Vägsalt??? Nä Fan!

mb skrev:
Jag har redan skrivit varifrån jag hört detta. Pressmeddelanden/uttalanden från vägverket. Jag är ingen obstinat saltfantast, men man måste ju förstå varför det används. Skulle nog helst se andra lösningar själv, inte mist pga de potentiellt negativa effekter på naturen som sådana kopiösa mängder koksalt har.

Red: Är sandning ekonomiskt försvarbart? Fungerar det? Kan det inte bli en "rullgrus"-effekt av det hela på större landsvägar, som bara förvärrar saken?

Om sand är så väldigt mkt "miljövänligare" i de mängderna vete fan, det är värderingsfråga. Gruvdriften kräver mycket energi och ödelägger markarealer via dagbrott osv.

Nu är jag ingen expert men visst fasen är vägsalt=Kalciumklorid (CaCl2) och inte Natriumklorid (koksalt)?

Chris Ash skrev:
Nu är jag ingen expert men visst fasen är vägsalt=Kalciumklorid (CaCl2) och inte Natriumklorid (koksalt)?
Nä, kalciumklorid används för dammbindning på grusvägar sommartid - natriumklorid för halkbekämpning på vintern. Finns mindre miljöovänliga varianter för halkbekämpning som kaliumformiat (HCOOK), men det är väldigt mycket dyrare.

E´det nån som vet va saltet kostar sverige om året? Det måste va hur många miljarder som helst. med tanke på rost på bilar, alla lastbilar som häller ut skiten och inte att förglömma alla viltolyckor, vilt gillar salt. Det e ju bara vinterväglag nåndag eller så nu för tiden och då e det ju ändå kaos så lägg ner den där saltningen!

Ninjaboy skrev:
När man som nedflyttad norrlänning bor i Linköping vet man inte om man ska skratta eller gråta när kollegor vägrar ta bilen till Stockholm p g a väglaget. 5 cm snö... :rolleyes:

Sillmjölkar. :hihi

Va glad för det du! Muppar som tror att man dör direkt om man kör över 60km/h bara för att det råkar snöa klarar man sig utan.

mb skrev:
Nä, kalciumklorid används för dammbindning på grusvägar sommartid - natriumklorid för halkbekämpning på vintern. Finns mindre miljöovänliga varianter för halkbekämpning som kaliumformiat (HCOOK), men det är väldigt mycket dyrare.

Just, jag blandade ihop det dära.....

Äh för fan gå en utbildning eller nått...
Kommer aldrig att fatta mig på saltningen.. IDIOTI :kocko

De är ju för fan sant som vi sa/säger uppe i norr, alla nedanför riksgränsen är :kocko

Lär er KÖRA bil, det är ju barnsligt för fan...

Det är som med allt annat, de vet ju redan om att det skadar miljön :kocko . De har redan gjort upp för länge sen en kartell eller vad fan det heter....

Willmar skrev:
Äh för fan gå en utbildning eller nått...
Kommer aldrig att fatta mig på saltningen.. IDIOTI :kocko

De är ju för fan sant som vi sa/säger uppe i norr, alla nedanför riksgränsen är :kocko

Lär er KÖRA bil, det är ju barnsligt för fan...

Det är som med allt annat, de vet ju redan om att det skadar miljön :kocko . De har redan gjort upp för länge sen en kartell eller vad fan det heter....

Och alla andra trafiksäkerhetsåtgärder är också meningslösa! Mycket bättre att folk lär sig köra istället! Kom in i matchen......

Varför blir det alltid kaos direkt det kommer snö?
Hemma är det inge problem med plogning/snöröjning m,m.
De som plogar här i stan skulle åka upp för en kurs.

Skulle de snöröja som de gör här nere och åka till norr och göra likadant, skulle de bli hallshuggna.

Alla är inte idioter, men det finns tyvärr för många av dem :fatta!

Chris Ash skrev:
Och alla andra trafiksäkerhetsåtgärder är också meningslösa! Mycket bättre att folk lär sig köra istället! Kom in i matchen......
Ibland är folk så dumma att de tror sig själva.....
Klart att det är bra jobb de gör, men ibland tänker de ej längre än näsan pekar :kocko

Stockholmare är värdelösa när det kommer till snö. Bilarna rostar sönder av allt salt. Att åka tåg är inte ens att tänka på, man kommer försent till jobbet varje morgon. Ploga vägarna är inte heller o tänka på, kör jag bil är det som att köra i en puckelpist. Utanför oss kommer ett barn snart dö om dom inte tar bort 2 meter snö vid övergångstället.

Vintern i Sthlm är lika förjävlig varje år.

Bikerbitch skrev:
Stockholmare är värdelösa när det kommer till snö. Bilarna rostar sönder av allt salt. Att åka tåg är inte ens att tänka på, man kommer försent till jobbet varje morgon. Ploga vägarna är inte heller o tänka på, kör jag bil är det som att köra i en puckelpist. Utanför oss kommer ett barn snart dö om dom inte tar bort 2 meter snö vid övergångstället.

Vintern i Sthlm är lika förjävlig varje år.
De höga vallarna har jag aldrig förstått mig på :va
Nä en kurs m,m i plogning.
Säkerheten är ju urusel. man ser ju inte om det är en unge bakom snövallen. :död
Här nere har de bara råd att åka ut max 11 ggr för att ploga, annars spricker budgeten. det blir bara sämre och sämre :huvet

HOJBOY skrev:
.......

Ursäkta,men vart har du läst d???Ja säger d en gång till,saltet funkar bara ner till fem minus!!!!!Att vi kan sänka hastigheten är nåt vi alla kan göra,men faktum kvarstår.......Ska vi snacka liv,SAND!Mindre risk för olyckor,SAND!Miljövänligt,SAND!Ja kan hålla på hur länge som helst,orden tar aldrig slut. :huvet
Sand ligger inte kvar mer än 5minuter på en hårt trafikerad motorväg. Salt är verksamt ner till ca -25grader, har sjävt saltat bort frosthalka med framgång vid -21. Fast normalt saltar man aldrig när det är kallare än -8 pga av att det går åt så mycket salt när det är kallare för att det ska hända nåt.

robbandalal skrev:
E´det nån som vet va saltet kostar sverige om året? Det måste va hur många miljarder som helst. med tanke på rost på bilar, alla lastbilar som häller ut skiten och inte att förglömma alla viltolyckor, vilt gillar salt. Det e ju bara vinterväglag nåndag eller så nu för tiden och då e det ju ändå kaos så lägg ner den där saltningen!
VV betalar ca 600kr/ton för saltet, en inlejd saltbil kostar mellan 600-700kr/timme + en saltspridare som vv håller med.

//Jensa

Salt är onödigt enligt min åsikt dels för att det inte är bra för miljön, sen är det lite lagom irriterande med skitiga bilar och rostproblem som saltningen oxå medför. Det är inga som helst problem och köra bil på osaltade vintervägar bara man har schyssta däck och lite innanför pannbenet. Saltet invaggar ju oxå folk i falsk trygghet tycker jag, trots att det är saltat är det ju inte sommarväglag som de flesta verkar tro.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT