Vägsalt??? Nä Fan!

P@trik skrev:
Ähh ,sluta gnäll och köp en galvad bil.. :D

Tycker det är helt ok med salt,synd bara att det blir så jävla skitit.
Har haft den här disskutionen ett antal gånger med farsan eftersom han är en av dom som saltar och plogar e4:an..

Skitsamma snart är det sommar.. :banana
Jasådu vilken del av e4:an kör han på, själv plogar och saltar jag essingeleden. Och där skulle det inte fungera utan salt pga alldeles för mycket trafik, en gång förra vintern hann vi inte ut i tid och det blev halt riktigt halt.. visserligen var det ingen som krockade men trafiken gick ruggigt trögt. Hela e4 var igenkorkad HELA dagen och det kostar pengar för samhället.

Håller med fullständigt! Saltet ska bara användas där det verkligen gör nytta och där temperaturen håller sig kring noll. På Åland (där jag vistas ofta) saltar man bara på utsatta ställen och låter vägarna vara fria från salt - bilarna rostar väldigt lite och man kan se 30 år gamla fordon ute i trafik som sedan länge rostat bort i Sverige. Dessutom blir väglaget fint och man kan använda riktiga vinterdäck med dubb.

Saltet drar till sig fukt och vägar som vid barmark, skulle ha varit torra och fina, är istället fuktiga och hala av salt-slask.

Saltet drar till sig fukt och vägar som vid barmark, skulle ha varit torra och fina, är istället fuktiga och hala av salt-slask.[/QUOTE]
:fakta

Jo det går ju faktiskt att sänka farten lite!

mb skrev:
Saltet räddar fortfarande liv. Börjar användas mer och mer i norrland också i och med de förhållandevis milda vintrarna.

Visst är det så,eller så gör det att folk kör lika fort som på sommaren
och dör när dom kommer till en osaltad fläck ? :tummenupp

Finns det ingen statistik över sambandet mellan saltning och olyckor? Gissa kan man ju alltid göra, men det vore kul att se vad vägverket använder för beslutsunderlag i frågan. Minns iaf helt klart att jag hört officiella uttalanden från vägverket om att det skulle rädda en hel del liv.

mb skrev:
Saltet räddar fortfarande liv.
.......

Ursäkta,men vart har du läst d???Ja säger d en gång till,saltet funkar bara ner till fem minus!!!!!Att vi kan sänka hastigheten är nåt vi alla kan göra,men faktum kvarstår.......Ska vi snacka liv,SAND!Mindre risk för olyckor,SAND!Miljövänligt,SAND!Ja kan hålla på hur länge som helst,orden tar aldrig slut. :huvet

HOJBOY skrev:
.......
Ska vi snacka liv,SAND!Mindre risk för olyckor,SAND!Miljövänligt,SAND!Ja kan hålla på hur länge som helst,orden tar aldrig slut. :huvet

Men problemt med SAND är att de försvinner så fort, räcker med 3-4 långtradare sen är de flugit bort.

Men jag vet att de provades med sand blandat med varmt vatten.

Hur gick de?

Verkara vara en riktigt bra ide när de är snor kallt!

Man förvärmer sanden så att den smälter ner lagom, fungerar som sagt fint när det är riktigt kallt så att den blir kvar, det blir ju som dubbar i backen och saltet gör ingen som helst nytta vid kall väderlek.

Angående saltet som livräddare så skulle jag vilja se en undersökning angående hur många som dött p g a siktproblem i sörjan eller sladd i modden som blir.

mb skrev:
Finns det ingen statistik över sambandet mellan saltning och olyckor? Gissa kan man ju alltid göra, men det vore kul att se vad vägverket använder för beslutsunderlag i frågan. Minns iaf helt klart att jag hört officiella uttalanden från vägverket om att det skulle rädda en hel del liv.

