Vägverket varnar för sommar Halka !!!!!

Robin Hood skrev:
2233790 Nu ska dom sanda vägarna kolla på text tv sid 117. Svt.
Det e väll bara att ta fram dubb däcken :tummenner
//Robin

Halkvarning mitt i sommaren? Trots att snö och halka är långt borta tvingas Vägverket nu ut och sanda hala vägar. Förklaringen är värmen som fått vägar att börjat blöda.

Värmen som steker på de mindre vägarna får oljan i beläggningen att krypa upp till ytan. Oljan är bindemedel i beläggningen som håller fast stenarna. Vägbanan blir mjuk av värmen och när bilar kör på den trycks stenarna ner och än mer olja kommer till ytan. Det kan skapa olyckor.

- Vägarna kan bli riktigt hala, särskilt om det blir regn. Framför allt är det farligt för motorcyklister, varnar Thomas Andersson på Vägverket.

Verket skickar nu ut bilar för att sanda vägarna. Men då uppstår ett annat problem - risk för stenskott.

- Vi sätter upp skyltar som varnar för halka och stenskott. Många tycker att det ser konstigt ut mitt i sommaren men förklaringen är alltså att vägen blöder, säger Thomas Andersson.

De blödande vägarna finns i hela landet. Det gäller dock bara mindre vägar, inte Europavägar och riksvägar.

- Där har vi en annan beläggning. Den är mycket dyrare och vi har inte råd att lägga den på de mindre vägarna.

Artikel Dagens Nyheter

Biturbo skrev:
2234049 Om jag hade att välja på att lägga pengarna på en riktig beläggning från början eller att behöva sanda den....

Hmmm.. Jag får fundera och återkomma...

För dyrt, sluta bränna mina skattepengar på lyxasfalt. :mad:

Träffade på denna sand idag på oscarsleden i höjd med Gasklockan här i Gbg. Undrade varför i helvete dom sandat vägen, efter att ha funderat en stund kom jag på att igår när jag körde samma väg utan sand så hördes det ett klistrande ljud från bilarna jämte mig och man körde omkring i en pöl av olja :3freak. Denna vägen är dock helt nyasfalterad så att det "blöder" kan jag köpa.

Hoppas VV inte sandar alltför många vägar. Hoppas även dom ser till att städa upp efter sig så fort tempen sjunker till runt 20 grader igen :mad:.

Var rejält "blött" på vägen till jobbet imorse.. Drog löst lite här och där. Inte alls vad man väntat sig när man åker i det här vädret.

dom brukade varna för sommarhalka på mobitexen när jag körde på gamla jobbet men det var när tusse batong stod å pricka bilar nånstan med lasern :mad:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg