VÄrde 748 -96

  • Thread starter Thread starter Mingves
  • Start date Start date
Mavve skrev:
Köp hellre den hojen du verkligen vill ha.... det lönar sig i längden Mingves.

Håller helt klart med om det inte så att du har ett substitut som rent ekonomiskt har stora fördelar. Men som jag skrev tidigare, kan det vara så stor skillnad i servicekostnader mellan en Hypersport och en Monster? ingen är ju direkt billig vad jag förstått?

//@
 
Mingves skrev:
Jo de är fina, dock är jag kritisk till import. Känns som att det alltid är skruvade mätare på tyska hojar eller?...

Har alltid varit kritisk till import av bilar då jag har en "kompis" som råkat för detta. Han köpt en tysk-importerad 740 eller 735 som på mätaren hade gått 13 000mil. Efter ett tag började automatlådan växla konstigt. När verkstadskillarna tittat på bilen berättade de att dessa fel brukar komma efter ca 60 000mil.

Men samtidigt kan man ju inte dömma/misstänka alla. Du får väl undersöka lite och uppskatta slitaget i motor och det yttre mot miltalet.

//@
 
Last edited:
Nej, nu misstänker jag inte killen som säljer denna hojen, jag har ju inte ens kollat på den.
Men alla snackar så mycket om privatimport och hur man kan bli lurad så man blir lite misstänksam.

///M
 
Mingves skrev:
Nej, nu misstänker jag inte killen som säljer denna hojen, jag har ju inte ens kollat på den.
Men alla snackar så mycket om privatimport och hur man kan bli lurad så man blir lite misstänksam.

///M


Misstänksam ska man vara, det är nyttigt/fördelaktigt i längden ;)

//@
 
d1ce skrev:
Håller helt klart med om det inte så att du har ett substitut som rent ekonomiskt har stora fördelar. Men som jag skrev tidigare, kan det vara så stor skillnad i servicekostnader mellan en Hypersport och en Monster? ingen är ju direkt billig vad jag förstått?

//@

Deras SPS och RS är de enda hypersportmaskiner Ducati har.
Deras motoGP hoj borde oxå gå under hyperextremsport där - men den är svår att få tag på ;)

En vanlig 748 är som vilken pisskur som helst.
 
Mavve skrev:
Deras SPS och RS är de enda hypersportmaskiner Ducati har.
Deras motoGP hoj borde oxå gå under hyperextremsport där - men den är svår att få tag på ;)

En vanlig 748 är som vilken pisskur som helst.

Jaha, hade fått för mig att den hette så :) alltid lär man sig någe!

:tummenupp

//@
 
Mingves skrev:
Nej, nu misstänker jag inte killen som säljer denna hojen, jag har ju inte ens kollat på den.
Men alla snackar så mycket om privatimport och hur man kan bli lurad så man blir lite misstänksam.

///M
Tror att det är ungefär lika stor risk att du hittar en hoj med skruvad mätare i Sverige. Hur många sporthojar från tidigt 90-tal annonseras det inte ut med mindre än 3000 mil på mätaren? Alla kan knappast stått i ett garage och möglat i 10 år. Det finns väl ingen anledning att tro att tyskar ska vara mer ohederliga än svenskar?

Kolla så att det finns ordentlig dokumentation bara, det finns väl miltal på deras besiktningsbevis också antar jag.
 
Jag kan inte säga vad du ska köpa, men personligen skulle jag välja 748:an. Det beror ju helt på vad du är ute efter.
Angående service är 748:an dyrare än monster 620. 4 resp 2 ventiler.
//H
 
Mingves skrev:
Jag vacklar mellan att köpa en monster 620ie och en 748. 620 kan jag helförsäkra medans 748 klarar jag bara halv på...

Är man dum i huvet om man köper en 748 på lån och halvförsäkrar?

///M

Det räcker väl, jag har bara halv på min 996? Köp 748 du kommer inte att ångra dig, det enda jag ångrar är att jag inte köpte ducce för länge sedan utan var fast i det japanska hästkrafts-träsket(jag har förvisso fortfarande japsar men jag kör heller duccen) :tummenupp
 
monster 620 verkar sur och tråkig, men ganska vacker att se på.
 
Får inte klota bara för då är man rökt om man som jag tänkt bara har halv och tagit lån på hojen....

///M
 
EazyD skrev:
Bättre att betala mycket för en bra hoj som håller än lite för en som kräver massa meckande.

En 7år gammal Ducati kräver meckande och delar=DYRT I LÄNGDEN!

Talar du av egen erfarenhet nu?

/B
 
d1ce skrev:
Jaha, hade fått för mig att den hette så :) alltid lär man sig någe!

:tummenupp

//@

De kallas hypersport allihop fram till typ år 2000 då de började kallas superbike istället. Ducatis samlingsnamn för modellen.

Och ska man åka halvförsäkrat så kan man ju köpa kraschkåpor eller begnagade original att åka runt med. Lite extra pengar men billigare än helförsäkring...
 
diesafe skrev:
De kallas hypersport allihop fram till typ år 2000 då de började kallas superbike istället. Ducatis samlingsnamn för modellen.

Och ska man åka halvförsäkrat så kan man ju köpa kraschkåpor eller begnagade original att åka runt med. Lite extra pengar men billigare än helförsäkring...
Men orginalkåporna kostar ju bara 8000kr för en sida så det kan man ju pynta ifall man tappar den....
Hur är passformen annars på crashkåporna?

///mats
 
diesafe skrev:
De kallas hypersport allihop fram till typ år 2000 då de började kallas superbike istället. Ducatis samlingsnamn för modellen.

Med andra ord hade jag rätt??

//@
 
Mingves skrev:
Hur är passformen annars på crashkåporna?

Beror på var du köper dem. Köper du från KK-Racing behövs det en del jobb. Vimori har bra grejer som är färdiglackat. Bra kvalitet och bra passform. Det finns dessutom en hel del gamla orginalkåpor som man kan få billigt (1000:-/sida)

Jag köpte min 97´a för tre år sedan och betalade då 81.000:- med 1800 mil på mätaren, dock är det en SP, som är något dyrare.

En 96´a 748 som servats bra är inte någon större risk än en -00 med lika många mil. Oftast är duccarna lågmilare av någon anledning. Kanske därför att folk kör mycket bana och inte tycker att det är lika roligt på diverse E vägar.

Vad som kan gå sönder? Samma grejer som på en japs.
Några grejer som jag skulle kolla på.
*Vipporna - Ger indikation på oljeval och hur många som bytts
*hubben för bakaxeln - Kryper ryckutjämnarna ut så är det inte kul. 3000:- inte kul
*Serviceboken - SKALL vara fulltecknad.

En 748 och en 620 lirar definitivt inte i samma division. Det är som att jämföra en R6 eller gsx-r 750 med en XJ600 diversion.
Den ena sportig och den andra en touring/stadshoj
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top