Vägverket i Tokholm informerar. Maj/Juni 2005

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Nyss funnet bland andra reklamblad och dom vanliga dammråttorna... :D Månadens infoblad från Vägverket Region Stockholm.

Ännu en "artikel" om "ökat antal döda hojåkare". Är IOFS med en del riktigt hyfsade tips, både till hojåkare (men jag tänker INTE tejpa fluoriserande tejp på gaffeln, illa nog att hela hojen är orange... :hihi och några år gamla framdäck kan man ju bara drömma om... :gnissla :tungan ) och råd till bilister, men VV glömmer klassikern "att det är svårt för dig som bilist att bedömma vilken fart ett mötande tvåhjuligt fordon har, ta det försiktigt när du kör ut i en korsning eller ska svänga vänster" Men övrigt är kanske artiken rätt OK?

Är dock lite förvirrande just nu kring vilka som är i "riskzonen", i artikeln hos Sthlm City, här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=82587 så pratas det om att vi mogna män har en stor riskfaktor... men i VVs egna infoblad så är det enbart de yngre som kör för fort osv, som ligger i riskzonen. Men kommer kanske någon gång en mer sammanhållen åsikt....

Men, men, tål att diskuteras, så jag har scannat och slänger upp artiken, tvådelad, och, hoppas verkligen 2005 blir ett bättre år än 2004, oavsett det är gamlingar som jag, eller nya glada hojåkare som är ute på vägarna, vi får se till hålla oss på hjulen, kuligast så!

/B

Bifogat

• VV_1.jpg
    VV_1.jpg
    133.1 KB · Visningar: 271
  • VV_2.jpg
    VV_2.jpg
    138.5 KB · Visningar: 257
Last edited:
Inte så rolig läsning, speciellt inte med tanke på att jag blir 32 nästa gång tårtan står på bordet i sommar :gnissla

Dho ! sicken tur att man har passerat 32 :rolleyes:
Skänker en viss eftertänksamhet då vi alla förlorat någon hoj kompis på resans gång till VV:s statistik :huvet

Eran trafik där nere är ju ganska intensiv. Skulle vilja se statistik här uppe, jag har inte hört om någon dödsolycka på jätte länge

Vägverket glömde även informera om att dom, förutom att arbeta med trafiksäkerhet, också beställer/sköter underhållet av landets vägar. Borde finnas med någon info som säger att -"För att hålla ner underhållskostnaden på mindre vägar har vi sedan länge valt en metod att laga vägar som går ut på att skvätta ut lite tjära, hälla ut ett lass med lösgrus, och i bästa fall sätta upp en varningsskylt. Vi har även en gammal metod kring att fylla ut vägkanterna med grus, ett grus som bilister ofta drar ut på vägbanan. Och vår senaste besparing är att skippa måla sidomarkeringar på mindre vägar. Det blir då, framförallt i mörker, ännu mer spännande köra på smala vägar." ... :gnissla

Är hög tid sära på dom som sköter våra vägar från dom som ska arbeta med att minska antalet olyckor. Inte bra ha både uppgifterna under samma tak... :7peta

/B

Ännu en "artikel" om "ökat antal döda hojåkare". Är IOFS med en del riktigt hyfsade tips, både till hojåkare (men jag tänker INTE tejpa fluoriserande tejp på gaffeln, illa nog att hela hojen är orange... :hihi och några år gamla framdäck kan man ju bara drömma om... :gnissla :tungan ) och råd till bilister, men VV glömmer klassikern "att det är svårt för dig som bilist att bedömma vilken fart ett mötande tvåhjuligt fordon har, ta det försiktigt när du kör ut i en korsning eller ska svänga vänster" Men övrigt är kanske artiken rätt OK?

Var tænker du montera de två varselljusen?
KjellF

savage skrev:
Jag är den typiske dödsolyckan. Skitläskigt att läsa dessa fakta.
Samma här!
Men jag utgår ALLTID ifrån att billisterna inte ser mig och kör som en "mes" på vissa ställen som en följd av detta (korsningar, rondeller).

Angående rullgrus och vägarnas skick så stod det i senaste MC-folket att en mycket liten del av dödsolyckorna kunde skyllas på vägkvalitén.

#Olsson# skrev:
Men jag har strumpor. Det är ju 100% på strumpor.

edit: Mentalt är jag i 14-årsåldern enligt min läkare.

Är du säker på det?

