Stuvadbävers protokoll är enligt det gamla provet. F.o.m. 3 dec-07 har v.v. gjort om protokollet. Det är numera ganska färgglatt! Jag har ingen kopia på det här, men ska försöka förklara. Jag kan minnas lite fel på vissa punkter, men på det stora hela har jag klart för mig:
Längst upp står namn, ID-nummer, körkortsförrättare samt din underskrift osv.
Därefter kommer en sektion där de olika bokstäverna står förklarade, som är bedömningsgrunderna för provet, enligt följande:
a. (blå) - "kunna utföra kontroller och identifiera risker med fordonets funktion"
b. (blå) - "kunna bromsa fordonet på olika sätt"
c. (blå) - "uppvisa en rutinmässig manövrering av fordonet"
d. (grön) - "framföra fordonet på ett bränslesnålt och miljövänligt sätt"
e. (röd) - "trafikregler"
f. (gul) - "uppvisa goda avsökningsrutiner"
g. (gul) - "identifiera risker och bedöma konsekvenser"
h. (gul) - "anpassa körning efter rådande förhållanden+samspela med andra trafikanter" (hastighet)
i. (gul) - "hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler"
Därunder står provinnehållet enligt punkter (1)....(30) eller så. Här kryssar körkortsförrätaren i vilka delar du gjort på uppkörning. Varje punkt har dessutom motsvarande rutor för a,b,c,d,e,f,g,h,i. För en godkänd uppkörning får du inte ha ETT ENDA kryss i någon av rutorna a-i.
Om du kuggat på uppkörningen, kan av provinnehållsdelen avläsa vilka fel du gjort i de olika situationerna. Om du t.ex. har ikryssat nr (16) som är cirkulationsplats om jag minns rätt, samt ikryssat d+f+g+h så tycker alltså han att du inte har anpassat körningen till övrig trafik (h), att du inte har tittat tillräckligt bra (f), att du inte tagit hänsyn till och bedömt riskerna på rätt sätt (g) samt att du inte kört miljövänligt (d).
Om du fått kryss i rutan (b) under punkt (28) t.ex. så gäller det allmänt om din körning i tätort - dvs du har exempelvis aldrig motorbromsat, utan använt koppling direkt och "frirullat" fram.
Hittade en bild på det nya protokollet på körkortportalen:
http://www.korkortsportalen.se/upload/909/protokoll_STOR.gif
Kryssen i a-i längst ner, i samband med provinnehållet, refererar alltså till PÅ VILKET SÄTT du gjort fel i den aktuella situationen. Du kan ju då gå upp under a-i i förklaringarna och läsa vad de olika bokstäverna representerar.
Längst ner har körkortsförrättaren dessutom möjlighet att skriva egna kommentarer, precis som förut, exemeplvis "Ingrip 16" betyder att han bromsat dig, eller på annat sätt avstyrt en fara, när du är på väg in i en cirkulationsplats eftersom det tydligen varit farligt. Även muntilg tillsägelse om att "nu måste du bromsa" räknas som ingrip.