Vägverket räfflar vägar!

Det är väl knappast tanken med en mittlinje att den skall samla på sig en massa skit i form utav jord osv som vid minsta lilla fukt och några omkörningar med bil skapar lervälling över hela vägen.

Att räffla bulten var en stor jävla miss av vägverket, det kommer inte något gott ur det för oss som kör hoj, ett desperat idiot tilltag för att få ner hastigheten.
jupp det kanske fungerar men det kommer att kosta många krasher nästa år.

det är en väg med redan idag problem med att traktorer och lastbilar dräller ut jord och sand över vägen och sopningen inte är i bästa klass.
det blir inte bättre av att nu får vi jordkokor som sätter sig i mittlinjegroparna och när en cyklist/bilist/mc/whatever skall köras om så skvätter det upp en massa skit.
Jävligt genomtänkt !
att sedan det finns folk som inte ens kör på vägsträckan som kommenterar att det är bra visar ju bara hur insatt man är eller inte.

man räfflar den vägen och förväntar sig att vi motorcyklister väljer någon annan stans att vara på.

på dig låter det som om det är er rättighet att köra där som galningar.

Men det är trots allt på mittlinjerna det gäller o dem e väl inte de bästa när det gäller bästa möjliga grepp..
Och nu när man har lite mer kött på benen så kan jag juh säga att de har gått väldigt mjukt fram med o fräsa(http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=215056)

Så ärligt talat så finns där inget o klaga på när det gäller dessa räfflor
Och i slut ändan så är det väl just 0 skadade i trafiken som man vill åt.. och håller alla sig på sin sida av vägen så....

Av bilderna att dömma gjör/har man gjort räfflorna mycket mindre djupa än på andra vägar där man tidigare räfflat. Något ingen av oss kunde förutsetts (dvs. att vv. skulle ändra innebörden av denna åtgärd).

Inverkan vad gäller försämring av grepp är därmed mindre, inte obefintlig men mindre vilket är positivt ur diskusionen om grepp!

Vad gäller inverkan på att tvinga folk hålla sig på sin sida vägen får det ju också en påverkan som är mindre varför jag är starkt tveksam till att vv. verkligen gör dessa räfflingar i just det syftet! Om så är fallet är det ett försök så gott som något men resultatet av det tror jag låter sig väntas!

Syftet med tidigare räfflingar vid mittlinjen har varit att varna om man är på väg över på motsatta sidan inte att tvinga folk, som vet var de har sitt fordon, att inte våga/vilja köra över linjen. Därför tror jag inte vv. har ändrat på innebörden av denna typen av räffling!

Effekten av denna åtgärd får vi ju helt enkelt se efter hand. Om folk upplever den som så hemskt att de inte vill/vågar/kan köra som tidigare är det positivt så länge det inte ENBART innebär att problemet flyttas till annan väg med lika stor olycksfrekvens!

räfflorna kommer att fyllas med skit, detta i sin tur blir fan så halt, lite jord löv o annat som smyger in med lite vatten och du kommer att gå omkull som en liten julbambi på is. men förlåt inte du uppenbarligen. :huvet

Jag har kört en väg under flera år som haft räfflor norröver i Svedala, inte någonsin har jag sett några löv, jord och annat med vatten som gjort det snorhalt i räfflorna (och jag har provat). Det lär ju knappast ske här heller med tanke mängden trafik som lär köra med däcken i räfflorna. Är det halt i räfflorna är det nog än halare/farligare på vanliga vägbanan skulle jag tippa.

Det är väl knappast tanken med en mittlinje att den skall samla på sig en massa skit i form utav jord osv som vid minsta lilla fukt och några omkörningar med bil skapar lervälling över hela vägen.

Att räffla bulten var en stor jävla miss av vägverket, det kommer inte något gott ur det för oss som kör hoj, ett desperat idiot tilltag för att få ner hastigheten.
jupp det kanske fungerar men det kommer att kosta många krasher nästa år.

det är en väg med redan idag problem med att traktorer och lastbilar dräller ut jord och sand över vägen och sopningen inte är i bästa klass.
det blir inte bättre av att nu får vi jordkokor som sätter sig i mittlinjegroparna och när en cyklist/bilist/mc/whatever skall köras om så skvätter det upp en massa skit.
Jävligt genomtänkt !
att sedan det finns folk som inte ens kör på vägsträckan som kommenterar att det är bra visar ju bara hur insatt man är eller inte.

man räfflar den vägen och förväntar sig att vi motorcyklister väljer någon annan stans att vara på.

