vägrar varva ner.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83 samt en bunt småttingar.
har lite problem med en moppe som jag fixar i ordning åt en polare, är det ok att ställa en fråga här om det?
det är såhär att när man är ute och kör så funkar den finfint, går bra och allting, men sen när man saktar in inför en sväng (tillexempel) och drar in kopplingen för att växla ner så vill inte varvet gå ner förrän man är nere i tillräckligt låg hastighet, fastän man har frikopplat och sådär... vad är felet, hur åtgärdar man det och hur pass dåligt är det?

Nae egentligen får man inte det...

Det är antagligen tjuvluft runt insuget alternativt nån av vevaxeltätningarna

spraya startgas runt insuget för att leta läcka. ändras motorvarvtalet (ökar/dör) tar den tjuvluft

Nae egentligen får man inte det...

Det är antagligen tjuvluft runt insuget alternativt nån av vevaxeltätningarna

spraya startgas runt insuget för att leta läcka. ändras motorvarvtalet (ökar/dör) tar den tjuvluft

bara för den här gången då?:rolleyes: den varken ökar eller dör, den bara fortsätter på samma varv som när växeln var i trots att kopplingen är indragen. sen när man är nere i typ 10 km/h så varvar den ner till tomgång, dock inte förrän man är nere i hastighet:confused:

förresten, hur gick det med den där crossen som du beställt så dyra delar till? fick du rätt på'n?

Kolla försgasaren. Vanligt att trotteln hänger sig:tummenupp
Vad är det för modell?

hade nästan samma problem på min honda mt50. Kunde inte ens stänga av den ibland.
detta berode på hotspots tror jag det heter. Topplocket hade fått lite stryk och hade märken i sig det blev så att dom små märkena blir glödande vilket leder till att den tänder även om du inte vill. eftersom att det bara verkar vara så när han kör kanske det inte är det. En teori bara!

/ Blommen

Kan vara för litet munstycke.

tror du? har precis bytt till ett större för att det skulle passa till trimröret jag köpte... men ett för litet munstycke brukar väl bara leda till att man måste choka mer? och det behöver man knappt alls längre, inte ens när det är kallt så... trodde att jag valt rätt storlek...

Kolla försgasaren. Vanligt att trotteln hänger sig:tummenupp
Vad är det för modell?

tror inte att det är det som är felet då den varvar ner till normalt varv när man väl är nere i hastighet liksom... om jag rullar i typ 30-40 med kopplingen intryckt så varvar den som den gjorde innan jag drog in kopplingen men när man sen bromsar ner till typ tio så blir det tomgångsvarv istället...
det är en nyare crossmoped, en Motorhispania Furia från 02.

hade nästan samma problem på min honda mt50. Kunde inte ens stänga av den ibland.
detta berode på hotspots tror jag det heter. Topplocket hade fått lite stryk och hade märken i sig det blev så att dom små märkena blir glödande vilket leder till att den tänder även om du inte vill. eftersom att det bara verkar vara så när han kör kanske det inte är det. En teori bara!

/ Blommen

tror inte att det är det som är fel heller då jag kan stänga av perfekt och då den faktiskt går ner i varv när man bromsar... men tack iallafall, hypoteser är alltid bra:)

Last edited:
Kanske jag är helt ute o cyklar . Behöver gasvajern smörjas??
förlåt jag är inget mekguru men kan vara värt o kolla .

tror du? har precis bytt till ett större för att det skulle passa till trimröret jag köpte... men ett för litet munstycke brukar väl bara leda till att man måste choka mer? och det behöver man knappt alls längre, inte ens när det är kallt så... trodde att jag valt rätt storlek...

tror inte att det är det som är felet då den varvar ner till normalt varv när man väl är nere i hastighet liksom... om jag rullar i typ 30-40 med kopplingen intryckt så varvar den som den gjorde innan jag drog in kopplingen men när man sen bromsar ner till typ tio så blir det tomgångsvarv istället...

tror inte att det är det som är fel heller då jag kan stänga av perfekt och då den faktiskt går ner i varv när man bromsar... men tack iallafall, hypoteser är alltid bra:)

Hade - precis som Blommen - samma problem på min MT5:a.
Där drog den tjuvluft i förgasaren då föregående ägare hade tappat (?) den i golvet så den spruckit och sedan lagat den med något sorts lim igen... :död
Kolla eventuella sprickor i området luft/soppa, t.ex insuget, förgasare m.m.

Annars kan det nog helt vara trotteln som fastnar i öppet läge som BusenEdo sa, hände för mig på MT:n då jag bara hade vajern till förgasaren ikopplad (separat oljetank) så att trotteln drog snett och fastnade (första vurpan :D).

Lycka till!
Ps. Kan vara bra att nämna vilken modell det handlar om. Ds.

Hade - precis som Blommen - samma problem på min MT5:a.
Där drog den tjuvluft i förgasaren då föregående ägare hade tappat (?) den i golvet så den spruckit och sedan lagat den med något sorts lim igen... :död
Kolla eventuella sprickor i området luft/soppa, t.ex insuget, förgasare m.m.

Annars kan det nog helt vara trotteln som fastnar i öppet läge som BusenEdo sa, hände för mig på MT:n då jag bara hade vajern till förgasaren ikopplad (separat oljetank) så att trotteln drog snett och fastnade (första vurpan :D).

Lycka till!
Ps. Kan vara bra att nämna vilken modell det handlar om. Ds.

ok, kan vara värt att kolla upp. tack för tipset.
jo... men hur förklarar man att den varvar ner när man bromsar?
glömde det men det står i förra inlägget nu. tar det igen: Motorhispania Furia, 02:a.

Testa att justera luftskruven. Tokvarv utan att man gasar beror ju oftast på att den går magert, och då antingen p.g.a. tjuvluft eller felställd förgasare. Det är luftskruven som justerar blandningen runt tomgång...

Testa att justera luftskruven. Tokvarv utan att man gasar beror ju oftast på att den går magert, och då antingen p.g.a. tjuvluft eller felställd förgasare. Det är luftskruven som justerar blandningen runt tomgång...

ok, ska checka det. danke.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...