Vägräfflor?

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Någon som vet hur greppet blir när de gör såna där djupa räfflor mitt i vägen. Antar att de är till för att man ska "vakna till" om man skulle råka komma över i fel körfält.:confused:

Röd asfalt: Greppet är exakt 87,95% mot normalgrepp.
Svart asfalt: Greppet är exakt 86,50% mot normalgrepp.

Allvarligt? Hur tror du nån kan veta greppet exakt? Det beror ju av åttielva faktorer.

Är det lika långa luckor som det är asfalt kan du direkt göra antagandet att bromssträckan blir den dubbla, varför du nu skulle vilja testa det......:huvet

Allvarligt? Hur tror du nån kan veta greppet exakt? Det beror ju av åttielva faktorer.

Är det lika långa luckor som det är asfalt kan du direkt göra antagandet att bromssträckan blir den dubbla, varför du nu skulle vilja testa det......:huvet

:skrattaåt

Och vad är det då för beläggning som har nomralgrepp då?? :hihi

@TS
Enkelt uttryck, GE FAN I DOM! :hihi
Tänker du knäskrapa på gränsen av vad HOJEN klara så kanske du inte ska satsa på att köra på just dom hela tiden... Men passera över dom i ett nerlägg
är förhoppningsvis bara jävligt otrevligt..

Det kan ju va rätt bra att veta om greppet är jättedåligt där elle rom man kan köra som vanligt över dem räfflorna, IMO.

Det kan ju va rätt bra att veta om greppet är jättedåligt där elle rom man kan köra som vanligt över dem räfflorna, IMO.

det är väl bara att du åker ut och provar... lite svårt att mäta och beskriva väggrepp i text

Som någon sa så kanske man inte bör ligga och knäskrapa i dem...

Jag har kört om ett par gånger över vägräfflor (med hoj) och i princip inte märkt dem alls. Det brummar till lite gött i r*ven bara.

Med bil så brukar jag å andra sidan mer ofta bli omkörd och då blir det stenskott i framrutan diReCkt.:mad:
Så där ligger uppenbarligen mycket grus och annan skit i de där räfflorna, vilket imho är en god anledning till att attackera dem med lite tvåhjulig försiktighet vid skarp kurvtagning.

det är väl bara att du åker ut och provar... lite svårt att mäta och beskriva väggrepp i text

absolutely! Nu var det iofs inte jag som fråga, men ja exakt. Tror iofs OP mest var ute efter en fingervisning på om man ska passa sig helt eller lite elelr inget alls för de vägräfflorna

Förvisso men det är lite för många faktorer som spelar in som tidigare nämnts
och det är nog inte tänkt att man ska köra på dom hela tiden... Såvida in
skjutsen är tjej och man använder det som förspel... :hihi

Bredden på strecken borde inte vara tillräcklig för att få ett framhjul att dyka in under cykeln men med lite otur så får man sig en duktig skjuts i sidled vid ett nedlägg och det i sig kan skapa mer problem om man blir rädd t.ex.
och ligger det sen grus i strecken så kan man få med sig lite mer sånt ut på vägen och då kanske det innebär att man går om kull...
M.a.o. skit i att köra på dom och måste du behandla dom som riktigt blöt asfalt.. Hängslen och livrem du vet..

absolutely! Nu var det iofs inte jag som fråga, men ja exakt. Tror iofs OP mest var ute efter en fingervisning på om man ska passa sig helt eller lite elelr inget alls för de vägräfflorna

Jo jag misstänkte det men jag har varit på lite jävligt humör hela veckan... :cdevil

Det är nog som vanligt, sunt förnuft och marginaler som gäller..

Last edited:
Tror inte såna där räfflor ger så värst mycket sämre grepp än en vanlig vit vägmarkering. Och de undviker man gärna vid acceleration, nerlägg och inbromsning. Behandlar man räfflorna på samma vis så är det nog ingen fara.

Idiot.. Men fick bra svar på slutet av tråden.

Tror inte såna där räfflor ger så värst mycket sämre grepp än en vanlig vit vägmarkering. Och de undviker man gärna vid acceleration, nerlägg och inbromsning. Behandlar man räfflorna på samma vis så är det nog ingen fara.

Thnx! Har en riktigt go länga här utanför samhället som de räfflat upp i mitten (fan också) så får ta det lite lugnare.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing