Vägverket norr uttalar sig om mc vs. wireräcken.

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
GSX-R1000, -03
Saxat från artikeln:
Vägverkets statistik visar att vajerräcken även räddar motorcyklisters liv.

-Våra räcken är så pass låga och har en utformning som även skyddar dem som färdas på MC.

Få se nu... Menar de att låga räcken gör att man kan flyga över dom (till motsatt körbana och mötande fordon), eller att lågt glidande motorcyklister (efter en vurpa) "fångas upp" av räckena på ett effektivt sätt?

Om nu inte reportern förvrängt saker i artikeln så verkar SMC:s budskap om dåliga wireräcken ännu inte riktigt nått fram tiill vägverket... (i norr i alla fall, trots att de samtidigt i artikeln är medvetna om andra länders annorlunda utformade vägräcken)

Hela artikeln:
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=2986001

Om ett par tre år har nog informationen nått även norrland!

så du tror vägverket bryr sig ett dugg i överiga sverige då? inte i västragötalandslän iallafall,, blir bara fler och fler vajerräcken,

så nä,, dom har inte fattat

Nytt o gammalt

Det finns olika typer av räcken. Gamla varianten som är kantiga (som en I-blak) o de nyare som är rundade. Liknande debatt har man i Tyskland, vars motorvägar jag nyligen sett, o de håller min sann inte så himla hög säkerhet. Det står träd 2m utanför räckena o det är högt gräs som växer direkt i vägkanten...

Sorry... lite OT... men iaf :rolleyes:

Är det inte så att mc olyckorna gått ner på de streckor där det sitter vajerräcken helt enkelt för att mc åkarna är livrädda för att komma för nära och då sitter och puttrar förbi.
Alltså räckena skyddar inte utan avskräcker i stället, vilket jag starkt mistänker att TSV säkert reflekterat över innan beslut togs på att införa vajjerräcken.
I mitt tycke så har de gått från en miljö med ganska hyggliga avåkningszoner med stora mjukt formade diken, ganska få stolpar och längst ut viltstängsel till en miljö som känns gör Isle of Man TT mountain course börjar kännas trygg.
Varför inte föreslå för TSV att de skapar samma förutsättningar för nyare personbilar....Kalla krigets terrrorbalans funkade ju...

varför inte lösa problemet innan det har inträffat och helt separera MC och Bil. dom funkar liksom inte så bra ihop.

Är inte ett dugg förvånad över den bristande insikten...

Det verkar tyvärr finnas många "plantor" på VV...:tummenner

Man kör automatiskt saktare och mer försiktigt på vägar med wireräcken tycker jag.

Att dra in i ett sånt med hojen/bilen är inget alternativ.

Jag har varit på ett möte hos VV Region Norr, dock inte med Lena Dahlberg men jag har försökt komma i kontakt med henne i flera månader men hon svarar inte på mina mail, hon verkar helt oförstående för MC/vajerräckesproblematiken. Samma kärring har även fört upp det "geniala" förslaget att införa 18mil 1+1vajerräckesvägar som helt saknar möjlighet till omkörning, hon "tänkte" då att långsammare trafik skulle stanna på P-fickor och släppa förbi bakomvarande köer, seriöst, hur dum får man egentligen vara:näsblod

VV Region Norr framstår för mig att ha den mest inkompetenta ledningen i landet så att uttalandet i tidningen stämmer med verkligheten tvekar jag inte en sekund på, hon tror helt klart att hon skyddar motorcyklister med vajerräcken:huvet

Off-topic så det står härliga... Men mitt förstaintryck efter filmen: vilken jeffla stridsvagn en 740 är, alla armco-balkarna böjda men 740:n seglar vidare och tycker livet är toppen :hihi

(Neej, jag har ingen 740)

Off-topic så det står härliga... Men mitt förstaintryck efter filmen: vilken jeffla stridsvagn en 740 är, alla armco-balkarna böjda men 740:n seglar vidare och tycker livet är toppen :hihi

(Neej, jag har ingen 740)

Varför tror du jag valde en 745:a att transporteras i? :fakta

On topic: Att VV har sådant tyckande om räckena verkar konstigt trots allt. Men man ska väl inte förvånas då dom inte har brytt sig om hojåkarna på alla dessa år.
Nåväl..det är kul att se att det faktiskt FÖRS en "forskning" om räckena (typ som i filmen då). Bara det inte är ett spel för gallerierna för att blidka SMC och hojsverige och få tyst på rösterna som har höjts.

Samma kärring har även fört upp det "geniala" förslaget att införa 18mil 1+1vajerräckesvägar som helt saknar möjlighet till omkörning, hon "tänkte" då att långsammare trafik skulle stanna på P-fickor och släppa förbi bakomvarande köer, seriöst, hur dum får man egentligen vara:näsblod

Har du sett den nya plogbilen dom har tagit fram enkom för att ploga 2+1 vägarna då?

När det blir tvåfiligt fäller plogbilen helt enkelt ut en vinge och tar bägge filerna på en gång, nackdelen är att den kan bara köra 30km/h när den plogar, tror du att det kommer att bli köer bakom?

Har du sett den nya plogbilen dom har tagit fram enkom för att ploga 2+1 vägarna då?

När det blir tvåfiligt fäller plogbilen helt enkelt ut en vinge och tar bägge filerna på en gång, nackdelen är att den kan bara köra 30km/h när den plogar, tror du att det kommer att bli köer bakom?

men om inte det plogas så kommer ingen bil ändå kunna åka fort där :tungan

O nu går plogbilarna i, va e de, 40km/h?...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman