" Vägverkets abc"

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Tjena!
Undrar ifall det är någon som vet va dom står för, blev kuggad på uppkörningen:näsblod så fick jag en lapp där det står a b c d e? Vissa är gröna blåa röda, har inte pappret framför mig, men är det någon som vet va dom står för?
mvh

läst på baksidan?

Där står iaf siffrorna förklarade!

a - mc
b - bil
c - lastbil
d - buss
e - släp (ce = lastbil med släp t ex)

Vet dock inte om det var det du var ute efter,
ditt inlägg är luddigt :va

Det här var det ända jag fick tror jag.. hehe.... när jag kuggade :huvet

Bifogat

• Bal 2008.jpg
    Bal 2008.jpg
    95.7 KB · Visningar: 316
Blev du förbannad? Det ser ut som om papperet knycklades ihop :gnissla

Edit: Väldigt svårt att se vad det står på papperet.

"Svängde ut framför nån som skulle köra om", kan man tyda också längst ner. Är inte det ett kardinalfel att göra som motorcyklist??
jo, och man kan se nr 33 också, vänstersväng..

Heldraget var när jag skulle köra in i en rondell och så upptäckte jag átt jag låg i fel fil så jag bytte, och jag åkte dit senare och inte var det hel draget där inte ;) .. sen så skulle en bil köra om mig och vist jag gick in mot väggrenen och så var jag klantig att kolla om det kom nån till bil innan jag körde ut men jag såg det i tid och svängde in igen.. och vänster svängen tror jag att jag inte stod tillräckligt mycket åt vänster... och inte skäms jag över det när jag bara hade vart ute på vägen 2 ggr innan uppkörningen.

Blev du förbannad? Det ser ut som om papperet knycklades ihop :gnissla

Edit: Väldigt svårt att se vad det står på papperet.

haha jo jag tröck ner den i bakfickan ;)

Last edited:
Stuvadbävers protokoll är enligt det gamla provet. F.o.m. 3 dec-07 har v.v. gjort om protokollet. Det är numera ganska färgglatt! Jag har ingen kopia på det här, men ska försöka förklara. Jag kan minnas lite fel på vissa punkter, men på det stora hela har jag klart för mig:

Längst upp står namn, ID-nummer, körkortsförrättare samt din underskrift osv.

Därefter kommer en sektion där de olika bokstäverna står förklarade, som är bedömningsgrunderna för provet, enligt följande:

a. (blå) - "kunna utföra kontroller och identifiera risker med fordonets funktion"
b. (blå) - "kunna bromsa fordonet på olika sätt"
c. (blå) - "uppvisa en rutinmässig manövrering av fordonet"
d. (grön) - "framföra fordonet på ett bränslesnålt och miljövänligt sätt"
e. (röd) - "trafikregler"
f. (gul) - "uppvisa goda avsökningsrutiner"
g. (gul) - "identifiera risker och bedöma konsekvenser"
h. (gul) - "anpassa körning efter rådande förhållanden+samspela med andra trafikanter" (hastighet)
i. (gul) - "hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler"

Därunder står provinnehållet enligt punkter (1)....(30) eller så. Här kryssar körkortsförrätaren i vilka delar du gjort på uppkörning. Varje punkt har dessutom motsvarande rutor för a,b,c,d,e,f,g,h,i. För en godkänd uppkörning får du inte ha ETT ENDA kryss i någon av rutorna a-i.

Om du kuggat på uppkörningen, kan av provinnehållsdelen avläsa vilka fel du gjort i de olika situationerna. Om du t.ex. har ikryssat nr (16) som är cirkulationsplats om jag minns rätt, samt ikryssat d+f+g+h så tycker alltså han att du inte har anpassat körningen till övrig trafik (h), att du inte har tittat tillräckligt bra (f), att du inte tagit hänsyn till och bedömt riskerna på rätt sätt (g) samt att du inte kört miljövänligt (d).
Om du fått kryss i rutan (b) under punkt (28) t.ex. så gäller det allmänt om din körning i tätort - dvs du har exempelvis aldrig motorbromsat, utan använt koppling direkt och "frirullat" fram.

Hittade en bild på det nya protokollet på körkortportalen:
http://www.korkortsportalen.se/upload/909/protokoll_STOR.gif

Kryssen i a-i längst ner, i samband med provinnehållet, refererar alltså till PÅ VILKET SÄTT du gjort fel i den aktuella situationen. Du kan ju då gå upp under a-i i förklaringarna och läsa vad de olika bokstäverna representerar.
Längst ner har körkortsförrättaren dessutom möjlighet att skriva egna kommentarer, precis som förut, exemeplvis "Ingrip 16" betyder att han bromsat dig, eller på annat sätt avstyrt en fara, när du är på väg in i en cirkulationsplats eftersom det tydligen varit farligt. Även muntilg tillsägelse om att "nu måste du bromsa" räknas som ingrip.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...