Vägsalt??? Nä Fan!

HOJBOY

Team Knubbsäl
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
GSXR 1000 -04
Va tyck ni om vägsaltandet?Ja tyck de ä förbannat,rent ut sagt.Varför inte göra som i norrland,låta snön ligga,låta trafiken trampa till en fin väg och SANDA istället?Saltet funkar ner te 5 minus,sen är de värdelöst,tyvärr.Här saltas det hejvilt efter en mm snö,med följden att de tinar å frys lika fort igen.Sen tror våra kära medtraffikanter att de ä ba å åk,för saltbilen varit ute,å då blir det olyckor.Inget ont sagt om vägverket,men ibland fundererar man om dom har nåt avtal med rostlagare.Snälla ni,svara inte att de ba ä å flytt hem igen,svara seriöst och hjälp mej göra detta till en intressant tråd. :Bugar

Jag tycker det saltas allt för jävla mycket, här har kommunen sålt sina vägskrapor.
Med dessa funkar det annars bra att skrapa efter plogningen så slipper man vräka på med salt i tid och otid.

Att det kan snöa i Sverige verkar vara bortglömt verkar det som, varje år.

Det roliga är att det vet om att det verkar negativt på miljön med :huvet :kocko

Jag minns när man bodde i Norrland, fy fan vad gött.
Folk här nere skulle ha sig en liten utbildning :va
Där kan vi ha -30 ena dan, nästa da +3 så nog kan det slå om där med.
Fattar inte varför det inte skulle funka här som där? :va

Ähh ,sluta gnäll och köp en galvad bil.. :D

Tycker det är helt ok med salt,synd bara att det blir så jävla skitit.
Har haft den här disskutionen ett antal gånger med farsan eftersom han är en av dom som saltar och plogar e4:an..

Skitsamma snart är det sommar.. :banana

HOJBOY skrev:
Va tyck ni om vägsaltandet?Ja tyck de ä förbannat,rent ut sagt.Varför inte göra som i norrland,låta snön ligga,låta trafiken trampa till en fin väg och SANDA istället?

nog har vi väl vägsalt här också? iofs mest på efyran men ändå, salt har vi.

När man som nedflyttad norrlänning bor i Linköping vet man inte om man ska skratta eller gråta när kollegor vägrar ta bilen till Stockholm p g a väglaget. 5 cm snö... :rolleyes:

Sillmjölkar. :hihi

Ninjaboy skrev:
När man som nedflyttad norrlänning bor i Linköping vet man inte om man ska skratta eller gråta när kollegor vägrar ta bilen till Stockholm p g a väglaget. 5 cm snö... :rolleyes:

Jo tack är fler som tycker så :D :D :D

Ninjaboy skrev:

skulle velat se dom i vintras då jag körde mellan älvsbyn och pite i full snöstorm med 30-40 cm höga snövallar som dök upp då och då i mitten av vägen. Skön känsla då det börjar dra nå jävulskt åt vänster mitt i allting då man ligger typ 90-100.

Då skulle ni se jag och en polare när vi drar till och från norrland. :yoparty
Snöstorm har vi alltid prickat in, sen har vi alltid så brottom.... ligger i snitt över 110 km/h :D idiotiskt? nja... man är van :yoparty

Inte nog med att dom förstör min bil.
Saltet drar till sig djur som gärna stannar en stund mitt på vägbanan för att slicka i sig saltet.

I Canada som exempel saltar man inte pga djuren.

Saltet räddar fortfarande liv. Börjar användas mer och mer i norrland också i och med de förhållandevis milda vintrarna.

Gott att slippa det för lackens skull förstås, men man förstår ju varför det används när det fungerar.
Qwerty skrev:
Inte nog med att dom förstör min bil.
Saltet drar till sig djur som gärna stannar en stund mitt på vägbanan för att slicka i sig saltet.
Jo, fast största problemet när det gäller viltolyckor är att vi har alldeles för mkt älg och rådjur.

Last edited:
mb skrev:
Jo, fast största problemet när det gäller viltolyckor är att vi har alldeles för mkt älg och rådjur.

Vem va här först? Bilen eller Älgen? :va
Handlar mest om att folk inte kan köra bil alt sitter och halv sover.

här i sundsvall har dom börjat blanda ut saltet med socker :)

Bort med vägsaltet en gång för alla! Mera bakhjulsdrift åt folket. Med bakhjulsdrift och grävtänder i bagagen så finns det INGET dåligt väglag. :D :fakta

/KaliZ

Qwerty skrev:
Vem va här först? Bilen eller Älgen? :va
Bilen.

Älgtätheten beror på människan. Den hade aldrig varit i närheten av dagens nivå i ett naturligt skogssystem med rovdjur.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT