Väghållningsinställningar RD 350, tips?

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Efter ett och ett halvt år byggande har jag äntligen tagit ut min RD350 på vägen!

Den har orginal fälgar, gaffel och sving, men jag har byggt en höjning till stötdämparen bak, bara för att det skulle se bra ut. På stötdämparen kan man justera hårdhet och första gången jag körde så var dämparen på det hårdaste läget. Jag märkte då direkt efter bara några meter att det var fel inställningar eftersom den var riktig "tippig", nästan som om den skulle välta när man svängde. Jag vred då så att det istället blev den mjukaste inställningen, och det blev betydligt bättre. Men den är riktigt mjuk nu, känns dock bra i kurvor (det lilla jag har kunnat testa) men den är orolig när man kommer upp i hastighet, inte så att den vill vobbla själv men den är ändå vinglig. Såg nu att man kan köpa en modifierad dämpare från en R6 från ett ställe jag har handlat från förr.
http://www.economycycle.com/servlet/the-845/Yamaha-RZ350-fdsh-R6-Rear-Suspension/Detail
Ska man testa detta kanske? Och ta bort min höjning såklart. Står ju att den höjer lite. Men jag är samtidigt orolig över att den kommer bli för låg (rent utseende mässigt), hade till och med kunnat ha den lite höge än vad den är nu, men det behövs inte.
Hade även tänkt att köpa en styrdämpare, den borde ju bli stabilare då tycker man.
Den är inte sänkt fram, dvs gaffeln är inte uppskickad i kronan.
Är det någon som vet CC på den dämparen till R6?
Tacksam för tips!

Hade en -84 för många år sen... styrdämpare är nästan ett måste. Vill minnas att det wobbla en del! Annars en rolig hoj att köra..

Kör med orinal dimension på däck fungerar bäst på dom smala fälgarna, när du har höjt bak så minskar försprånget (framgaffeln) och du får en "nervösare" styrning

Last edited:
Rd350 är nervösa 180-190 km o byt fil över dom vita strecken första gången o du skiter ner dej när vobblet kommer.

Rd350 är sådan som original som tur är så reagerar den sunt när man slår på den rätar ut sig då men skaffa en styrdämpare o ett par trim pipor
så är körglädjen oslagbar:yoparty

mvh

Det är höjningen som ställer till det!
I.o.m att den är högre bak än original, så har försprånget ändrats (minskat), och därför är den nervösare än vanligt!
Det blir bättre med styrdämpare, men inte bra!!!

Kommer det bli bättre med r6 dämparen tror ni?

Om du läser svaren så beror nog problemet tillstörsta delen att du har höjd den bak, att byta till en dämpare från en R6 löser knappast problemet. Hur är den för övrigt Svinglager? styrlager? mm? Har aldrigt haft vobblings problem med min RD, även om det inte känns helt säkert i 190:D

Om du läser svaren så beror nog problemet tillstörsta delen att du har höjd den bak, att byta till en dämpare från en R6 löser knappast problemet. Hur är den för övrigt Svinglager? styrlager? mm? Har aldrigt haft vobblings problem med min RD, även om det inte känns helt säkert i 190:D

Eftersom r6 dämparen är längre än orginal sa hade jag ju isf tagit bort höjningen.
Vet inte hur lagerna är men det glappar inte iaf.

Jag har en RD350 med R6 stötdämpare bak.
Den är faktist rätt mjuk, däremot har du fler inställnings möjligheter, samt att den är någon centimeter högre!

Har inte haft turen än att få kört med detta, men många gör de och tycker de är den bästa upgraderingen dom gjort!

Hitta min R6 dämp ifrån en 04a på ebay@irland, fick den för 600kr
bad en kollega fixa bussning till nedre fästet (24mm YD x 20mm ID x 40mm Mässingsbussning.

Blev hur bra som helst :tummenupp

Jag rekomenderar att du besöker denna tråden, här har jag upgraderat min hoj med R1 bromsysstem och lite annat smått!

http://svenskard.forumportal.se/board/barroz-rd350-87a-19-02-2011-t343.html

img1456.jpg

img1461u.jpg

img1458o.jpg

Någon som vet vart man hittar styrdämpare till 350n?
Finns på eBay men utan fästen...
Finns för ca 1400 kr från USA, med fästen och allt, ska man köpa den eller hittar man billigare?

Jag har en RD350 med R6 stötdämpare bak.
Den är faktist rätt mjuk, däremot har du fler inställnings möjligheter, samt att den är någon centimeter högre!

Har inte haft turen än att få kört med detta, men många gör de och tycker de är den bästa upgraderingen dom gjort!

Hitta min R6 dämp ifrån en 04a på ebay@irland, fick den för 600kr
bad en kollega fixa bussning till nedre fästet (24mm YD x 20mm ID x 40mm Mässingsbussning.

Blev hur bra som helst :tummenupp

Jag rekomenderar att du besöker denna tråden, här har jag upgraderat min hoj med R1 bromsysstem och lite annat smått!

http://svenskard.forumportal.se/board/barroz-rd350-87a-19-02-2011-t343.html

Coolt bygge:cool:
Jag har en gammal 84:a med en RGV250 bakbånge som funkar rätt hyfsat och har c-c 290 blev lite högre ibak och därmed lite mer kvickstyrd. Ville det oxå iom att jag kör den på bana tittsomtätt.

Coolt bygge:cool:
Jag har en gammal 84:a med en RGV250 bakbånge som funkar rätt hyfsat och har c-c 290 blev lite högre ibak och därmed lite mer kvickstyrd. Ville det oxå iom att jag kör den på bana tittsomtätt.

Var precis ut och mätte och jag har nu ca c-c 305.... org är nog ca 280...

ca 160kr utan frakt.... sen är frågan om den behövs renoveras
R6 stötdämpare:gnissla

Skulle nog hellre kolla efter en d:o Öhlinaere. Dom brukar vara lämpligare att renovera iom. att det finns reservdelar till dessa. Dessutom kan dessa anpassa mycke lättare och enklare byggas om

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti