Vägverket utbildar privatister

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Ungefär tre av fyra körskoleelever klarar uppkörningen. Knappt varannan privatist godkänns. Det är något Vägverket vill ändra på. Från och början av nästa år måste privatister och lärare gå på kurs hos Vägverket.

- Då får mamma och pappa och elever få komma och gå igenom vad man bör tänka på när man övningskör. Dessutom försöker vi plantera in lite av grundidéerna i nollvisionen, som vi sedan följer upp i senare riskutbildning, säger Tom Ramstedt chef för Vägverkets förarenhet.
Den obligatoriska riskutbildningen, som idag består av halkkörning, utökas med utbildning om alkohol och drogers inverkan på trafiksäkerheten. Den gäller för alla elever.
- Det visar sig nämligen att de unga färska förarna är sämst av alla åldersgrupper på de här områdena som framförallt handlar om droger, hastighet och skyddsutrustning.
Tom Ramstedt menar att den så kallade prövotiden på två har tappat sin funktion i Sverige. Under de två åren får man inte begå någon trafikförseelse som innebär att körkortet dras in överhuvudtaget, det räcker med att köra 50 km/h på en 30-sträcka till exempel. Då tvingas man köra upp på nytt. Efter prövotiden måste det till en riktigt grov trafikförseelse som smitning, grovt rattfylleri eller liknande för att förlora körkortet helt.
De med färska körkort kör inte tillräckligt försiktigt: 20 procent av alla som dödas i trafiken i Sverige, runt 100 personer varje år, är nya och unga förare.
- Vi kan ju konstatera när de här ungdomarna kör ihjäl sig så är det på helgnätter framförallt. Och då kan man naturligtvis fundera på vad det skulle innebära för deras rörlighet om man ströp åt den här nattkörningen, säger han.
Tom Ramstedt vill att den som gör någon förseelse överhuvudtaget under prövotiden ska tvingas att göra en förnyad riskutbildning.
- Och man kanske dessutom ska ha tuffare gränser vid hastighetsöverträdelser innan folk riktigt har fått körrutin, säger Tom Ramstedt.
I vissa länder,som exempelvis Frankrike, får man bara 80 km/h under första året och i andra länder får man inte köra nattetid som färsking.
- Ta till exempel finnarna, som har lite tuffare krav under den här prövotiden, de har lyckats bättre när det gäller att sänka dödstalen bland de unga förarna, medan vi har haft en lite sämre utveckling. Så det finns en del att lära av utlandet.
Patrik Grönberg PM 28 februari 2005

/
 
Många kuggas på trafikprovet
Allt fler missar teoriprovet när de ska ta körkort. För fem år sedan klarade tre av fyra teorin. Nu är det nästan bara varannan som får godkänt. Därför vill Vägverket höja priset och göra om provet.
- Att fler blir underkända beror till stor del på att vi effektiviserade provtillfällena och på så sätt fick ned kostnaderna. Det blev alldeles för billigt och det missbrukades. Man går och testar för att se hur man ligger till och chansar lite, säger Tom Ramstedt chef för Vägverkets förarenhet.
Att göra ett teoriprov kostar i dag 180 kronor. Nu funderar Vägverket på att höja avgiften.
- Vi fösöker få till en höjning med en femtiolapp, för vi tror att det finns en psykologisk gräns runt 200 kronor. Det var framförallt när vi kröp under den nivån som antalet underkända ökade, säger Tom Ramstedt.
Han tror att många slarvar med förberedelserna. Att elever i större utsträckning taktikpluggar för att klara provet på enklast möjliga sätt.
- Det har blivit enkelt att gå in på nätet och få tag på lite standardfrågor som man rasslar igenom lite kvickt, säger Tom Ramstedt.
Dagens prov görs interaktivt på dator och har 70 frågor, varav 65 räknas. Man måste ha svarat rätt på minst 52 av frågorna för att bli godkänd. Fem frågor räknas automatiskt bort, de är testfrågor som Vägverket lagt in för kommande versioner av provet. Det framgår inte vilka frågor som är testfrågor.
Man måste slutföra provet inom 50 min. Det innebär att man har ungefär 43 sekunder på sig per fråga.
Efter avslutat prov kommer resultat direkt på skärmen. Man kan dessutom se vilka frågor man svarat fel på.
- Vi försöker variera proven med lite jämna mellanrum så att man inte "papegojmässigt" ska kunna lära sig var kryssen ska sitta. Hade vi en riktigt stor bank med några hundra frågor som man hade något sorts slumpmässigt urval ur, så hade det varit ännu bättre. Men det kostar rätt så mycket att ta fram frågor som är garderade ur alla synpunkter. Så vi har inte lyckats bygga upp den banken ännu, säger Tom Ramstedt.
Vägverket planerar nu att ändra utformningen på provet för att få mer pålästa elever. Det ska bli färre kryssfrågor och fler rena svarsfrågor. En ny kursplan (kursplan B), som kommer att börja gälla från våren 2006, är under utformning.
- Vi försöker nu i samband med att vi går över till kursplan B att få in frågor av den karaktären att det handlar om attityder, värderingar och att det kräver lite djupare funderingar.
Tidigare har man följt kurslitteraturen fullt ut. Nu vill Vägverket göra en bredare ansats och det ska bli fler frågor kring hastigheter, alkohol och droger, samt skyddsutrustning.
- Vi ska försöka hitta någon modell där vi tvingar till eftertanke, säger Tom Ramstedt.
Ett körkort som är utfärdat i något annat EU-land, Norge, Island, Schweiz eller Japan går att byta ut mot ett svenskt.
Men än så länge utnyttjar få unga den möjligheten.
- Det kan väl förekomma att några enstaka tar körkort i samband med en aupair-period. Men det är inte vanligt att unga tar körkort utomlands.
- Det finns en myt om att det skulle vara så dyrt att ta körkort i Sverige, men vid en jämförelse med EU är vi inte speciellt dyra, säger Tom Ramstedt.
Ungefär 15 000 kronor, inklusive alla avgifter, får man räkna med för ett körkort i Sverige om man tar körskolelektioner. Priserna för en lektion på 40 minuter varierar något, men de flesta skolor ligger kring 350 kronor.

Lite körkortsfakta
-Totalt godkänns cirka 6 av 10 när de kör upp. Detta gäller både körskoleelever och privatister.
- Över 90 procent i Arjeplog klarar uppkörningen vid första försöket, medan över hälften kuggas i Uppsala.
- Halkkörningsutbildning är obligatorisk och kostar kring tusenlappen.
-Grundavgiften för ett B-körkort är 1165 kronor (körkortstillstånd 220:-, kunskapsprov 180:-, uppkörningsavgift 645:- och tillverkning av körkortet 120:-).
-Ett godkänt teoriprov är giltigt i ett år. Den som inte har gjort ett godkänt körprov inom det året måste göra om teoriprovet.
-Körkortstillståndet är giltigt i fyra år.
-Testa hur kunskapsprovet går till. På www.vv.se kan du se en demoversion av testet. Frågorna där är av samma typ (men naturligtvis inte desamma) som de i det riktiga provet.
-Från den 1 januari i år kan en handledare vid privat övningskörning bli godkänd trots att körkortet har varit återkallat. I dag måste man ha haft körkort fem år i följd utan någon körkortsåterkallelse. Med den nya regeln ska man ha haft körkort sammanlagt fem år av de senaste tio åren. Körkortet kan till exempel ha varit indraget av medicinska skäl eller för att man inte har förnyat det i tid, orsaker som inte beror på omdömeslöshet hos föraren. Men körkortet får inte ha varit återkallat på grund av rattfylleri, grov hastighetsöverträdelse eller annat allvarligt trafikbrott.
Källa: Vägverket
Patrik Grönberg PM 28 februari 2005
 
om man åker bi li finland ser man att dumma omkörningar förekommer ej och lagen efterlevs. Dom är helt klart ett föredömme vad gäller trafiksäkerhet. Det är inte roliga förslag han kommer med men dom har ju gett dokumenterat resultat i andra länder så det kan vara något för sverige.

Sverige e ju generellt duktig på regler och förbud så det är väl bara sätta fart på sköldpaddan som driver byrokratins hjul. Nollvisionen funkar ju bra som murbräcka då man ska krossa allt motstånd till dom som fortfarande anser att frihet är det viktigaste.
 
Nysse skrev:
Ungefär tre av fyra körskoleelever klarar uppkörningen. Knappt varannan privatist godkänns. Det är något Vägverket vill ändra på. Från och början av nästa år måste privatister och lärare gå på kurs hos Vägverket.

- Då får mamma och pappa och elever få komma och gå igenom vad man bör tänka på när man övningskör. Dessutom försöker vi plantera in lite av grundidéerna i nollvisionen, som vi sedan följer upp i senare riskutbildning, säger Tom Ramstedt chef för Vägverkets förarenhet.
Den obligatoriska riskutbildningen, som idag består av halkkörning, utökas med utbildning om alkohol och drogers inverkan på trafiksäkerheten. Den gäller för alla elever.
- Det visar sig nämligen att de unga färska förarna är sämst av alla åldersgrupper på de här områdena som framförallt handlar om droger, hastighet och skyddsutrustning.
Tom Ramstedt menar att den så kallade prövotiden på två har tappat sin funktion i Sverige. Under de två åren får man inte begå någon trafikförseelse som innebär att körkortet dras in överhuvudtaget, det räcker med att köra 50 km/h på en 30-sträcka till exempel. Då tvingas man köra upp på nytt. Efter prövotiden måste det till en riktigt grov trafikförseelse som smitning, grovt rattfylleri eller liknande för att förlora körkortet helt.
De med färska körkort kör inte tillräckligt försiktigt: 20 procent av alla som dödas i trafiken i Sverige, runt 100 personer varje år, är nya och unga förare.
- Vi kan ju konstatera när de här ungdomarna kör ihjäl sig så är det på helgnätter framförallt. Och då kan man naturligtvis fundera på vad det skulle innebära för deras rörlighet om man ströp åt den här nattkörningen, säger han.
Tom Ramstedt vill att den som gör någon förseelse överhuvudtaget under prövotiden ska tvingas att göra en förnyad riskutbildning.
- Och man kanske dessutom ska ha tuffare gränser vid hastighetsöverträdelser innan folk riktigt har fått körrutin, säger Tom Ramstedt.
I vissa länder,som exempelvis Frankrike, får man bara 80 km/h under första året och i andra länder får man inte köra nattetid som färsking.
- Ta till exempel finnarna, som har lite tuffare krav under den här prövotiden, de har lyckats bättre när det gäller att sänka dödstalen bland de unga förarna, medan vi har haft en lite sämre utveckling. Så det finns en del att lära av utlandet.
Patrik Grönberg PM 28 februari 2005

/

Som tur är så gäller detta inte dom som skaffar tillstånd i år,endast dom som skaffar nästa år.
Så se till att skaffa det i år så slipper ni kursen i 5 år eller hur länge tillståndet nu gäller :confused:

/j
 
SvartR1a skrev:
om man åker bi li finland ser man att dumma omkörningar förekommer ej och lagen efterlevs. Dom är helt klart ett föredömme vad gäller trafiksäkerhet. Det är inte roliga förslag han kommer med men dom har ju gett dokumenterat resultat i andra länder så det kan vara något för sverige.

men detta är bara generellt sett , en gång blev jag faktiskt omkörd på en smal väg med dubbla spärrlinjer, i Finland
 
Det är lika bra att ta bussen istället, ungefär lika kul.
Men visst är det bra för alla om vi får ner olyksantalet
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top