UV-film från en bogpropeller

Det är ju den som är bogproppen...

Nej det är det inte....
Bogpropeller betyder är typ av propellrar som tex förekommer på en del isbrytare. Det som visas på filmen är helt strikt en styrpropeller modell tunnelthruster.

När fritidsbåtsfolket fick styrpropellrar så var det någon säljare i Sverige som tyckte det lät salt och vederhäftigt att kalla det för bogpropeller. Precis som Hasse och Tage myntade omöjligheten "Att angöra en brygga".

Nu finns det tom sjöfolk som säger bogpropeller om thrusters och som tom påstår sig kunna angöra en brygga.

Men jag ska sluta tjafsa med er :hihi

/Ordhitler

...Nu finns det tom sjöfolk som...

Jag är fullt medveten om terminologin gällande sjötermer.

Nu handlade tråden dock inte om det, utan var en filmsnutt jag tog i samband med att hela navet byttes ut. Även om inte du verkar tycka det, tycker jag att det videon visar är spännande och imponerande. Det var anledningen till varför jag startade den här tråden.

Jag är fullt medveten om terminologin gällande sjötermer.

Nu handlade tråden dock inte om det, utan var en filmsnutt jag tog i samband med att hela navet byttes ut. Även om inte du verkar tycka det, tycker jag att det videon visar är spännande och imponerande. Det var anledningen till varför jag startade den här tråden.

Jag tycker inte illa om filmen. I den rad av skämtsamma kritiska inlägg i stil med att ingen vart strimlad osv så kunde jag inte låta bli bara. Det var en intressant och välgjord film. Jag tyckte den var skoj att se :tummenupp

Vilket företag var det som var där och bytte navet?

Nej det är det inte....
Bogpropeller betyder är typ av propellrar som tex förekommer på en del isbrytare. Det som visas på filmen är helt strikt en styrpropeller modell tunnelthruster.

När fritidsbåtsfolket fick styrpropellrar så var det någon säljare i Sverige som tyckte det lät salt och vederhäftigt att kalla det för bogpropeller. Precis som Hasse och Tage myntade omöjligheten "Att angöra en brygga".

Nu finns det tom sjöfolk som säger bogpropeller om thrusters och som tom påstår sig kunna angöra en brygga.

/Ordhitler

Men du måste hålla med mig om att det var järvt av mig att ge mig in i en diskution med dig om marina termer:gnissla

Jag tycker inte illa om filmen. I den rad av skämtsamma kritiska inlägg i stil med att ingen vart strimlad osv så kunde jag inte låta bli bara. Det var en intressant och välgjord film. Jag tyckte den var skoj att se :tummenupp

Vilket företag var det som var där och bytte navet?

:)

Allt undervattensarbete sköttes av Miami divers och allt annat sköttes av Rolls Royce. Det är Ulsteinprylar och de ägs numera av RR.

Själva navet byttes när vi låg till kaj i Houston. Där hade de hade en sikt på ungefär 3 tum...

Men du måste hålla med mig om att det var järvt av mig att ge mig in i en diskution med dig om marina termer:gnissla

Man är inte riskmedveten om man åker hoj.
Jag säger bogpropeller ibland jag med, utrycket håller på att holkas ur, de får säkert hitta på ngt nytt namn till isbrytararrangemanget i framtiden :gnissla

:)

Allt undervattensarbete sköttes av Miami divers och allt annat sköttes av Rolls Royce. Det är Ulsteinprylar och de ägs numera av RR.

Själva navet byttes när vi låg till kaj i Houston. Där hade de hade en sikt på ungefär 3 tum...

Aha! Ja RR köpte ju Kamewa strax efter Ulstein. Alla våra gamla fina svenska skepptekniska varumärken försvinner :gråta Man får vara glad att Wallenbergarna köpte MTU iaf :banana

Då förstår jag! Jag tycket det såg ut som att ni höll på att sätta bladen på filmen! Jag har alltid varit imponerad av just resande montörer i shippingbranschen. Desto äldre jag blir desto mer ökar min respekt för dom. Den press de har på sig när de jobbar, och alla hastiga beslut de måsta fatta på plats, som kan kosta rederier miljoner om det blir förseninger osv. Samt inte mist den improvisationsförmåga de har när de tex tar ut en havererad fartygsmotor på 40-ton genom ett uppskuret hål i skrovsidan mha ett makro av spaktaljor och vinschar. Och vilken arbetsmiljö de ofta får står ut med.

Last edited:
Man är inte riskmedveten om man åker hoj.
Jag säger bogpropeller ibland jag med, utrycket håller på att holkas ur, de får säkert hitta på ngt nytt namn till isbrytararrangemanget i framtiden :gnissla

Aha! Ja RR köpte ju Kamewa strax efter Ulstein. Alla våra gamla fina svenska skepptekniska varumärken försvinner :gråta Man får vara glad att Wallenbergarna köpte MTU iaf :banana

Då förstår jag! Jag tycket det såg ut som att ni höll på att sätta bladen på filmen! Jag har alltid varit imponerad av just resande montörer i shippingbranschen. Desto äldre jag blir desto mer ökar min respekt för dom. Den press de har på sig när de jobbar, och alla hastiga beslut de måsta fatta på plats, som kan kosta rederier miljoner om det blir förseninger osv. Samt inte mist den improvisationsförmåga de har när de tex tar ut en havererad fartygsmotor på 40-ton genom ett uppskuret hål i skrovsidan mha ett makro av spaktaljor och vinschar. Och vilken arbetsmiljö de ofta får står ut med.

Jag tackar för respekten =)

Riktigt cool video för övrigt, vi (inte jag personligen) har dock gjort mer extrema varianter där man ballastat båten max bak och lyft bogen ur vattnet för att byta bogpropellern/tunnelthrustern. Detta såklart inte på ett kryssningsfartyg, tämligen svårt...
Kan inte säga att jag varit sugen på ett sådant jobb dock.

Jag tackar för respekten =)

Riktigt cool video för övrigt, vi (inte jag personligen) har dock gjort mer extrema varianter där man ballastat båten max bak och lyft bogen ur vattnet för att byta bogpropellern/tunnelthrustern. Detta såklart inte på ett kryssningsfartyg, tämligen svårt...
Kan inte säga att jag varit sugen på ett sådant jobb dock.

Det ställer arbetsmiljökraven för oss kontorsarbetare i märklig dager kan jag tänka mig :hihi

Vad är ditt gebit på jobbet? Propellerutrustningar?

Det ställer arbetsmiljökraven för oss kontorsarbetare i märklig dager kan jag tänka mig :hihi

Vad är ditt gebit på jobbet? Propellerutrustningar?
Du har PM.

Blacktriple:
Dina bilder och filmer gör mig sugen på att börja jobba ombord på fartyg istället för att bara göra hit'n'run jobb, men jag gissar att allt inte är guld och gröna skogar med det heller?!

Då förstår jag! Jag tycket det såg ut som att ni höll på att sätta bladen på filmen!

Hela operationen tog två veckor.
Första Houstondagen kom Miami divers och skruvade bort bladen från hubben och ersatte med blindflänsar.
Veckan som följde bestod av att svetsa lyftöron och bultförsedda vinkeljärn i thrustertunneln för att kunna fästa gummiväggarna för att göra tunneln till dykarklocka. Dessutom plockades axeln mellan drivmotorn och axelgenomförningen till navet bort och en specialtillverkad dome med tätade pinnbultar från domens "tak" till navets fästbultar tillpassades.

Andra Houstondagen bestod i att säkra upp navet med taljor och sakta släppa ner det tillräckligt mycket för att kunna få ut det och lyfta upp det med kran. Därefter sänktes det nyöverhalade navet ner och tillpassades. Hela den manövern gjordes som sagt i knappt en decimetrs sikt.

Karibienveckan som följde efter det bestod av tillpassning av blad vilket var tvunget att göras i den dykarklocka som filmen illustrerade. Dessutom var det så klart lite jobb att få drivaxel och hydraulik på plats igen.

Thrustern provkördes vid ankomst till Houston två veckor efter att jobbet initierades.

Jag jobbar som nc operatör i kamewa's gamla lokaler på Höje i kristinehamn.
jobbar på structo/axcel men RR service är kvar här och det är kul o se när de kommer in med nåt kraschat skit som ska vara fixat igår (bråttom är bara förnamnet).
sist var det nån tysk kryssnings"båt" som gjort modern konst av proppen men som tur var så var de bladen av rostfritt så de går att rikta, mäktigt att se när de riktar på "fri" hand i pressen !!.

Själv fräser jag dysor till vattenjet, dysor är själva kroppen till agget, mest 63:or,71:or o 80:or, måtten är storleken på vatten strålen i cm genom agget, vi har åxå ganska bråttom, har över 1600 tim planerat i maskin (mucho övertid) heheh.

Nej det är det inte....

/Ordhitler

Vad är ni för landkrabbor?

:fakta
Angöring innebär att med pejling eller annan navigationsmetod bestämma fartygets position när det närmar sig ett kustavsnitt. Det kallas också att man ”får” eller ”tar landkänning”. Med denna betydelse sker alltså själva angöringen ute till havs - inte vid en brygga.

En annan betydelse är att lägga till vid ett landningsställe, en kaj, brygga eller liknande. Detta finns citerat i Svenska Akademiens Ordbok i ett textexempel från 1898: "Det har händt .. att djupgående fartyg .. hängt upp sig på pålarne vid kajen, när de angjort bron hårdt och till hela fartygets längd."

Den förra betydelsen var sannolikt den vanliga fram till filmen Att angöra en brygga (1965). Det har spritts en missuppfattning att filmtiteln använt ordet felaktigt.

• Ordet har alltså två betydelser!
  • Det finns inget som hindrar att man använder just en brygga som angöringsmärke, i ordets första betydelse ovan, för att pejla sin position.
  • I filmen lade ju den huvudrollsinnehavande segelbåten aldrig till vid bryggan så den angöring som skedde i filmen var i ordets första betydelse ovan.

Och du om någon Jörgen borde väl veta att när det gäller såna här:
4075b.jpg
så .....
Åh, ursäkta jag läste fel.:rodnar

Last edited:

Det var nytt för mig!
Men jag kommer trots att du funnit två exempel på motsatser (från 1898 resp 1965) fortsätta att använda mig av uttrycket "angöra" till att beskriva skeendet när man närmar sig en kust, inte för anlöp och förtöjningar :tungan

Jag säger skämtsamt "knyta fast" till sjöss så ofta att ibland reagerar folk i tron att jag inte vet bättre. Jag är nog ingen bra språkhitler :gnissla
/J

Hela operationen tog två veckor.
Första Houstondagen kom Miami divers och skruvade bort bladen från hubben och ersatte med blindflänsar.
Veckan som följde bestod av att svetsa lyftöron och bultförsedda vinkeljärn i thrustertunneln för att kunna fästa gummiväggarna för att göra tunneln till dykarklocka. Dessutom plockades axeln mellan drivmotorn och axelgenomförningen till navet bort och en specialtillverkad dome med tätade pinnbultar från domens "tak" till navets fästbultar tillpassades.

Andra Houstondagen bestod i att säkra upp navet med taljor och sakta släppa ner det tillräckligt mycket för att kunna få ut det och lyfta upp det med kran. Därefter sänktes det nyöverhalade navet ner och tillpassades. Hela den manövern gjordes som sagt i knappt en decimetrs sikt.

Karibienveckan som följde efter det bestod av tillpassning av blad vilket var tvunget att göras i den dykarklocka som filmen illustrerade. Dessutom var det så klart lite jobb att få drivaxel och hydraulik på plats igen.

Thrustern provkördes vid ankomst till Houston två veckor efter att jobbet initierades.

Aha! Jag undrade just hur man lyckas med att få gummiväggarna lufttäta vid tunnelmynningen. Det måste ju vara ytterligare en fördel med CP-propeller i tunneln, att man kan befria navet från blad innan man lyfter ut det. Propellern/impellern i en bra tunnelthruster brukar ju ha en ganska snäv tip clearance.

Imponerande jobb.

/J

Last edited:
En liten propel.... Zenopia, Cypern... Det är jag som har tagit dette bild :tummenupp

Bifogat

• skrue_uden_1.jpg
    skrue_uden_1.jpg
    61 KB · Visningar: 83
Fan vad tufft! Stoooooora saker. Du simmade genom hela jäkla bogtunnelpropellerangöringsmekanomojadritten?!

Du får praoa hos mig om jag får praoa hos dig? :D

Tack för den filmen, klart bättre än en övervägande majoritet av all skit man hittar på digtuben.

Kul att höra era definitioner på bogpropeller och thruster..

Hade själv dykare nere senast i onsdags då jag fick en tross i stern thrustern.

En bow thuster används inte som styrpropeller, den är nästan helt verkningslös redan vid 5 knop. Lite beroende på fartyg och bogpropellerns storlek såklart.

Både min bow thruster, stern thruster och framdrivningspropeller är KaMeWa propellrar. Med det menas att axlarna hela tiden snurrar åt samma håll oavsett om man backar/kör framåt, kör bogen åt styrbord/babord etc. Enkelt förklarat ändras helt enkelt propellerbladens vridning och stigning beroende på vilket hall man vill manövrerar.

Det är alltid kul att se dina rapporter blacktrippel. Tyvärr seglar jag nuförtiden inte i lika exotiskt farvatten som du.

Vid själva arbetsplatsen är det ju en massa luft som man kan andas i. Har den luften kommit dit genom att man tar en tub eller två med sig och pyser ut där, eller har det blivit så när man andats där tillräckligt mkt!?

Isf är ju all luft redan använd :D

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back