Vägtips!

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Fanns en tråd för detta en gång men den verkar väck. I vilket fall som helst, var ute och rullade lite idag och tänkte prova en väg en gammal farbror jag bor granne med tipsade om. Jag körde den och den är riktigt, riktigt bra! För er som inte känner till den laddar jag upp en liten karta med blått där vägen går. Dock är inte mina paintkunskaper så bra så följ vägen i närheten av mitt streck och inte mitt streck. :D

Kör mot Vårgårda på E20 och typ mitt emellan Alingsås och Vårgårda ligger en statoilmack på vänster sida. Sväng höger där och upplev en nyasfalterad väg med mycket fina kurvor och förhållandevis lite boende att störa. Följd den vägen och korsa R42 och kör en bit till på riktigt fin väg, sväng sedan höger på väg 183 mot Borås och få lite riktigt fin högfartstouring på fina vägar. Sedan när man kommer till Borås så kan man ju alltid avnjuta väg 180 till Alingsås eller svänga av typ efter halva väg 180 och köra över Töllsjö till Bollebygd!

Najs! Cirka 15 mil kanonväg! :tummenupp

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    184 KB · Visningar: 119
Grymt!

Mer sånt här. Så att vi "nybörjare" har lite bestämda rutter att köra. Istället för att bara köra runt runt runt.:tummenupp

den här ska skrivas ut och klistras på tanken (på min ännu inte existerande cykel:rolleyes:) :Bugar

Last edited:
Att köra borås-alingsås men att följa väg 42 är oxå fint om jag inte missminner mig.
Sen har ju vi i borås/mark vår egen "bulten" som sthlmarna skulle gråta av lycka över om de hade den hos sig... :tungan

En tråd om vägtips är bra! Jag läser gärna mera tips! Men ofta så fixar det sig ändå.

Det är bara att titta på kartan och välja de vägar som verkar vara tillräckligt "dåliga" (dvs smala & krokiga = kul). Gamla landvägar slingrar sig ofta från gård till gård, mellan en by och nästa, förbi sjöar osv. Och oftast blir det riktigt bra om man chansar lite och inte är rädd för att köra fel.

Det går kanske inte så fort på dessa småvägar, men det kan vara bättre att göra djupa nedlägg på en 70-väg än på en 90-väg. Om det skulle går fel, menar jag...

Åkte själv från Strömstad till Gbg idag. De normala c:a 17 milen blev istället 32. Jag kikade på kartan, tog turen österut en bit in i Dalsland, fortsatte söder ut förbi Vänersborg och via ""slätta" in i skogsbygderna runt Alingsås, innan jag svängde mot Gbg. Riktigt bra tur på vägar som jag letade fram lite på känn enligt metoden ovan!

Det är inte alltid som det blir som planerat. Hittade t ex ett par mil grusväg idag. Grus är ju iofs kul, men hojen blir väldigt skitig om det regnat! :-)

Skaffa GPS

En Garmin GPS tex Zumo och Mappsourse är en kanongrej om man letar små vägar, man letar på kartan på datorn, tankar över till GPSen och kör. Man behöver inte stanna om man inte vill.
Dessutom om man kör på "chans" så spårar GPSen oxå mao du vet vart du varit och hitar alltid tillbaks.
Har man använt GPS ett tag har man ett bibliotek med bra vägar man har hittat, detta snuttar kan man sedan klistraihop till en lång rolig tur.

En Garmin GPS tex Zumo och Mappsourse är en kanongrej om man letar små vägar.

Lite off-topic:

Jo, jag har funderat på GPS. Men jag kör ju oftast på min Thruxton. Den är ju ganska retro i linjerna, och en GPS skulle bli.... för modernt! :-)

På en modernare hoj däremot skulle det sitta fint med GPS! Att fumla med karta är lite stökigt (det är därför jag chansar en del, och ibland hamnar lite fel...).

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien