos SMC-Stockholm. Bla info om den kampanj och folder som tagits fram som en del i försöket att minska mc-olyckorna. Så, kom in på en fika och snacka lite med dom!

Går av stapeln inne hos SMC-Sthlm eller ute på fikaplatsen om vädret är OK!

Karta till huset där Rapido och SMC-Sthlm håller till finns HÄR!

/B
Bara så att ni vet, ställ frågor till dom :)

Chefen Alabama skrev:
Inte helt sant.
Senast i söndags gick en här på forumet omkull i lagstadgad hastighet pga ett rejält tjälskott, med ett lårbensbrott till följd. Inga varningsskyltar eller liknande.
Liknande olyckor tex till följd av "snabelbilen" skulle lätt undvikas med bättre skyltning av vv.
Men du kan gärna få komma och demonstrera hur man parerar en flygtur efter att ha kört över ett decimeterhögt tjälskott, i en kurva, i lagstadgade 70km/h... :tungan

Olyckan kan vara framme även i låg eller lagstadgag hastighet och kan även drabba mig. Och visst är vissa väggar under all kritik men risken för en olycka minskar betydligt om man tar det lite lugnare på vägen. Min mening är inte att skylla alla olyckor på dom som kör men när det väl händer så är det större chans att klara av det om det inte går för fort.
I det här fallet så håller jag med dig om att om det har varit skyltat så skulle olyckan kunnat undvikas och ett sätt är att meddela VV om vägens kondition så att inte nån fler drabbas.
Det är inte kul när sånt händer men ett lårbensbrott läker och stor chans till att bli helt återställd.
Jag vill inte påstå att jag skulle klarat det bättre och jag har tappat räkningen på alla gånger jag har åkt omkull........

Jag gillar när det går undan(Dubbelmoral) och är väl inte den som ska predika, men jag blir rädd när man kör på allmän väg utan marginaler, när man inte kan hålla sig på sin sida in och ut ur kurvorna utan att ha en tanke på vad som finns i eller efter kurvan som tjälskott,lastbilar,barn,hästar,mötande hojar på fel sida, mm

Man eliminerar inte alla olyckor genom att hålla lagstadgad fart men risken att undvika ev. hinder ökar markant.

/N

mb skrev:
Precis :fakta

32 är en väldigt låg snittålder och gruppen 18-24 är klart överrepresenterad.

Ja, hade man fått se fördelningen hade det varit mer intressant. Bara medianen hade ju svarat på ovan.

Amen!
De kanske är mer realister än många tror...
Bankörningar i allmänhet har förmodligen bara till väldigt liten del någon konkret positiv inverkan på olycksstatistiken...

Men jag skulle vilja se den utbildare - klubb eller företag - som skulle locka sporthojåkare till en utbildning i de ämnena... :D

Anyone against...?

Håller med till fullo.

Kör själv på bana för att bli en bättre förare och därmed få ut mer av R1:an. Något jag gör för att det är jäkligt kul och för att risken för allvarliga personskador är väsentligt lägre på bana än i trafik. Detta har dock även medfört att man törs ta kurvor lite snävare även på allmänna vägar.

#Olsson# skrev:
:fakta

Håller fullständigt med. Ännu ett tecken på att de egentligen inte vill eller bryr sig på riktigt. Om de hadde velat, så skulle de agerat anorlunda. Bevisligen så bryr de sig ej. Alltså bryr de sig ej om denna kampanj heller. Vi är bara en bricka i ett smutsigt spel.(som vanligt)

Förmodligen handlar det om att låtsas bry sig för att folket skall tro att det är seriöst. Kampanjen är till för att Generaldirektörer med kompisar skall visa regeringen att de arbetar för pengarna. Regeringen går på bluffen. Ingen I regeringen förstår sig på rullgrus eller andra MC-relaterade problem. De två torpederna på affisherna/broschyren förverkligar deras personliga egon i form av publicitet, pengar och eller övrig credit.

Snyggt jobbat!

Hur skulle dom ha agerat då? Eftersom hojolyckorna ökar, så måste väl någon agera, antingen vi hojåkare själva, eller så gör myndigheterna det... Grusiga och dåliga vägar har vi haft i många år, så det känns som det är något annat som påverkar olycksutvecklingen. Men, är kanske "bara" så att det är den krafiga ökningen av antal MC i trafik som gör att antalet olyckor ökar, vet inte om ökningen av olyckor är i propotion till ökning antal MC, tänkte åka upp ikväll och fråga dom lite!

/B

Last edited:
Finns det statiskt över hur många av mc-olyckorna som orsakades av bilförare? Tänker på den i söndags tex. Visst är det så att många olyckor beror på hojföraren, men i de fall som berör billister kan det ju vara en ren slump att det hände en klass 7 hoj. Gäller det en blind gammal tant bakom ratten eller en packad förare så är man nog lika chanslös oavsett hoj, eller?

Jag har nyligen sett ett antal fall på vägarna där billisterna ska rent ut sagt jävlas med hojåkare och ska ramma hojar mm bara för att de inte gillar oss. Fattar de överhuvudtaget vad det skulle kunna innebära?? :fatta!
Man blir ju skitförbannad!!

benkar skrev:
Hur skulle dom ha agerat då? Eftersom hojolyckorna ökar, så måste väl någon agera, antingen vi hojåkare själva, eller så gör myndigheterna det... Grusiga och dåliga vägar har vi haft i många år, så det känns som det är något annat som påverkar olycksutvecklingen. Men, är kanske "bara" så att det är den krafiga ökningen av antal MC i trafik som gör att antalet olyckor ökar, vet inte om ökningen av olyckor är i propotion till ökning antal MC, tänkte åka upp ikväll och fråga dom lite!

/B

Jag vet inte riktigt. Risken är nog stor att man blir ännu en "tyckare" i mängden. Utan att jag på något sätt varit inblandad eller bidragit till att minska olyckorna, så är jag i alla fall mycket engagerad/intresserad. Grejen är bara att jag har svårt att lita på att myndigheterna gör detta på fullaste alvar. Jag tror inte att det finns ett genuint intresse från myndigheterna att agera seriöst. Lite krast tror jag det handlar om helt andra grejer som jag varit inne på tidigare.

Varför inte utbildning t ex? Kanske en ordentlig sak på hög nivå och varje vecka hos MC-klubbar och andra ställen? Alla initiativ är ju bättre än att inte göra något alls. Men bara om det är på riktigt liksom. De räcker inte med att fika/prata med MC-polisen tror jag. :D

Men det kanske är på G o då är jag den förste att :Bugar :Bugar :Bugar

#Olsson# skrev:
Jag vet inte riktigt. Risken är nog stor att man blir ännu en "tyckare" i mängden. Utan att jag på något sätt varit inblandad eller bidragit till att minska olyckorna, så är jag i alla fall mycket engagerad/intresserad. Grejen är bara att jag har svårt att lita på att myndigheterna gör detta på fullaste alvar. Jag tror inte att det finns ett genuint intresse från myndigheterna att agera seriöst. Lite krast tror jag det handlar om helt andra grejer som jag varit inne på tidigare.

Varför inte utbildning t ex? Kanske en ordentlig sak på hög nivå och varje vecka hos MC-klubbar och andra ställen? Alla initiativ är ju bättre än att inte göra något alls. Men bara om det är på riktigt liksom. De räcker inte med att fika/prata med MC-polisen tror jag. :D

Men det kanske är på G o då är jag den förste att :Bugar :Bugar :Bugar

Nä... fika med Trafikpolisen och Vägverket ger kanske inte så mycket, men ska bli intressant höra hur dom tänkt...

Lite lätt spekulerande... "Grundproblemet" är kanske att myndigheter, allmänhet, ser vägnätet som ett transportsystem där man ska ta sig från A till Ö på säkrast möjliga sätt. Och så finns det lite annat folk, på hoj och i bil, som ser vägnätet som en plats där man utövar sin hobby, tex hojåkning... En hobby kan ju ibland vara lite farlig, en medveten risk man tar, som tex fallskärmshoppning, dykning, skidåkning osv, men dom sporterna sker på avskilda platser, är inte ett myndighetsproblem på samma sätt, medans vår hobby, där man är medveten om en viss olycksrisk, utövas där som andra "bara" transporterar sig.. och om vi kraschar mer än acceptabelt krockar det med Vägverkets uppdrag att minska antalet trafikolyckor.... så måste dom i alla fall visa att dom gör ett försök, liknande detta, innan dom tar till storsläggan och inför strypningar, maxeffekt, förbud på vissa vägar (som i Tyskland), ja vem vet...

/B

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...