Väggrenskörning vs mellanfilen?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
När bryter man mest mot lagen egentligen, när man kör i väggrenen eller mellan filerna? När jag kör hem från jobb (E4) så står det ofta helt still, då blir det en hel del mellanfilsåkande, det skulle vara säkrare för alla om man körde ute i väggrenen, vilket leder till min fråga. Tittar polisen mellan fingrarna när man puttrar fram i mellanfilen och straffar väggrensåkandet, eller är det skit samma? Någon som vet?
/Thelinski
 
Thelinski skrev:
2461530 När bryter man mest mot lagen egentligen, när man kör i väggrenen eller mellan filerna? När jag kör hem från jobb (E4) så står det ofta helt still, då blir det en hel del mellanfilsåkande, det skulle vara säkrare för alla om man körde ute i väggrenen, vilket leder till min fråga. Tittar polisen mellan fingrarna när man puttrar fram i mellanfilen och straffar väggrensåkandet, eller är det skit samma? Någon som vet?
/Thelinski

Kan inte säga säkert men jag skulle ju gissa på att det ser mer illa ut om du ligger mellan filerna... fast rent tekniskt sett så är det väl båda lika illa ur lagens synvinkel.
Det finns ju en föredömlig video med GR där har visar hur detta ska gå till :hojbusa
 
Jag skulle gissa att de hellre ser mallen fingrarna om du kör mellan bilarna än väggrenen.. Väggrenen kan ju bilarna också köra på om de vill.

Jag pratade med en mc-polis som menade att mellan bilarna är OK, men inte längre fram än till spärrlinjen innan trafikljus. Hur "sant" det är vet jag inte..

Kör man bara snyggt o försiktigt så lär det funka oavsett. Blåser du förbi stillastående i 90-100 så blir nog polisen lite sne.
 
När jag tog mitt mckort i Belgien berättade läraren att det var helt ok att köra mellan bilar men väggren :ajjabajja
 
Som jag fattat de får man ju inte köra i vägrenen men du får köra mellan bilarna....fast man måste köra om på vänster sida dvs. ligger du till vänster om skiljelinjen ok medans till höger om ajabaja...har iaf för mig att jag läst att de ska va så :)
 
Nej nej... det är VÄGren...Ingen aning om varför det heter ren efter.. men det kanske någon annan smart människa kan svara på??
 
Thelinski skrev:
2461530 När bryter man mest mot lagen egentligen, när man kör i väggrenen eller mellan filerna? När jag kör hem från jobb (E4) så står det ofta helt still, då blir det en hel del mellanfilsåkande, det skulle vara säkrare för alla om man körde ute i väggrenen, vilket leder till min fråga. Tittar polisen mellan fingrarna när man puttrar fram i mellanfilen och straffar väggrensåkandet, eller är det skit samma? Någon som vet?
/Thelinski


Man får köra om till vänster i samma fil så länge man inte korsar någon heldragen linje. Sen får det ju naturligtvis inte gå för fort eller vara för små marginaler men sidomåtten bestäms ju av farten så ju långsamare ju smalare kan det vara utan att det för den saken skulle blir vårdslöskörning.
 
Robban W skrev:
2461647 Man får köra om till vänster i samma fil så länge man inte korsar någon heldragen linje. Sen får det ju naturligtvis inte gå för fort eller vara för små marginaler men sidomåtten bestäms ju av farten så ju långsamare ju smalare kan det vara utan att det för den saken skulle blir vårdslöskörning.

Ovanstående är helt korrekt. Vägrenskörning är däremot förbjudet så vitt jag vet.
 
Robban W skrev:
2461647 Man får köra om till vänster i samma fil så länge man inte korsar någon heldragen linje. Sen får det ju naturligtvis inte gå för fort eller vara för små marginaler men sidomåtten bestäms ju av farten så ju långsamare ju smalare kan det vara utan att det för den saken skulle blir vårdslöskörning.


Som sagt!!
Quoten är det korrekta svaret..
Allt annta kan leda till ett inbetalningskort..
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top