Vägmaskin..?

jipe

Suck My Drunk! -I'm Dick!
Gick med
12 May 2008
Hoj
Suzuki RF900R -94
Jag använde mig av uttrycket "vägmaskin" här på jobbet, samtliga här dumförklarade mig och sa att det inte fanns ett uttryck som löd "vägmaskin" när det kommer till att förklara vilken typ av motorcykel det är.

När jag använde mig av uttrycket så menade jag en motorcykel som man kör med på trafikerade vägar.

Nu till frågan,

Har ni hört uttrycket?
Använder ni er av uttrycket?

Svar uppskattas!

Jag har hört och använder mig av uttrycket ibland. Med väg så syftar jag på en allmän, trafikerad väg som har beläggning av asfalt. Till andra ändamål som t ex endurokörning så kör man ofta en annan typ av cykel på skogsvägar och det är skillnaden när jag snackar om VÄGMASKINER och OFFROAD mm.

EDIT

Last edited:
"gathoj" kanske....men aldrig hört "vägmaskin" innan....

Vägmaskin är en maskin som gör vägar. :mattias
asfaltmaskin_jpg_3111a.jpg

Vägmaskin är en maskin som gör vägar. :mattias
asfaltmaskin_jpg_3111a.jpg

hahaha!!

okej, jag får väl ge mig då. Tycks i alla fall vara majoriteten som tycker att det inte finns ett uttryck som lyder "vägmaskin" som syftar på en viss typ av mc.

Tack för åsikterna!

Det där är en gatmaskin. En gatmaskin är en maskin som gör små gator. :mattias

Det här är en vägmaskin. En vägmaskin är en maskin som gör stora vägar. :fakta
Finns det grändmaskiner också? :va

Landsvägare eller landsvägshoj skulle nog jag säga. Ungefär som att man säger offroadare eller offroadhoj.

Vägmaskin låter som något man använder till vägarbeten. Samtidigt som det nästan låter som att man kan köra på alla vägar med den. Som t.ex. grusvägar, skogsbilvägar eller traktorvägar.

"Denna motorcykel har blivit konstruerad, tillverkad och testad för att uppfylla de allra högsta krav som man kan ställa på en sportig encylindrig landsvägsmaskin."

Så står det i instruktionshandboken till min FT :D

Landsvägare har jag för mig att farsan och hans enduroåkande kumpaner sa runt 90 nångång. Rätt muppigt de med, men inte lika illa som MC.

Gathoj säger jag, vägmaskiner är stora gula och livsfarliga:skrämd .

Dom håller alltid på med något sattyg som gör min framfart farlig.

Det här är en "vägmaskin". Hurvida det är en motorcykel eller inte kan ju diskuteras.

1931090059.jpg

"Denna motorcykel har blivit konstruerad, tillverkad och testad för att uppfylla de allra högsta krav som man kan ställa på en sportig encylindrig landsvägsmaskin."

Så står det i instruktionshandboken till min FT :D

Du kanske kan kolla om SKANSKA anläggning har något uppdrag till dig och din maskin?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT