Och detta "expert" utlåtande klarar du av att analysera fram av två bilder?
Som jag innan skrev när vi kom över krönet så möts vi av gruset vi ligger redan på broms och har ca 1 sek på oss att reagera innan framhjulet möter gruset.
Hastigheten när han gick omkull uppskattar jag till max 40 km/h och skulle du inte klara av att svänga i den hastigheten så behöver du nog fundera över att ta ett par kurser..
Piloten som gick av är i 65 års åldern och har kört cykel i hela sitt vuxna liv både aktivt på bana och i vanlig trafik.
Shit happends men denna omkullkörning har jag väldigt svårt att lägga ansvaret på föraren. Hade jag varit först i klungan så hade det varit jag som tuggat asfalt och grus istället.e
Jag är ingen självutnämnd expert, men klart man undrar då det inte krävs särskilt mycket för att släppa på broms. En frisk människas reaktionstid är i runda slängar 0,4 sek vid en väntad reaktion, något längre vid en oväntad händelse, så min första tanke var att man kanske inte läst av vägbanan ordentligt.
Men om du startar en tråd med en frågeställning som du sedan inte kan tolerera objektiva svar och funderingar kring, utan istället blir otrevlig ska jag sjunka till samma nivå.
Piloten har helt klart brustit i ansvar och uppmärksamhet då denne framför sitt fordon. Att färdas snabbare än att man ej kan undvika hinder är rent livsfarligt, nästa gång kanske det inte är en hög med grus, utan ett förirrat barn i 3års ålder som förskräckt letar runt efter sin mor. På 1 sekund ska man hinna reagera, och även om han inte hunnit det så borde inte låsningen varit definitiv. Av bilderna att döma här man ej justerat bromsverkan, vilket bara måste betyda att man ej sett gruset och därmed inte kunnat reagera.
Edit: vidare så bör man klara en framhjulslåsning i upp till 1 sek i en hastighet av 40 km/h, vilket betyder man man efter reaktionstid har haft åtminstone 1,4 sek på sig att släppa broms, vilket man inte gjort.