Vägverket suger!!!

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Vet inte hur många gånger jag haft strul med och ställa på och av hojen på nätet... Råkar ju ha en svindyr hoj som man inte gärna har påställd om man inte ska avända den på ett tag... Men varför ska jag betala för att deras sida buggar... Nu när trafikdelen kanske blir dyrare pga maktskifte så ids man väl inte ens teckna halvförsäkring till nästa säsong som planerat... Köper kraschkåpor som tänkt och kör avställt så slipper man ju iaf reta sig på deras skitsida... :mad:

K.L skrev:
2472924 Vet inte hur många gånger jag haft strul med och ställa på och av hojen på nätet... Råkar ju ha en svindyr hoj som man inte gärna har påställd om man inte ska avända den på ett tag... Men varför ska jag betala för att deras sida buggar... Nu när trafikdelen kanske blir dyrare pga maktskifte så ids man väl inte ens teckna halvförsäkring till nästa säsong som planerat... Köper kraschkåpor som tänkt och kör avställt så slipper man ju iaf reta sig på deras skitsida... :mad:
Alltid funkat perfekt för mig, vad är det som buggar för dig?

Freedom skrev:
2472930 Alltid funkat perfekt för mig, vad är det som buggar för dig?

Ibland så står det att fordonet inte kan ställas av utan det måste göras på reg beviset... Och nu stod det att jag måste knappa in en skrapkod men jag har inte fått nåt sånt märke... Byter bort den till en XT660 eller nåt snart i ren ilska... Nog djävligt å behöva betala groteska summor i försäkring...

K.L skrev:
2472957 Ibland så står det att fordonet inte kan ställas av utan det måste göras på reg beviset... Och nu stod det att jag måste knappa in en skrapkod men jag har inte fått nåt sånt märke... Byter bort den till en XT660 eller nåt snart i ren ilska... Nog djävligt å behöva betala groteska summor i försäkring...
En liten enkel fråga, hur ofta ställer du av och på din hoj?

K.L skrev:
2472924 Vet inte hur många gånger jag haft strul med och ställa på och av hojen på nätet... Råkar ju ha en svindyr hoj som man inte gärna har påställd om man inte ska avända den på ett tag... Men varför ska jag betala för att deras sida buggar... Nu när trafikdelen kanske blir dyrare pga maktskifte så ids man väl inte ens teckna halvförsäkring till nästa säsong som planerat... Köper kraschkåpor som tänkt och kör avställt så slipper man ju iaf reta sig på deras skitsida... :mad:

App app app, trafik :fakta
Håller dock med dig om VV, de borde faktiskt kunna sköta sina uppgifter bättre.

K.L skrev:
2472967 Ställer av när jag inte kör och på när jag kör...
Om du gör det ofta och dom inte hinner skicka dig en ny skattelapp så förstår jag att det inte funkar så bra att använda webben till att ställa av.

Går det verkligen att ställa av från dag till annan, man måste väl ha skrapkoden från skattemärket för att det ska funka och det tar väl lite tid för VV att skicka ut det varje gång?

Kanske blir aktuellt om premien går upp supermycket, även läge att skriva sig på landstället isf, få lägre premie, kanske göra lite reseavdrag till stan och så plötsligt går det runt haha:rolleyes:

Mr Magsnus skrev:
2473216 Går det verkligen att ställa av från dag till annan, man måste väl ha skrapkoden från skattemärket för att det ska funka och det tar väl lite tid för VV att skicka ut det varje gång?

Kanske blir aktuellt om premien går upp supermycket, även läge att skriva sig på landstället isf, få lägre premie, kanske göra lite reseavdrag till stan och så plötsligt går det runt haha:rolleyes:

Ja du kan ställa av och på hur ofta du vill. Och nej du behöver inte skrapa ditt skattemärke varje gång. Jag har två polare som ställer av och på varje gång vi åker ut och åker. Vet inte exakt hur det går till, men jag ska höra med dom på jobbet idag så skriver jag här i kväll igen!

Det funkar som så att du får ett tillfälligt märke när du ställt på hojen. På det tillfälliga märket finns inte "de fyra" siffrorna. Du skriver bara in ditt reg nummer samt din behörighetskod på vv´s hemsida och vips så är hojen av eller påställd.

Vad det gäller skatten så höll behöll VV den under sommaren och tog det som behövdes när jag hade den påställd.

Beträffande försäkringen har jag Folksam och enl dem kan jag ställa på och av hojen så mycket jag vill. Jag har halv försäkring och när jag ställer av den går den per automatik ner till garageförsäkring.

Eftersom jag endast hunnit köra på helgerna denna sommar så har detta spart mig oerhört mycket pengar :tummenupp

Felet som hade blivit nu var att det automatiskt går ut ett skrapmärke när skatten är under 50kr som i mitt fall... Det var därför det inte funkade nu... Men ringde dit och fick hjälp av en trevlig :tuttar så det löste sig...

Ställer också av och på ofta.
Har lärt mig the hard way lite hur VV's system funkar.

Du kan ställa av utan skrapkod ända tills det permanenta skattekvittot har postats av VV.
Det kan alltså vara så att du ska ange skrapkodsiffror vid avställning utan att du har fått något märke. I så fall är det nämligen på väg postledes.

Alla actions på VV's hemsida reggas i deras databas kl 18.00 vardagar.

Jag ställde på en Lördagmorgon och försökte ställa av Söndag kväll. Gick inte. Fick vänta tills efter 18.00 Måndag för deras databas tyckte att jag var avställd redan (min påställning var inte reggad, men giltig dock).

Annat trassel:
Jag skulle ut och åka en Lördag och knappade in dagens datum men fick inte något mail som jag skulle skriva ut och ta med som bevis (tills jag fått tillfälliga skattekvittot) som brukligt.

Det visade sig att jag knappat in nästa månads nummer och inte aktuell månad. Vad göra? Ångra? Ändra? Gick inte.

Bara att vänta tills Måndag och ringa upp för manuell hjälp. Blev inget hojåka den helgen. :-(

Man kan alltså inte ångra eller ändra en påställning (eller avställning?) på nätet! Det är kass.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!