Vägrar starta, dålig kompression??

stingray

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
Honda VF 1000 F
Hej på er alla !

Tänkte kolla om det är nån som känner för att hjälpa mig och lista ut vad göra med min frus lillbrors Honda NSR 125 som vägrar starta.
Den ger bara ifrån sig puffar från avgassystemet, men det känns inte som det blir nån explosion utan bara att den trycker ut sig bränslet. :va

Jag har typ gjort allt nu känns det som,
- Kollat om det finns gnista=positivt
- Kollat kompression= finns men lite dålig tycker jag
- Kommer fram bensin=japp
- Kollat reedventiler=ser fräscha ut
- Haft bort toppen=kolven ser fräsch ut och toppen med, och inga repor i loppet.
- Tändstift=Nytt och fräscht
- Startgas=japp typ 1/3 dels flaska borde väl räcka :)

Jaja, vet inte om det är nån som vill lägga energi men ändå...

Tack på Förhand !! :Bugar

Last edited:
stingray skrev:
2109843 Hej på er alla !

Tänkte kolla om det är nån som känner för att hjälpa mig och lista ut vad göra med min frus lillbrors Honda NSR 125 som vägrar starta.
Den ger bara ifrån sig puffar från avgassystemet, men det känns inte som det blir nån explosion utan bara att den trycker ut sig bränslet. :va

Jag har typ gjort allt nu känns det som,
- Kollat om det finns gnista=positivt
- Kollat kompression= finns men lite dålig tycker jag
- Kommer fram bensin=japp
- Kollat reedventiler=ser fräscha ut
- Haft bort toppen=kolven ser fräsch ut och toppen med, och inga repor i loppet.
- Tändstift=Nytt och fräscht

Jaja, vet inte om det är nån som vill lägga energi men ändå...

Tack på Förhand !! :Bugar

kom på att det borde väl synas i oljan om det läcker ut kompression/bränsle ut ifrån vevhus till typ kopplingen. :confused:

Ta bort avgasröret och titta in i hålet. Då ser du kolven och kolvringarna om du samtidigt kickar runt motorn. Det skulle inte förvåna mig om kolven är väldigt "sårig" i höjd med kolvringen.
Mao, den har skurit.
Hoppas att det inte är så, men det är enkelt at kolla i alla fall.

Mats

Du kan ju kolla om kolvringarna har bränt fast (värme-nypit).
Ta loss tändstiftet, häll i lite olja, dra runt motorn.... Nu skall det gå djävligt trögt att få runt den, du får säker pressa på kicken tills att det går långsamt runt.

Går detta lätt, då har du komp-problem. Byt kolv, hona cylinder.
(förutsatt att det inte är nå'n packning som läcker)

Tja hade liknande fel på en gammal 125:a o då var det krysskilen till svänghjulet som var av så svänghjulet snurrade på axeln. skit lurigt fel o komma på kan man ju säga men kolla det för säkerhets skull. tar ju inte lång tid.

Ta ett riktigt kompa prov och kolla mek-boken, antagligen är det packboxarna som inte håller tätt mot vevhuset, det är ju inte direkt ovanligt på tvåtaktare, hade det vart tändplattan hade du inte haft gnista eller gnista vid " fel" tidpunkt ....
lycka till..

Kika en gång till på reed-ventilerna är väldigt noga att de håller tätt,annars kan den bli omöjlig att starta.Är ingen guru på tvåtakt men fick hjälp av en kille som mekat mycket med tvåtakt när min minimoto inte vile starta inte ens med startgas.Det var reed-ventilen som glappade en halv mm.Skruvade loss och vände på den då startade den direkt.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show