Så med de faktorerna som du drar upp som skall vara så livsfarligt så undrar man ju varför folk fortsätter köra där...

Det är väl just det som det gör, när man ser hur bilarna kör, skulle inte förvåna mig ifall det blir några omkörningar som är mer tighta än vanligt pga räfflorna :näsblod...

Det jag menade var, att bilarna drar sig nog mer från att köra om p.g.a. alla kurvor o krön, snarare än att det är räfflor i vägen.
I mina trakter har VV, förutom räfflor, förändrat förutsättnignarna (de lagliga) för omkörning genom att måla km-vis med heldraget. Detta ger samma resultat som du beskriver, men där struntar merparten i räfflorna o kör om iaf när det ges eller "fås" tillfälle. Mer eller mindre snyggt.
Ligger man då som mc bak i ledet får man så vackert se till att vara uppmärksam på vem "mer" i ledet som blir sugen på avancemang... :rolleyes:

Självklart!! javisst!! Skiter björnen i skogen!! :rolleyes:

Och vad berodde det då på enligt dig "Gabor" - innan dom små videokamerornas tid - att vi körde denna väg redan på -80 talet och innan dess på exakt på samma sätt som idag - fortare än fort?? :va

Näe, kanske dags att vakna upp och inte söka saker och fenomen mm att skylla på bara för att det i dagens IT-samhälle går att finna allt på nätet till skillnad mot förr!! :krama

Jodå, var mycket på bogan å bulten själv på 80-talet, skillnden är nog bara att it-median sprider det på ett nnat sätt. Antalet hojåkare ökar med kvdraten , så även lyckorna.

Dödsolyckorna fanns även då, midsommarnattsracet skördade nog ffer varje år tex.

Det jag mest irriterar mig på är just de som är förvånade och gnäller över att det blir motåtgärder från vv....det kommer knappast som en överaskning eller att förvånas över....vi får det vi förtjänar.:krama

Antalet hojåkare ökar med kvdraten , så även lyckorna.

Åsyftar du olyckorna på Bulten har jag ingen statistik, men ser man till hojkollektivet överlag har antalet hojar på vägarna ökat betydligt mer än antalet olyckor. Det relativa dödstalet har sjunkit stadigt.

på dig låter det som om det är er rättighet att köra där som galningar.

på vilket vis har jag på något sätt försvarat att folk kör som idioter ?

Så med de faktorerna som du drar upp som skall vara så livsfarligt så undrar man ju varför folk fortsätter köra där...

ja det kan man, varför kör du där ? jag vet varför jag kör där och inte är det för att jag är någon fart fantom.

Last edited:
Åsyftar du olyckorna på Bulten har jag ingen statistik, men ser man till hojkollektivet överlag har antalet hojar på vägarna ökat betydligt mer än antalet olyckor. Det relativa dödstalet har sjunkit stadigt.

Det skulle vara intressant att se statistik på antalet olyckor. Inte bara dem med dödlig utgång.

Att antalet dödsolyckor blir färre är självklart väldigt positivt.
Men om antalet olyckor där folk blir invalidiserade osv ökar med raketfart så är det ju fortfarande illa.

Att färre faktiskt omkommer behöver inte betyda att förarna blivit "bättre" eller mer riskmedvetna, även om många gärna ser det så, det kan bero på massor av andra saker som t ex bättre skydd, bättre/snabbare sjukvårdsinsatser eller t om bara på ren tur när olyckan väl är framme.

Jag har kört en väg under flera år som haft räfflor norröver i Svedala, inte någonsin har jag sett några löv, jord och annat med vatten som gjort det snorhalt i räfflorna (och jag har provat). Det lär ju knappast ske här heller med tanke mängden trafik som lär köra med däcken i räfflorna. Är det halt i räfflorna är det nog än halare/farligare på vanliga vägbanan skulle jag tippa.

att det är på ett sätt på en plats innebär inte per automatik att det är samma överallt.
vi pratar nu om en väg där man redan innan har problem med jord och skit på vägbanan, menar du att räfflorna kommer att förbättra eller försämra den biten ?
det lär ju inte bli bättre att skräpet får en plats att lägga sig i.
det säger väl sig själv ?

Det skulle vara intressant att se statistik på antalet olyckor. Inte bara dem med dödlig utgång.

Men om antalet olyckor där folk blir invalidiserade osv ökar med raketfart så är det ju fortfarande illa.

Att färre faktiskt omkommer behöver inte betyda att förarna blivit "bättre" eller mer riskmedvetna, även om många gärna ser det så, det kan bero på massor av andra saker som t ex bättre skydd, bättre/snabbare sjukvårdsinsatser eller t om bara på ren tur när olyckan väl är framme.

Det skulle kanske tom vara så att eftersom det ofta är klass 7 hojar som är med i dödsolyckor så kan SMC´s förarutbildning på dessa fått effekten att den gruppen kör ihjäl sig mindre och därmed drar ner hela kolektivets dödsantal. vi skall komma ihåg att det inte är mer än 50-60 döda /år vi pratar om så en liten skillnad kan göra mycket.

Last edited:
Det skulle kanske tom vara så att eftersom det ofta är klass 7 hojar som är med i dödsolyckor så kan SMC´s förarutbildning på dessa fått effekten att den gruppen kör ihjäl sig mindre och därmed drar ner hela kolektivets dödsantal. vi skall komma ihåg att det inte är mer än 50-60 döda /år vi pratar om så en liten skillnad kan göra mycket.

Absolut.

Det jag menade med mitt inlägg var mest att det vore intressant att se om antalet olyckor faktiskt blivit färre, eller om det bara är tur eller andra faktorer som gör att inte lika många kört ihjäl sig i år.

Det man vill se är ju självklart att dödsolyckorna går ner, men även att antalet (allvarliga) olyckor går ner.

Vi är ju så oskyddade så att så länge antalet olyckor är högt så är risken att några av dem slutar illa ganska stor, även om det varierar från år till år.

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1311

att det är på ett sätt på en plats innebär inte per automatik att det är samma överallt.
vi pratar nu om en väg där man redan innan har problem med jord och skit på vägbanan, menar du att räfflorna kommer att förbättra eller försämra den biten ?

Jag tror att risken för att bulten kommer bli grusigare o skitigare nu efter det att räfflorna är på plats är ganska stor.
Dom fordon som drar upp mest skit på bulten är den tunga trafiken,framförallt dom med släp.
Kommer förarna av dom nu efter att dom räfflat vägen undvika att gå nära mittlinjen pga vibrationerna så kommer släpen dra upp ännu mer skit en tidigare på vägbanan.

Mer grus o skit på bulten kommer garanterat orsaka fler mcolyckor även om förarna inte ligger o tokgasar för o hinna till rosen innan kaffet tar slut.

Självklart inte... Men;

Där jag kör så är det också traktorer å skit med som drar upp jord. Men jag har aldrig sett att det endast ligger kvar i räfflorna när det försvinner från resten utav vägen. Och kikar jag här så är ju räfflorna så små (i djup) att det knappast kan bli en "kopp" som håller kvar skiten så att det blir halt. Är det halt i räfflan är det nog lika halt på vägen och vice versa när det är rent.

Inte för att jag vet om hur stor skillnad det är med och utan räfflor. Men visst är det lite märkligt hur det går till med beslutsgången på transportstyrelsen.

Vilka studier och försök har genomförts tidigare som visar att detta är positivt för trafiksäkerheten för motorcyklar?

Inte för att jag vet om hur stor skillnad det är med och utan räfflor. Men visst är det lite märkligt hur det går till med beslutsgången på transportstyrelsen.

Vilka studier och försök har genomförts tidigare som visar att detta är positivt för trafiksäkerheten för motorcyklar?

Jag tror de ser det här som ett första försök.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!