Nysse
Trött på spam
Ungefär tre av fyra körskoleelever klarar uppkörningen. Knappt varannan privatist godkänns. Det är något Vägverket vill ändra på. Från och början av nästa år måste privatister och lärare gå på kurs hos Vägverket.
- Då får mamma och pappa och elever få komma och gå igenom vad man bör tänka på när man övningskör. Dessutom försöker vi plantera in lite av grundidéerna i nollvisionen, som vi sedan följer upp i senare riskutbildning, säger Tom Ramstedt chef för Vägverkets förarenhet.
Den obligatoriska riskutbildningen, som idag består av halkkörning, utökas med utbildning om alkohol och drogers inverkan på trafiksäkerheten. Den gäller för alla elever.
- Det visar sig nämligen att de unga färska förarna är sämst av alla åldersgrupper på de här områdena som framförallt handlar om droger, hastighet och skyddsutrustning.
Tom Ramstedt menar att den så kallade prövotiden på två har tappat sin funktion i Sverige. Under de två åren får man inte begå någon trafikförseelse som innebär att körkortet dras in överhuvudtaget, det räcker med att köra 50 km/h på en 30-sträcka till exempel. Då tvingas man köra upp på nytt. Efter prövotiden måste det till en riktigt grov trafikförseelse som smitning, grovt rattfylleri eller liknande för att förlora körkortet helt.
De med färska körkort kör inte tillräckligt försiktigt: 20 procent av alla som dödas i trafiken i Sverige, runt 100 personer varje år, är nya och unga förare.
- Vi kan ju konstatera när de här ungdomarna kör ihjäl sig så är det på helgnätter framförallt. Och då kan man naturligtvis fundera på vad det skulle innebära för deras rörlighet om man ströp åt den här nattkörningen, säger han.
Tom Ramstedt vill att den som gör någon förseelse överhuvudtaget under prövotiden ska tvingas att göra en förnyad riskutbildning.
- Och man kanske dessutom ska ha tuffare gränser vid hastighetsöverträdelser innan folk riktigt har fått körrutin, säger Tom Ramstedt.
I vissa länder,som exempelvis Frankrike, får man bara 80 km/h under första året och i andra länder får man inte köra nattetid som färsking.
- Ta till exempel finnarna, som har lite tuffare krav under den här prövotiden, de har lyckats bättre när det gäller att sänka dödstalen bland de unga förarna, medan vi har haft en lite sämre utveckling. Så det finns en del att lära av utlandet.
Patrik Grönberg PM 28 februari 2005
/
- Då får mamma och pappa och elever få komma och gå igenom vad man bör tänka på när man övningskör. Dessutom försöker vi plantera in lite av grundidéerna i nollvisionen, som vi sedan följer upp i senare riskutbildning, säger Tom Ramstedt chef för Vägverkets förarenhet.
Den obligatoriska riskutbildningen, som idag består av halkkörning, utökas med utbildning om alkohol och drogers inverkan på trafiksäkerheten. Den gäller för alla elever.
- Det visar sig nämligen att de unga färska förarna är sämst av alla åldersgrupper på de här områdena som framförallt handlar om droger, hastighet och skyddsutrustning.
Tom Ramstedt menar att den så kallade prövotiden på två har tappat sin funktion i Sverige. Under de två åren får man inte begå någon trafikförseelse som innebär att körkortet dras in överhuvudtaget, det räcker med att köra 50 km/h på en 30-sträcka till exempel. Då tvingas man köra upp på nytt. Efter prövotiden måste det till en riktigt grov trafikförseelse som smitning, grovt rattfylleri eller liknande för att förlora körkortet helt.
De med färska körkort kör inte tillräckligt försiktigt: 20 procent av alla som dödas i trafiken i Sverige, runt 100 personer varje år, är nya och unga förare.
- Vi kan ju konstatera när de här ungdomarna kör ihjäl sig så är det på helgnätter framförallt. Och då kan man naturligtvis fundera på vad det skulle innebära för deras rörlighet om man ströp åt den här nattkörningen, säger han.
Tom Ramstedt vill att den som gör någon förseelse överhuvudtaget under prövotiden ska tvingas att göra en förnyad riskutbildning.
- Och man kanske dessutom ska ha tuffare gränser vid hastighetsöverträdelser innan folk riktigt har fått körrutin, säger Tom Ramstedt.
I vissa länder,som exempelvis Frankrike, får man bara 80 km/h under första året och i andra länder får man inte köra nattetid som färsking.
- Ta till exempel finnarna, som har lite tuffare krav under den här prövotiden, de har lyckats bättre när det gäller att sänka dödstalen bland de unga förarna, medan vi har haft en lite sämre utveckling. Så det finns en del att lära av utlandet.
Patrik Grönberg PM 28 februari 2005
/