Det finns säkert undersökningar som stödjer detta.
Det jag menade är att de allra flesta utnyttjar inte saltandet som det är
tänkt,utan höjer farten till samma som på sommaren när man tror att det inte är halt. (gäller även mej)

MHK skrev:
Men problemt med SAND är
.......

Problemet är att varmt vatten blir oxå kallt,te slut.Sanden kan yra iväg av fordon,men d ligg alltid kvar lite grann på vägen.Dessutom när d fryser,så ligg ju den sanden kvar(saltet försvinner),å här nere där temperaturan växla ,som den gör,så e d ju ba bra.Man kör ut ny sand helt enkelt.Vad tvärnitar du hellre på,sand eller salt?????Tycker man om att rostlaga å förstöra miljön,da ska man salta utav ba f-n,men vi ska väl alla värna om miljön:-)

Skulle även tro att nybilsförsäljningen i norden skulle minska oroväckande
om man slutade salta och använde andra bekämpningsmetoder.
Undrar hur många % av alla bilar som skrotas pga av rost ?

HOJBOY skrev:
.......

Vad tvärnitar du hellre på,sand eller salt??

Jag tvärnitar inte! :D

Nä visst är salt ett problem.

Dom har gjort mätningar i en stro bakce utanför jönköpuing på Rk 40 sk. "göteborgsbacken"

Där är de väldigt vanligt att de är stopp p.ga av att tradarna inte kommer upp.

Men neranför backen finns de en ån. Den innehåller 0 fiskar! som svart havet typ...

Men frågan är vad man ska göra? I den backen skulle inte sand vara ett alternativ håller för kort tid.

MHK skrev:
Jag tvärnitar inte!
.....

Joda vännen,sand är allra högst fungerande.Saltet slår allt som oftast stopp i trafiken.Ja minns int riktigt den backen,men varför står det på vissa ställen stora lådor med SAND,(inte salt)???Allvarligt talat,jag är yrkeschaufför(snart arbetslös förvisso)men d år ja har bakom mej med taxi å lastbil,så är d SAND som gäller.

HOJBOY skrev:
.....

Joda vännen,sand är allra högst fungerande.Saltet slår allt som oftast stopp i trafiken.Ja minns int riktigt den backen,men varför står det på vissa ställen stora lådor med SAND,(inte salt)???Allvarligt talat,jag är yrkeschaufför(snart arbetslös förvisso)men d år ja har bakom mej med taxi å lastbil,så är d SAND som gäller.

Även på E4:an? Jag anser att den måste hållas ren här nere. Eftersom temperaturen ofta ligger imlellan +5 - -5. Väldigt vanligt med underkylt m.m.

Men sandning skulle inte detta hjälpa lika bra som salt.

Men visst på mindre vägar är sand att föredra!

Så håller inte med dig riktigt...

HOJBOY skrev:
.......

Ursäkta,men vart har du läst d???Ja säger d en gång till,saltet funkar bara ner till fem minus!!!!!Att vi kan sänka hastigheten är nåt vi alla kan göra,men faktum kvarstår.......Ska vi snacka liv,SAND!Mindre risk för olyckor,SAND!Miljövänligt,SAND!Ja kan hålla på hur länge som helst,orden tar aldrig slut. :huvet
Jag har redan skrivit varifrån jag hört detta. Pressmeddelanden/uttalanden från vägverket. Jag är ingen obstinat saltfantast, men man måste ju förstå varför det används. Skulle nog helst se andra lösningar själv, inte mist pga de potentiellt negativa effekter på naturen som sådana kopiösa mängder koksalt har.

Red: Är sandning ekonomiskt försvarbart? Fungerar det? Kan det inte bli en "rullgrus"-effekt av det hela på större landsvägar, som bara förvärrar saken?

Om sand är så väldigt mkt "miljövänligare" i de mängderna vete fan, det är värderingsfråga. Gruvdriften kräver mycket energi och ödelägger markarealer via dagbrott osv.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...