Vägverkets kampanj för att minska klass 7-olyckorna

sen är det väl inte dödsfallen som kostar mest heller... Man får ju en spottstyver jmf med en invailditet, eller om man klotar ett par ggr och skrotar hojen. Det står inget om snittåldern i de fallen. Ja, jag är en gubbe, och självklart ska kidsen pynta, nåt ska man ha för att man lyckats överleva!!!
/Hasse

HansJ skrev:
sen är det väl inte dödsfallen som kostar mest heller... Man får ju en spottstyver jmf med en invailditet, eller om man klotar ett par ggr och skrotar hojen. Det står inget om snittåldern i de fallen. Ja, jag är en gubbe, och självklart ska kidsen pynta, nåt ska man ha för att man lyckats överleva!!!
/Hasse

Nej dödsfallen kostar skitpengar mott en 20 åring förpassad till rullstol resten av livet.

Olycksstatistiken visar att det är erfarna förare som står för de flesta av dödsolyckorna. Snittåldern för personer som omkom i dödsolyckor under 2003 var 32 år (hela landet).

Sedan kan man ju fråga sig hur dom vet att det är "erfarna" förare som står för dödsolyckorna... räknar man antal år med A-kort? En 55-åring med A-kort "på köpet", som kört hoj i 2 år, är han mer erfaren än en 25-åring som tagit sitt KK "på riktigt" och kört i 7 år, eller har dom gjort en utredning kring hur länge dom verkligen kört hoj? Tror jag ska titta förbi på onsdag och prata lite med dom...

/B

En 20 åring som får skador för livet ut och får pengar får sina skodor livet ut kostar mer än om en 55 åring kvaddar och får skador livet ut.

För 55 åringen kanse dom bara behöver betala 20 år xantal kronor per månad.
Men för 20 åringen ska dom betala x antal kr/ månad i 60-70 år till.

Där är en stor skillnad i kostnader och bland annat varför det är dyrare för yngre.

Om de nu pratar om att försöka minska hojolyckor så kan de ju sluta upp med att laga vägskador med grus och skit också. Hela vägen som går utanför mitt hus är totalt täckt av tjära och rullgrus. Dessutom är flera av hojvägarna här nere är nästan förstörda av allt grus. Vi har haft två marksyningar i Radical Riders i år som orsakades av bl.a. grus och sten på vägen.

Hoppas bara att de vaknar innan något allvarligare händer.

Kör försiktigt där ute :)

Skulle vara intressant med lite statistik över fördelningen angående olyckor uppdelat i Sporthoj, Custom och Offroad.

Självklart är sporthoj överrepresenterat men med hur mycket...

Det är bra, kanske vi får fler Banor i sverige trots allt, kanske t o m får för sig att lägga en i närheten av sthlm :tummenupp

burner skrev:
Skulle vara intressant med lite statistik över fördelningen angående olyckor uppdelat i Sporthoj, Custom och Offroad.

Står väl något om det i senaste MC-Folket har jag för mig, men den ligger hemma...

Men citerar vägverkets text -"I Stockholms län inträffade 2002-2003 12 dödsolyckor och vid nio av dessa olyckor var en så kallad klass 7 - motorcykel inblandad."

Klass 7 är ju rätt brett, finns ju annat än rena sporthojar där, men knappast några custom och offroad.

/B

Nu skall jag vara rikigt otäck !

Denna kampanj som vägverket kör har inget med försäkringspremier att göra eller försäkringsbolagens vilja att se mer överlevade 32åringar!!

Utan :
- Staten "gillar" inte dödsolyckor för det kostar samhället pengar och förlorad skatteintäckter.

Rent kostnadsmässigt så "gillar" inte försäkringsbolag skadade, för de kostar mycket pengar och personskader är deras största utgift. Döda kostar mindre (Fan nu är jag otäck sorry dudes) men så är det. Se bara på vad en försäkring utbetalar vid dödsfall mot vad den skall betala ut vid personskada!

Plus att ni vinklar helt klart textinnehållet helt fel, det står inte att 32åringar kostar eller vurpar mest !!

burner skrev:

Skulle oxå vara intressant att jämföra med andra länder exvis Tyskland, både hojbestånd, olyckor, åldersfördelning, försäkringskostnader osv...
Mina bekanta i Tyskland betalar väldigt mycket mindre för försäkring av sporthojar, har de färre (och billigare) olyckor, och i så fall varför? (Alltså ingen tråd för gnäll på försäkringskostnader, men de bör ju förhoppningsvis? avspegla olyckorna...)

-Har vi fler unga och/eller oerfarna sporthojsåkare i Sverige?
-Är våra medtrafikanter sämre?
-Är våra småvägar i sämre skick?

Exjobb? SMC? Någon?

Ännu en tunn s k "kampanj" som är bortglömd nästa vecka. En tokfånig folder. Sen då? Vad skall de göra? Det var 10 st aktörer men inte ett ord om vad som skall göras. Märkligt.

"..Den informationskampanj som nu påbörjas är bara en liten del av samverkansgruppens arbete som fortsätter efter kampanjen..."

Jaha. Var är den stora delen då?

"..Gruppen arbetar exempelvis med utbildnings- och försäkringsfrågor samt förutsättningar för nya motorbanor..."

Det lät bara som ett fint och vilseledande uttryck för att - vi vet ingenting.

Om det skall ha någon effekt borde man kanske titta på amerikanska luffartsverket FAA som bedriver möten och temakvällar varje vecka för piloter i hela landet. Gratis utbildning med tunga namn som lär ut tips och teknik för att bli säkrare. Sponsorer ställer upp med lokaler, pizza o kaffe etc. Alltid fulla hus. (Folk flyger till dessa möten) Och det är ingen folder, det är utbildning på högsta nivå. USA har den lägsta haveristatistiken i världen. Kanske kan detta vara något att ta efter?

Det här luktar amateurish. Hoppas jag har jäkligt fel. Men i så fall borde de visa lite mer på vv.se.

EDIT: Tar tillbaka allt. De har gjort en affish också. (Påminner om "Spola Kröken" :D

Last edited:
HansJ skrev:
Skulle oxå vara intressant att jämföra med andra länder exvis Tyskland, både hojbestånd, olyckor, åldersfördelning, försäkringskostnader osv...
Mina bekanta i Tyskland betalar väldigt mycket mindre för försäkring av sporthojar, har de färre (och billigare) olyckor, och i så fall varför? (Alltså ingen tråd för gnäll på försäkringskostnader, men de bör ju förhoppningsvis? avspegla olyckorna...)

Exjobb? SMC? Någon?

Är det inte så att de har så förbannat många som betalar mc-försäkringen där (för att de är så förbannat många som kör jämfört Sverige), då finns ju mycket pengar i potten med.
Jag gissar att vi har sämre vägar med för vi har ju faktiskt vintrar här, här är iaf de flesta småvägar egentligen inte farbara med sporthoj.

HansJ skrev:

Exjobb? SMC? Någon?
Det är inte riktigt direkt jämförbart med premier i Sverige och Tyskland, eftersom vi inte betalar för samma saker. De har inte samma system som vi, och att därför jämföra t.ex en helförsäkring här med vad dina bekanta betalar blir inte riktigt korrekt utan att ta hänsyn till deras personliga olycksfallsförsäkringar m.m.

Minnet kan svika och jag ha fel, men jag har för mig nåt sånt...

Silwer skrev:
Är det inte så att de har så förbannat många som betalar mc-försäkringen där (för att de är så förbannat många som kör jämfört Sverige), då finns ju mycket pengar i potten med.
Jag gissar att vi har sämre vägar med för vi har ju faktiskt vintrar här, här är iaf de flesta småvägar egentligen inte farbara med sporthoj.
Att de är fler är rätt, men tänk på pocenten... Körde lika många ihjäl sig eller blev invaldiserade så borde det kosta flis för dem oxå.
Vägarna stämmer, underbara kurviga nyborstade, exemplariska skyltningar för mninsta lilla olje/grusfläck. Hööl på att klota i helgen, vägen var "bättrad" i vägrenen med singel, tunn sträng i mitten av detta singel i en kurva... Nollvisionen får vi nog alla hjälpas åt med, VV, bilister, hojåkare. Fler banor vore ju skitbra!

Jåke skrev:
Det är inte riktigt direkt jämförbart med premier i Sverige och Tyskland, eftersom vi inte betalar för samma saker. De har inte samma system som vi, och att därför jämföra t.ex en helförsäkring här med vad dina bekanta betalar blir inte riktigt korrekt utan att ta hänsyn till deras personliga olycksfallsförsäkringar m.m.

Minnet kan svika och jag ha fel, men jag har för mig nåt sånt...

Hur fungerar försäkringarna där då, nog har de väl motsvarande trafikförsäkring? Vilket ju är det som diskuteras i tråden.

Jåke skrev:
Sant, men det vore intressant att kika på jämförande olycksfallsstatistik för att se om vi är sämre/bättre, och vad som i så fall påverkar skillnaderna.

HansJ skrev:
Att de är fler är rätt, men tänk på pocenten... Körde lika många ihjäl sig eller blev invaldiserade så borde det kosta flis för dem oxå.
!

Jo men alltså det behövs betydligt större variationer innan det blir chockdyrt för dem.
Här kanske det räcker med att några tiotal till förolyckas så är det ren katastrof bland siffrorna hos bolagen.

Men får erkänna att de diagram som finns i tråden inte gör en klok på vad sjutton det gapas om, nedåtgående kurvor ungefär.

HansJ skrev:
Sant, men det vore intressant att kika på jämförande olycksfallsstatistik för att se om vi är sämre/bättre, och vad som i så fall påverkar skillnaderna.
Vi tar med Silwer på denna åxå...

Statistiken i t.ex. Tyskland är något sämre än i Sverige, de har alltså fler olyckor och en lite annan olycksbild. Hur den ser ut i Tyskland minns jag inte, men i England har man stora problem med 45-åriga återfallare och andra som kraschar R1:or :va

Försäkringssystemet i bl.a. Tyskland och England är uppbyggt ungefär som här vad gäller trafikförsäkringen, men för att få det vi kallar helförsäkring bygger man på med olika frivilliga bitar som inte så många tar. Med en fullt utbyggd försäkring i Tyskland betalar man ungefär samma summa som vi gör här!

Olle Molin på Trygg-Hansa har stenkoll på detta och gjorde en intressant presentation på SMC's sporthojsseminarium häromsisten.

En personlig fundering sedan är varför alla såna här trådar slutar med en försäkringsdiskussion...utan så mycket olyckor skulle premierna vara lägre, och inga relevanta premier i världen påverkar körsätt och beteende mer än marginellt. EOS.
Det är ju inte direkt nåt man sitter å funderar på när man åker å stajlar för polarna?

Last edited:
TheDude skrev:
Om de nu pratar om att försöka minska hojolyckor så kan de ju sluta upp med att laga vägskador med grus och skit också. Hela vägen som går utanför mitt hus är totalt täckt av tjära och rullgrus. Dessutom är flera av hojvägarna här nere är nästan förstörda av allt grus. Vi har haft två marksyningar i Radical Riders i år som orsakades av bl.a. grus och sten på vägen.

Hoppas bara att de vaknar innan något allvarligare händer.

Kör försiktigt där ute :)

:fakta

Håller fullständigt med. Ännu ett tecken på att de egentligen inte vill eller bryr sig på riktigt. Om de hadde velat, så skulle de agerat anorlunda. Bevisligen så bryr de sig ej. Alltså bryr de sig ej om denna kampanj heller. Vi är bara en bricka i ett smutsigt spel.(som vanligt)

Förmodligen handlar det om att låtsas bry sig för att folket skall tro att det är seriöst. Kampanjen är till för att Generaldirektörer med kompisar skall visa regeringen att de arbetar för pengarna. Regeringen går på bluffen. Ingen I regeringen förstår sig på rullgrus eller andra MC-relaterade problem. De två torpederna på affisherna/broschyren förverkligar deras personliga egon i form av publicitet, pengar och eller övrig credit.

Snyggt jobbat!

benkar skrev:
Hittat HÄR! men kopierar ut texten:

..uppmanar alla motorcykelförare att använda skyddsutrustning, öva körteknik på bana och ta det lugnt på vanliga vägar.

Vilka riktar sig kampanjen till?

Kampanjen riktar sig i första hand till de som kör klass 7- motorcyklar, det vill säga sportmotorcyklar som normalt har en motorstyrka på över 100 hästkrafter samt en vikt inklusive förare på cirka 300 kg.

Den informationskampanj som nu påbörjas är bara en liten del av samverkansgruppens arbete som fortsätter efter kampanjen. Gruppen arbetar exempelvis med utbildnings- och försäkringsfrågor samt förutsättningar för nya motorbanor.

Folder och affischer HÄR!

/B

Som det ser ut nu verkar olika vilkor gälla för försäkringstagarna beroende på vilket försäkringsbolag de har om de ger sig ut på bana i SMCs regi. När det gäller av andra arrangerade körningar på bana så skiljer det mig veterligen inte så mycket mellan bolagen. Det underlättar inte direkt det arbete som gruppen ovan utför. Nog borde försäkringsbolagen gemensamt kunna enas om en tolkning av trafikskadelagen gällande övningskörning på "inhägnat tävlingsområde" så att det åtminstone ger försäkringstagarna en likvärdig utgångspunkt ifall de vill ge sig ut på bana och öva upp sina färdigheter. Det kanske kommer.

Personligen tycker jag det är rätt omoget att att haka upp sig på vilka som leder döds och olycksfalls statistiken. Att man skrev "Olycksstatistiken visar att det är erfarna förare som står för de flesta av dödsolyckorna" säger inte så mycket egentligen. Statistik går att vinkla och dessutom kan man fråga sig när anses man vara en erfaren MC- trafikant? Ung och oerfaren kommer alltid att ligga på topp där just för att de saknar erfarenhet att förutse och reda upp farliga situationer somtidigt som de vill utförska sina gränser. Alla har vi varit nybörjare. Å andra sidan kanske förare tar större risker just för att de anser sig själva som erfarna och bli lite övermodiga. När jag tog körkort var det tal om att många återfallsknuttar låg illa till i statistiken. Dessa saknade med all säkerhet inte trafikvana. Däremot ställer trafikmiljön större krav idag än för 35 år sedan på förarna. På den tiden ställde man inga krav för att få A-kort förutom att man klarade uppkörningen på B-kort. Alla oavsett åldersgrupp får nog dra sitt strå och fundera i vilken riskzon de befinner sig i.

//Harm

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...