Vägverket norr uttalar sig om mc vs. wireräcken.

Har du sett den nya plogbilen dom har tagit fram enkom för att ploga 2+1 vägarna då?

När det blir tvåfiligt fäller plogbilen helt enkelt ut en vinge och tar bägge filerna på en gång, nackdelen är att den kan bara köra 30km/h när den plogar, tror du att det kommer att bli köer bakom?

Jodu.. Det kan du vara säker på att jag har upplevt:mad: 34km/tim gick det på E4:an söder om Piteå men jag låg på tutan hela tiden tills idioten som SALTADE på 1cm snö svängde av efter 10minuter i 34km/tim. Har haft förmånen att inte ha behövt åka så mycket på E4:an kring Jul men nu lär det bli ofta och jag KOMMER att ringa VV och skrika dem i öronen var gång jag hamnar bakom detta otyg till plogbilar. Pga Vägverkets nya inställning till väghållningen så har företaget jag arbetar åt gjort avsteg från miljöpolicyn så jag får köra 4WD, allt pga av att de lovat att de skall ploga sämmre än tidigare och att trafiken skall gå långsammare pga detta, med 4WD ångar jag på som vanligt, idioter är vad de är:huvet

De som tar emot allmänhetens samtal delar allmänhetens uppfattning och uppmanar oss att rikta kritiken till de som bestämmer, de gillar att trafikanter är engagerade i trafikmiljön så ring och skrik dem i öronen så fort ni är irriterade på VV-påfund, de är också bara människor och tycker sådant är otrevligt, klagar man inte så går de på "den som tiger medgiver"

Last edited:
Skillnaden är att nu kan man köra om dom när det blir tvåfiligt, det kan man inte om dom fäller ut vingen och täpper till båda filerna.

Skillnaden är att nu kan man köra om dom när det blir tvåfiligt, det kan man inte om dom fäller ut vingen och täpper till båda filerna.

Precis sådana plogbilar som jag redan drabbats av, ett djävulens påfund som är livsfarliga då de drar upp enorma mängder snörök och kör betydligt långsammare än vanliga plogbilar, är nog bara en tidsfråga innan vi får se statistik från dödsolyckor när bilar blir överaskade i snöröken och då kör in i dessa plogbilar bakifrån. Är så stor hastighetsskillnad mellan dessa plogbilar och vanliga och folk lär bli överaskade av att en plogbil kan blockera en hel väg. Har faktiskt mött plogbilar i vinter som har kört mitt på vägen med en sådan sidoplog och de har då blockerat hela vägen utan att det har varit vajerräckesväg, fattar inte hur VV kan förena det med 0-visionen, egentligen är det hela nog en penningfråga och VV skiter fullständigt om trafikanterna kan ta sig fram på vägarna bara hastigheterna blir tillräckligt låga och 30km/tim bakom plogbilar på 110vägar kanske inte dödar folk i krockar men många dör nog av irritation och höga blodtryck.

Precis sådana plogbilar som jag redan drabbats av, ett djävulens påfund som är livsfarliga då de drar upp enorma mängder snörök och kör betydligt långsammare än vanliga plogbilar, är nog bara en tidsfråga innan vi får se statistik från dödsolyckor när bilar blir överaskade i snöröken och då kör in i dessa plogbilar bakifrån. Är så stor hastighetsskillnad mellan dessa plogbilar och vanliga och folk lär bli överaskade av att en plogbil kan blockera en hel väg. Har faktiskt mött plogbilar i vinter som har kört mitt på vägen med en sådan sidoplog och de har då blockerat hela vägen utan att det har varit vajerräckesväg, fattar inte hur VV kan förena det med 0-visionen, egentligen är det hela nog en penningfråga och VV skiter fullständigt om trafikanterna kan ta sig fram på vägarna bara hastigheterna blir tillräckligt låga och 30km/tim bakom plogbilar på 110vägar kanske inte dödar folk i krockar men många dör nog av irritation och höga blodtryck.
Har du kollat ditt eget blodtryck på sistone? Kanske kunde vara en bra idé annars.

Och tuta INTE på dom som kör plogbilarna, jävla ofog är vad det är!

Jo, ett jävla ofog är det att ligga i 34km/h mil efter mil och bygga bilkö efter sig, men varför skulle man inte tuta åt det?
För att det är hans bil, föraren vill säkert ha en hummer med en väldigt litet plogblad. Som att skälla på en servitris för att den jobbar ensam och inte hinner ta hand om alla kunder.

För att det är hans bil, föraren vill säkert ha en hummer med en väldigt litet plogblad. Som att skälla på en servitris för att den jobbar ensam och inte hinner ta hand om alla kunder.

Jag var ironisk, själklart hjälper det inte att ligga bakom och tuta, men om inte plogbilsföraren släpper förbi kön med jämna mellanrum så kan man ju göra honom uppmärksam på att man vill om medelst tutan.

Samma kärring har även fört upp det "geniala" förslaget att införa 18mil 1+1vajerräckesvägar som helt saknar möjlighet till omkörning, hon "tänkte" då att långsammare trafik skulle stanna på P-fickor och släppa förbi bakomvarande köer, seriöst, hur dum får man egentligen vara:näsblod

Jag blir fan tårögd, borde inte förmågan att tänka lite längre vara ett krav för att få hennes ställning?

RACERRAFFE vilken tur wireräcken finns med den atituden du har, hallo jag kör 4wd så flytt er jag kör fort för jag har 4 wd. jag ger mej fan på du inte rer ut sitiuationen om du får sladd med 2 ton 4 wd då är det tur du hamner i wirerna o inte i någon oskuldig barnfamilj

RACERRAFFE vilken tur wireräcken finns med den atituden du har, hallo jag kör 4wd så flytt er jag kör fort för jag har 4 wd. jag ger mej fan på du inte rer ut sitiuationen om du får sladd med 2 ton 4 wd då är det tur du hamner i wirerna o inte i någon oskuldig barnfamilj

Då du tydligen inte drabbas av att VV i din region sköter vägarna så dåligt att tom facken går ut i pressen och klagar på hur VV sköter sitt uppdrag och likaså gör räddningstjänsten. Som enskilld medborgare kan jag inte göra annat än ligga på tutan när min framkomlighet på våra huvudvägar begränsas pga av att den regionala ledningen offrar framkomligheten för att de vill spara pengar, deras ledning svarar ju inte heller när man försöker föra en dialog med dem om problemen. Jag anser inte att jag skall behöva acceptera att man inför en snöröjning som plogar 1cm snö och saltar samtidigt som den blockerar hela vägen då den kör 30km/tim utan möjlighet att köra om plogbilen, vid extrema snöfall är det naturligtvis acceptabelt att trafiken flyter långsammare men inte vid all väghållning de utför under vintertiden, i Norrland talar vi då om begränsad framkomlighet under halva året. Skälen till att jag behöver 4WD är att jag allt oftare fått köra i 2dm djup snö då VV inte plogar vägarna, jag kör ingen 2tons SUV om du trodde det:tungan

Och sladda med 4WD, det kan jag, kan du? 4WD sladdar betydligt mindre och ger säkrare körning på spåriga och dåligt plogade vägar, vid bromsning är det ingen skillnad så att ta ut fördelarna med 4WD med högre fart ger ingen säkerhetsvinst.

Du du uppenbart saknar insikt om hur illa VV ofta sköter de vägar jag tvingas köra på så tycker jag att du inte skall uttala dig om min "attityd", jag tycker att jag med all rätt SKALL vara irriterad på VV sätt att sköta de vägar jag kör på.

åker man in i ett vajerräcke så blir man köttfärs lr?? :S

Har du kollat ditt eget blodtryck på sistone? Kanske kunde vara en bra idé annars.

Och tuta INTE på dom som kör plogbilarna, jävla ofog är vad det är!

Känns "lite" konstigt att någon som sällan ser snö och aldrig drabbas av dessa påfund skall uttala sig, jag tvingas pga mitt arbete köra på dessa vägar var vecka och när man kör 500mil/månad på dessa vägar blir man rätt less:mad:

ps. Läser på nyheterna att det är blixthalka i Skåne och snökaos, föreställ dig det halva året och med en väghållare som försöker inbilla sig att de kan jobba på samma sätt som man gör i Skåne dvs salta bort all snö, även om det kommer flera dm snö.

Last edited:
åker man in i ett vajerräcke så blir man köttfärs lr?? :S

Vet inte om du är ironisk med ditt inlägg men statistiskt så har man dåliga odds att klara kontakten med vajerräckena.

Av de 7 MC-dödsolyckor som skett i VV region Norr (5st i Norrbotten och två i Västerbotten)var det andast en olycka som skedde på en väg med vajerräcke och där dog personen pga av att han tappade ena benet mm. Jaa.. resten kan du ju räkna ut med tanke på hur fort hjärtat pumpar ut den lilla mängd blod vi har.. Man kan därför statistiskt sett bevisa att vajerräcket skördar 100% av de som motorcyklister dödas på vajerräckesvägarna i region Norr, var ser man det i pressen!?

Alla andra dödsolyckor i region Norr har skett på vägar utan fartkameror och vajerräcken så VV insatser för att minska dödsolyckorna för MC-kollektivet känns minst sagt missriktade. I någon av olyckorna är det tom så att det kan vara VV som genom dåligt vägunderhåll orsakat olyckan(framgaffeln gick av i en grop i vägen). I en av olyckorna hoppade kedjan och orsakade då avkörning som resulterade i dödsfallet, hade den olyckan skett på vajerräckesväg så hade det troligen varit vajerräcket som "skördat" det livet istället.

javist klaga på vv är rätt om man inte är nöjd. men att ånga på som det var barmark verkar i min värld lite nonchelant emot andra bilister

Var skriver jag att jag kör som om det var barmark!? Jag skrev att jag kan ånga på som vanligt, dvs som när de plogade vägen som de gjorde alla tidigare år, dvs de senaste 20-talet år jag kört på dessa vägar. När de saltar på 2dm snö blir det inte så lätt att köra på samma sätt som när de åker ut med en plogbil som blockerar trafiken för att salta på 1cm snö som de låtsas ploga bort(det går ju inte att ploga bort den snön pga att hjulspåren i vägarna är så pass djupa pga att alla bilar kör i samma spår på vajerräckesvägar, det är bara så att vajerräckesvägar passar illa i Norrländsk klimat, VV klarar inte att underhålla vägarna, varken snö eller slitaget som är en direkt effekt av att slitaget koncentreras klarar de att hantera.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...