Vägverket ser över regskylt fram!

Men nu är det ju så att det kan påverka aurodynamiken och troligen så måste motorcykeln vara helhetsgodkänd med externt monterad skyllt för att vara laglig i EU men det verkar visst ingen bry sig om :va

OM man vinklar skylten på rätt sätt, så får man mer " Down Force ", vilket kommer att hindra mc n från att lyfta framhjulet, å det är ju bra. Riskerar några i alla fall att inte få ofrivilliga hjullyft....:rolleyes:
 
Hm detta var något nytt......eller inte :D

Njäe... Det var det ju inte. Men läser man debatter i vanliga kvällstidningar så återfinns många inlägg som tar upp just det, att skyltar fram skulle sänka hastigheten. Det har de tydligen lärt sig genom dylika faktarutor, som förvränger fakta. Upprepar man en lögn tillräckligt många gånger blir det tyvärr en sanning.
 
Grundlagsändring

Som tidigare tagits upp i tråden så blir det problematiskt om man ändrar sig på det sättet att man påför "sanktionsavgift" eller kallar det anorrlunda. Då blir Böterna helt plötsligt en "administrativ åtgärd" och inte ett straff. Då behövs ingen grundlagsändring.

Sedan kan staten få för sig att ändra så det blir lagligt för polisen att bogsera bort motorcyklar som står parkerade utan 2 skyltar (fram/bak). Indragning av körkort kan även nu ske som en administrativ åtgärd. Finns mycket man kan göra för att se till att skyltarna sitter där.

Det jag menar är bara att vill dom stävja, så kan dom. Vi har i Sverige en rätt så tam lagstiftning på detta område och poliser med små möjligheter i vissa avseenden att stävja fel.

Rätt eller fel?
Ja, kan vi rädda några liv med att få ned antalet fortkörningar som sker helt utan rim och reson så kan jag själv tycka att jag gärna sätter regskylt fram.
Min hoj går varken snabbare eller långsammare av det.
 
Last edited:
ligger uppe på SMCs sida , dom har gått igenom alla 54 dödsolyckor med MC, Cross o 4-hjulingar iår ... av dessa 54 olyckor var 4 på vägar med kameror .. så vad hade en reg.skylt fram hjälpt i dessa övriga 50 ??
 
Fartskåp

ligger uppe på SMCs sida , dom har gått igenom alla 54 dödsolyckor med MC, Cross o 4-hjulingar iår ... av dessa 54 olyckor var 4 på vägar med kameror .. så vad hade en reg.skylt fram hjälpt i dessa övriga 50 ??

Dessutom två av dom som omkom på väg 55 vid Ramstalund blev ihjälkörda av traktorer.
Det gör då 2 stycken kvar på kameravägar......:gnissla
 
Dessutom två av dom som omkom på väg 55 vid Ramstalund blev ihjälkörda av traktorer.
Det gör då 2 stycken kvar på kameravägar......:gnissla


precis .. det SMC gör är kanon!! ... man lägger fram fakta på att kamerorna inte räddar liv!

körde 60 mil ihelgen på vägar i Sydskåne, passerade 1 kamera
 
Det är sånt här som gör att respekten och förstroendet för instanser och rättsväsende försvinner. Så jävla trött på allt skitsnack!

De vill tjäna pengar, inte rädda liv!

Sätter 1000 gånger hellre på ett alko-lås på hojen än en regskylt fram. Det är en åtgärd som skulle rädda liv. Men det tjänar man såklart inga pengar på. Bättre då att sätta på en skylt fram på alla motorcyklar så att man kan dra in pengar i form av fortkörningsböter.



Only in the land of mellanmjölk. :huvet
 
Dessutom två av dom som omkom på väg 55 vid Ramstalund blev ihjälkörda av traktorer.
Det gör då 2 stycken kvar på kameravägar......:gnissla

Denna fakta har jag längtat efter att få höra!!!
MEN... var, vem och hur lägger man fram detta för regeringen/de som vill införa detta???

Vore ju bara helt underbart att i någon direktsänd tv dokumentär om "MC-döden", lägga fram dessa FAKTA och se vilka patetiska svar de skulle komma med!
 
Den som vill ha lite fler argument för fartkamerornas 'förträfflighet' är välkommen att läsa det här:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3197923&postcount=610

Är du säker på att de inte är bultade med bultar som går av om man kör på stolpen? Var det ett mellanrum mellan betongfundamentet och botten på stolpen?

Det måste ju vara närmare 10 år sen som vv började att byta ut vägskyltstolpar och belysningsstolpar till "påkörningsvänliga" stolpar...
 
Är du säker på att de inte är bultade med bultar som går av om man kör på stolpen? Var det ett mellanrum mellan betongfundamentet och botten på stolpen?

Det måste ju vara närmare 10 år sen som vv började att byta ut vägskyltstolpar och belysningsstolpar till "påkörningsvänliga" stolpar...

Hur "påkrningsvänliga" är de då? Det är ju en viss skilnad på att träffa en med bilen och att träffa den med njuren. :kryckor

Jag har försökt kika lite på dem när jag åkt förbi, och de ser ut att vara bultade med mellanrummet du skriver om. Kan det räcka med blocknycklar för att vrida en 180 grader, tro?
OBS! Detta är ingen uppmaning till civil olydnad, enbart en fundering :nicka
 
Denna fakta har jag längtat efter att få höra!!!
MEN... var, vem och hur lägger man fram detta för regeringen/de som vill införa detta???

Vore ju bara helt underbart att i någon direktsänd tv dokumentär om "MC-döden", lägga fram dessa FAKTA och se vilka patetiska svar de skulle komma med!

Den ena var på 70 sträcka, en frontlastar traktor kör ut i vägen och mc kör rakt in skopan. Tvärstopp. Traktorföraren såg ingen hoj, lånad traktor.

Den andra, mötes olycka, vänstersvängande traktor med släp ska svänga in på en avtagsväg, god sikt, vägmarkeringar med separata körfält. mc har ingen chans, kör in i släpet.
Traktorföraren såg mc på långt håll, ansåg sig kunna hinna.
 
Denna fakta har jag längtat efter att få höra!!!
MEN... var, vem och hur lägger man fram detta för regeringen/de som vill införa detta???

Vore ju bara helt underbart att i någon direktsänd tv dokumentär om "MC-döden", lägga fram dessa FAKTA och se vilka patetiska svar de skulle komma med!

Du får svar på alla frågorna här

Antalet omkomna har hunnit öka till 55 :(

Den ena var på 70 sträcka, en frontlastar traktor kör ut i vägen och mc kör rakt in skopan. Tvärstopp. Traktorföraren såg ingen hoj, lånad traktor.

Den andra, mötes olycka, vänstersvängande traktor med släp ska svänga in på en avtagsväg, god sikt, vägmarkeringar med separata körfält. mc har ingen chans, kör in i släpet.
Traktorföraren såg mc på långt håll, ansåg sig kunna hinna.

Första olyckan, mc:n skymd av en stillastående buss
Andra olyckan: vägen verkar nyasfalterad. Hal?
 
Last edited:
Är du säker på att de inte är bultade med bultar som går av om man kör på stolpen? Var det ett mellanrum mellan betongfundamentet och botten på stolpen?

Det måste ju vara närmare 10 år sen som vv började att byta ut vägskyltstolpar och belysningsstolpar till "påkörningsvänliga" stolpar...

Du kan ha rätt att det är specialbultar vi talar om. Stolpen är i alla fall en riktig galvad stålstolpe med ett kameraskåp på toppen. Om den pjäsen skall stå upp i 20 - 30 sekundmeter så måste bultarna vara ganska gedigna om inte stolpen skall falla. De kanske är väldigt dragstarka i längsled, men inte skjuvstarka i sidled. Stolpen slås då av vid roten. OK. Det gäller att inte köra cabriolet då:näsblod Det skulle vara intressant att se krockprov mot en sån stolpe. Det intressanta krockprovet borde vara mot sidan av en bil i 50 -70 km/h. Precis som efter sladd. Bilar är väldigt känsliga för stolpar från sidan.

Jag har i alla fall svårt att acceptera att man avsiktligt introducerar en trafikfara för att komma åt en annan.
 
Jag håller med dig till fullo!
T.ex. att komma med nedanstående argument är PINSAMT.



Det är ungefär som när lagen om halvljus/varselljus på dagen skulle införas. Då skulle soppaförbrukningen gå upp några procent, vilket skulle öka miljöförstöringen :huvet

kom med något bättre själv då :)

Jag tror att även om SMC får fram mycket fakta och bra hållbara argument mot kamror och hur lite de påverkar trafiksäkerheten, regskylt fram osv så spelar det ingen roll . Staten ska mjölka pengar:mad: här nu. Vänta bara.
 
Last edited:

Rätt eller fel?
Ja, kan vi rädda några liv med att få ned antalet fortkörningar som sker helt utan rim och reson så kan jag själv tycka att jag gärna sätter regskylt fram.
Min hoj går varken snabbare eller långsammare av det.

Näää hojen går kanske inte snabbare eller långsamare med skylt, men har du en skylt som sticker upp eller blir ett vindfång kan du ju lungt räkna med en jäkla massa wobbel i hojen och försämrad styrförmåga och hur många liv kommer inte riskeras då när det kommer en helt okontrollerad wobblande hoj på vägen? Skall dom ha en skylt får det vara i form av en klisterdekal som sitter t.ex på framskärmen, men då syns den inte så då gör det inte mycket nytta. Så nääääää.. oavsätt vad för argument som kommer fram så att så länge hojarna inte är designade för en nummerksylt fram så skall där inte sitta någon heller.
 
Last edited:
Som tidigare tagits upp i tråden så blir det problematiskt om man ändrar sig på det sättet att man påför "sanktionsavgift" eller kallar det anorrlunda. Då blir Böterna helt plötsligt en "administrativ åtgärd" och inte ett straff. Då behövs ingen grundlagsändring.

Sedan kan staten få för sig att ändra så det blir lagligt för polisen att bogsera bort motorcyklar som står parkerade utan 2 skyltar (fram/bak). Indragning av körkort kan även nu ske som en administrativ åtgärd. Finns mycket man kan göra för att se till att skyltarna sitter där.

Det jag menar är bara att vill dom stävja, så kan dom. Vi har i Sverige en rätt så tam lagstiftning på detta område och poliser med små möjligheter i vissa avseenden att stävja fel.

Rätt eller fel?
Ja, kan vi rädda några liv med att få ned antalet fortkörningar som sker helt utan rim och reson så kan jag själv tycka att jag gärna sätter regskylt fram.
Min hoj går varken snabbare eller långsammare av det.

Ursäkta men vad pratar du om? En sanktionsavgift? I form av böter som inte är ett straff? Böter var senast jag kollade en påföljd. En "såkallad" lägre form av straff. Och senast jag kollade så var man tvungen att ha identiteten på den som skulle mottaga dem??
Jag tror inte man kan komma runt en ändring i grundlagstiftningen vilket medför att en såndan här ändring vi talar om i princip skulle ta hur lång tid som helst att få igenom?
Dessutom om man skall ändra en grundlag så krävs nyval emellan för att folket skall ha rätt att agera och reagera....så det här är nog inget man gör i en handvändning.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top