Strök omkring lite runt SMC-Sthlm kansli i dagarna, och med mina stora öron så... :rolleyes:

Vid månadsskiftet maj/juni förra året så hade det tragiskt nog omkommit 6 st hojåkare i Stockholms Län, men i år har "vi" tydligen haft bättre lycka! Vid månadsskiftet maj/juni i år är siffran för omkommna hojåkare i Stockholms Län fortfarande NOLL! :Bugar

Vårvädret har varit sisådär i år jämfört med förra säsongen, kan förklara en del/mycket (JAG hävdar fortfarande att statisktik ska man inte glo för mycket på kring ett enda enskilt år) , men samtidigt har vi som är ute på vägarna mycket kanske tänkt till ett litet snäpp? Jag är inte guds bästa barn, hamnar kanske mittemellan "tokgalen" och "bara lite gasglad..." :rolleyes: men har ändå taggat ner ett litet snäpp till i år...

Tycker vi fortsätter gör det bästa vi kan för att försöka hålla "Tokholms-nollan"!?

/B

benkar skrev:
(men jag tänker INTE tejpa fluoriserande tejp på gaffeln, illa nog att hela hojen är orange... :hihi

Det är väl 15 år (??) sedan som SMC testade flouriserande tejp på hojar & kom fram till att bilisterna inte såg mc:n bättre för det... :näsblod

Är det lagligt att använda varselljus samtidigt med halvljuset? Tidigare har det varit olagligt, fast det kan ju vara ändrat. :3freak

:rolleyes:

Jag gör så gott jag kan i alla fall. Jag har hittills inte dött en enda gång.

(Vad scary det blir om det här blir mitt sista inlägg här, eller hur? Jag krockar bergis ihjäl mig imorgon bafförde.)

Ghost skrev:
Det är väl 15 år (??) sedan som SMC testade flouriserande tejp på hojar & kom fram till att bilisterna inte såg mc:n bättre för det... :näsblod

Är det lagligt att använda varselljus samtidigt med halvljuset? Tidigare har det varit olagligt, fast det kan ju vara ändrat. :3freak

:rolleyes:

Jo... är länge sedan "fluor-tejp" var något som man/SMC rekommenderade, samma sak med "triangel-ljus", vart monterar man sidoljusen på en Sporthoj, på knäpuckarna? :D :gnissla

Tycker artikeln/tipsen är rätt OK, men känns pga saker liknande dessa, och snack om gamla hårda framdäck, en smula ihopplockat, -"vi tar med lite gammalt material, och så lite nytt, så blir det nog bra" :tungan :4skrika

Men, tanken från VV är god, minska antalet hojolyckor, men det skulle kanske behövas kollas av lite kring vad som gäller numera, innan man ger sig ut och domderar, samt att VV, som skrivet, kanske ska tagga ner ett snäpp och först lösa interna problem som ett uselt sätt sköta vägarna, snabellagningar, grusa vägkanter, innan man petar för mycket på oss hojåkare! :7peta

/B

benkar skrev:
Strök omkring lite runt SMC-Sthlm kansli i dagarna, och med mina stora öron så... :rolleyes:

Vid månadsskiftet maj/juni förra året så hade det tragiskt nog omkommit 6 st hojåkare i Stockholms Län, men i år har "vi" tydligen haft bättre lycka! Vid månadsskiftet maj/juni i år är siffran för omkommna hojåkare i Stockholms Län fortfarande NOLL! :Bugar

Vårvädret har varit sisådär i år jämfört med förra säsongen, kan förklara en del/mycket (JAG hävdar fortfarande att statisktik ska man inte glo för mycket på kring ett enda enskilt år) , men samtidigt har vi som är ute på vägarna mycket kanske tänkt till ett litet snäpp? Jag är inte guds bästa barn, hamnar kanske mittemellan "tokgalen" och "bara lite gasglad..." :rolleyes: men har ändå taggat ner ett litet snäpp till i år...

Tycker vi fortsätter gör det bästa vi kan för att försöka hålla "Tokholms-nollan"!?

/B

Instämmer! Låt oss hålla nollan. :tummenupp

C

CHROLO skrev:
Instämmer! Låt oss hålla nollan. :tummenupp

C

Så länge du inte menar 0 km/h över hastighetsbegränsing så... :tummenupp DEN nollan kan jag nog inte lova hålla, men lovar göra mitt bästa för att tex jag inte ska bli en siffra i en dyster lista.. även om jag tallar på den andra nollan en smula.... :rolleyes:

/B

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul